Byggahus.se

Flytta på fläktrör

1. D
    Medlem Nivå 8
    Hej,

Håller på att renovera köket och är i rivningsfas. När jag tog bort den gamla fläktkåpan fick jag se att kanalen inte var så centrerad som jag hade hoppats. Frågan är har ni några tips? Jag vill ha en väggmonterad fläkt med rak kanal men är int säker på att den blir rätt centrerad över hällen med kanalen idag. Andra frågan är om inte kanalen sitter för lågt dessutom? Den är av järn och som ni ser på bilderna är taket lägre där den går bakom köket och ut i pannrummet.

2. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Det där är en eternitkanal, dvs asbest. Den bör du försöka sanera bort om du ändå bygger om.

3. D
    Medlem Nivå 8
    Okej men då är det bäst att sanera bort den och sätta dit ett nytt.

4. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Japp.

Om du fortfarande har panna med eldning i pannrummet kan det finnas brandkrav på genomföringen mot köket och kanalen.

5. D
    Medlem Nivå 8
    Jag tog bort hela kanalen. Tyvärr blir det mkt svårt att flytta den dit jag vill pga rör och el men får annars flytta hällen eller nåt. Passade på ta ner lite eternit iflall jag behövde borra i väggen senare. Tänkte att jag skulle ta ner det i en skiva men det fanns inte på kartan. Blev snarare 100 bitar .

6. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Ojdå. Jag hoppas att du stängde till till övriga huset och hade andningsskydd.

7. D
    Medlem Nivå 8
    Jadå hela skyddskittet.