Byggahus.se

Flytta möbler innan slutbesiktning

1. S
    Medlem · Dalarnas · 170 inlägg

swedjeep

Medlem
    Tar upp en fråga då som varit på tapeten för ett antal år sedan precis när nya PBL kom.

Kan man ställa in möbler eller visst bohag i ett hus som inte är slutbesiktigat, slutbesiktning med intyg ger en rätt att bo i huset och som visar att det är säkert att vistas i huset.

Men om man som i mitt fall nu ett bygge som är försenat ( Bor på grannfastigheten som är föräldra hemmet ) måste flytta delar av bohaget som stått arkiverat på en plats och enda stället att flytta det till är huset.

Tanken är alltså att använda de 2 rummen som är färdiga till förråd.

Räknar med att slutbesiktning ska kunna genomföras inom 4-6 veckor så känns omotiverat att försöka hitta nytt ställe att flytta möbler till ...

Kommer som sagt inte att bosätta mig där innan slutintyget är utfärdat ...

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 649 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Så länge ni inte övernattar i huset är det ok med möbler. kartonger, m.m.

3. FrittDrag_II
    Husägare · Halland · 1 694 inlägg

FrittDrag_II

Husägare
    Boverket håller inte helt med där: (Källa: http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/slutbesked/)
    En del kommuner har varit väldigt nitiska med detta men har också hört några som inte haft problem med att "magasinera möbler" i nya huset.

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Dalarnas · 170 inlägg

swedjeep

Medlem
    Tack för bra svar, tolkar det då som om jag får ett OK av byggnadsnämnden att ställa in / använda ett par rum som förråd av bohag så är det grönt.

Om dom nu godkänner det återstår dock att se men dom har varit bra att göra med hittills.

Bor som sagt på fastigheten bredvid vilket dom vet så dom behöver ju inte vara oroliga att jag tar fastighet i bruk ( dvs i bruk enligt sunt förnuft = bor där )

5. C
    Medlem · 1 117 inlägg

cem77

Medlem
    Man får väl se det som att det är en ganska stor skillnad mellan att magasinera alla sina möbler staplade på varandra i ett rum jämfört med att möblera upp rum med möbler som placeras ut så att dessa kan användas.

6. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 649 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Boverket är väldigt intressanta ibland. Ta ett ex när ett hus byggs på spekulation av tex företag eller privatpersoner. Många hus "stylas" oavsett om det finns slutbesked av någon typ. Då måste detta vara mot den lagtolkning som gjorts. Har svårt att tro att någon kommunanställd skulle säga emot i fall liknande TS. Ibland finns det för många paragrafryttare där ute...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.