Byggahus.se

Flytta mätare

1. Y
    Medlem · Nivå 6
    Jobbar på en elfirma där man kan behöva gnälla på sin chef en och annan gång för att få saker gjorda.

Nu skulle jag vilja fått honom till att anmäla till Eon om de kan flytta ut min mätare som är i källaren. Detta har jag varit på honom nu i 4 månader. Allt är förberett med fasadmätarskåp och allt.

Anledningen till att flytta ut skåpet är att mätaren blockerar så att jag inte kan sätta upp en ny elcentral.

Den gamla elcentralen är livsfarlig, samt är mätaren till Eon också farlig, då brytaren bland annat inte fungerar.

Nu, ska dock min sambos syster flytta in på söndag i några veckor pga hon har bott utomlands i 7år och fick inte söka lägenhet för än hon bodde i Sverige.

Hon har en 3årig barn och de ska bo brevid den farliga elcentralen.

Hur sura tror ni Eon blir om jag stänger av strömmen i gatan någon timme och flyttar deras elcentral provisoriskt till under trappan, så att jag kan byta elcentralen?

Anmälan till den riktiga flytten av kabel kan ju inträffat allt från nästa vecka till om några månader. Är så trött på chefen att jag funderar på att ge anläggnings Id till någon annan elfirma.

2. Polacoloco
    Husägare Nivå 6
    Om de upptäcker att du dels varit inne i deras kabelskåp och sen brutit deras plombering så kan jag gissa att de blir ganska sura.

Mitt tips är att själv kontakta e.on och be en annan elfirma anmäla flytten. Det kan de säkert göra för en femhundring eller så.

3. Tomtom79
    Medlem · Nivå 7
    Tyvärr tar det ett antal veckor för eon att få tummen ur för flytt av mätare... Det är väl dessutom deras kabel fram till mätaren så den får man väl inte göra åverkan på?

4. Y
    Medlem · Nivå 6
    Nej, man får ju som sakta egentligen i flytta på deras kabel. Hade jag flyttat den nu så blir det backa den 30cm så är den inne under trappen.

5. S
    Medlem · Nivå 11
    Jag utgår från att du inte förberett med nytt fasadmätarskåp på arbetstid. Därmed har du inte heller omfattats av företagets egenkontrollprogram och saknar alltså behörighet. Du har brutit mot lagen och utfört olagligt installationsarbete, eller som det branschförespråkare brukar kallar det "fulel". Dessutom har du gjort det med material som du själv köpt och som elfirman du skall anlita inte kan ta ut vinst på genom stora påslag. Kort och gott så sitter du alltså i samma situation som alla andra hemmapulare. Tveksamt om du kan hitta ett seriöst elinstallationsföretag som tar på sig att avsluta ett hemmapul med kundens material. Hur skulle ni på er firma reagera om jag ringde er med ett anläggnings-ID och ville att ni skulle göra en färdiganmälan för ett nytt fasadmätarskåp? Så fortstätt du att tjata på chefen för lättare än så lär det inte bli, tyvärr.

6. E
    Medlem · Nivå 23
    Och är nu centralen så farlig så kan du ju tillfälligt bygga in den med ett skåp tex. För att ge dig tid att ta allt rätt väg.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · Nivå 7
    Citat inspektör vid något tillfälle: "Vad vi inte vet har vi inte ont av"...

Stänga mätaren några timmar är det väldigt väldigt liten risk att någon upptäcker. Varje mätare får kommunikation för avläsning några sekunder en gång i månaden. Gissningsivs gör systemet även försök till omläsning, och om det också misslyckas blir det en rad i "larm-filen" i avläsningssystemet.

När sedan "ansvarig människa" sätter sig och går igenom filen kommer den personen troligen att göra försök till en ny (manuell) avläsning. Om det då fungerar kör man vidare. Risken för upptäckt är alltså minimal.

Mätarna har klocka/kalender i sig, och tar "avläsning" vid midnatt den 1/1 i varje månad. Siffrorna lagras i ett fast minne i mätaren, som sedan fjärravläsningen plockar upp någon gång under kommande månad.

Men om nu huvudbrytaren är kass är väl inte flytt någon bra åtgärd?

Jag tror faktiskt inte att e-on har ett foto på varje installerad mätare i fält, och än mindre minns de hur det ser ut hos just Dig.

Jag skulle nog flytta ut mätningen till det nya skåpet direkt, göra jobbet snyggt och korrekt (hoppas inkommande kabel räcker i längd) - vara noga med fasordningen till mätaren och sedan på måndag tala om för chefen att han MÅSTE ringa e.on direkt och meddela att ni under helgen pga farlighet i anläggningen tvingades till akut åtgärd när telefonjouren var stängd

E-on kommer säkert att skicka en jourbil för att kolla hur det ser ut, och för att säga "aja baja, gör inte om det här", men om den kommer på plats och ser att det arbete som behöver göras är gjort (deras arbete alltså) helt enligt handboken, snyggt förlagd kabel, sand, skyddsband eller motsvarande, sparkskydd mot väggen etc så blir inte de gubbarna ledsna för att Du gjort deras jobb! Fixa kaffe och alla blir glada igen, eller om du är på jobbet men frugan hemma, se till att hon har några bullar upptinade att bjuda på till kaffet.

Möjligen behöver de sätta en antenn på utsidan av mätarskåpet, jag gissar att Du idag inte har någon antenn på mätaren inne i huset. I vissa elområden kommunicerar man över kablarna, då behövs inget mer, men i vissa kör man över GSM-nätet, då behövs antennen när man stänger in mätaren i ett plåtskåp. Kolla hur det ser ut hos grannarna! Om grannarna har antenn (en grå ca 20 cm lång 5 x 5 cm bred/tjock trekant) på utsidan av sina skåp så lämna ditt skåp med öppen dörr, ställ en träskiva framför som väderskydd tills antennen kommer dit.

Se också till att den inre anläggningen är endera bra eller väldigt tydligt "arbete pågår", kommer att bli bra inom någon dag. E.on m.fl brukar bli mycket lyckliga när man flyttar ut mätare i skåp på utsidan (f..n vet varför, men så är det), och det funkar också som olja på vågorna. Om chefen gnylar att det var ett jobbigt sätt får Du väl tala om för honom att han haft 4 månader på sig att göra på det riktiga sättet men nu blev det akut och började lukta bränd plast om mätarplattan/huvudbrytaren.

När Du bryter i skåpet som man egentligen inte skall pilla i annat än vid extrema situationer (som detta egentligen inte är), så se till 1000% till att Du bryter rätt ledning, ta först ur huvudsäkringarna i ditt hus, mät med tångamperemeter att det är 0A i utgående i den grupp Du avser bryta från skåpet (det är ett sätt att kolla att märkningarna i skåpet faktiskt är rätt). Sätt sedan upp den riktiga skylten med stopp-handen (eller möjligen den gamla gula med arbete pågår), med en tejp där Du noterat dagens datum, ditt namn och ditt mobil-nr. Troligen kommer ingen mer än du att se den, men om det skulle komma en jour-bil (för att någon granne blivit hysterisk och ringt, t.ex) så är det till din fördel att allt är perfekt gjort enligt handboken för säkra arbeten!

Lycka till - och lev efter att personsäkerhet är viktigare än formalia speciellt när barn finns med på spelplanen. Till och med den suraste elverksgubbe jag mött tvingades tina upp och hålla med...

8. S
    Medlem · Nivå 7
    Det där är helt en fråga om vad som är uppgjort med chefen på förhand. Uppenbarligen är det ju talat om.

Min gissning är att jobbet görs "som vore det arbetstid", att egenkontrollprogrammet följs, och att matrielen köpts genom firman. Jobbet är alltså helt vitt, med undantag kanske för inbetalning av MOMS på den arbetstid som inte fakturerats.

Om chefen är smart vill han också skicka en faktura på 1 timmes arbetstid - då kan alla försvara sig även vid försäkringsfunderingar.

9. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Soltorp, jag tycker inte det är en bra ide att flytta på elmätare utan nätägarens vetskap. Dom har resurser för att djävlas så det är nog bra om de själva får plombera mätaren.

10. H
    Medlem · Nivå 12
    Jaha du verkar koll på mätarna!
    Här skickar mätarna larm som loggas direkt vid spänningsbortfall, och ett annat larm om locket öppnas. Samt att mätarna skickar mätvärden varje timme.

Tiderna förändras även mätarna.

Skärma av den farliga centralen fixa till det riktigt när för/färdiganmälan mm är gjord.
    Enklast och bäst så. Vill inte din chef hjälpa dig ja då är det bara att ta in en annan firma som gör jobbet.

11. S
    Medlem · Nivå 11
    Jag har ställt frågan direkt till Elsäkerhetsverket och det du beskriver är inte tillåtet oavsett hur man än vänder och vrider på det. Dessutom gäller det även det omvända: En auktoriserad elinstallatör får göra hur mycket leinstallation som helst på sin fritid men får under inga omständigheter utföra dem yrkesmässigt. Det måste ske inom ramen för ett auktoriserat elinstallationsföretag. Så det är bara att gratulera branschen till att ha gett företagen en så central roll i lagstiftningen. Jag argumenterar inte emot dig för att jag försvarar dumheterna utan tvärt om mest för att påpeka hur inkonsekvent och orimligt dagens regelverk är. Det är ju ingen som på fullt allvar tror att TS gör sämre installationer hemma på sin fritid än på jobbet på sin arbetstid, men det tar inte lagstiftningen någon hänsyn till.

12. S
    Medlem · Nivå 7
    Det är den absolut bästa metoden, det är jag helt enig med! Plan B är skall bara vara en "nöd-plan"!

Och till Bo: Jag skrev tydligt att man skall anmäla till leverantören första arbetsdag efter tillbudet - inte försöka smita undan i all oändlighet, även om det i vissa fall troligen skulle vara genomförbart det med.

Dock är jag tveksam till om varje mätare skickar larm direkt vid avbrott - i så fall kommer nätägarens kommunikation och datorsystem att balla ur fullständigt när det blir ett yttre avbrott på stadens/områdets huvudinmatning (det har gjort sig själva en d-dos attack!). Men det finns många som inte förstår sig på datorer som ändå designar datorsystem, så säker kan man inte vara...

13. H
    Medlem · Nivå 12
    Mätarna här skickar larm som loggas vid spänningsbortfall.
    Även andra larm ex. vid onormal spänning.
    Det är perfekt för nätbolaget att få den indikationen ex i ett sommarstuge område när en högspänningssäkring till matande trafon gått. Och tio sommarstugor har tappat en fas. Men ingen kund är där och rapporterar.

Det har varit stora avbrott och det har inte varit några problem att hantera mängden larm. Vid stora avbrott då vet man vilket område som är drabbat och man kan ignorera mätarlarmen.

Lika så är det mycket bra info vid skadeståndsärenden då nätbolaget ser exakt på klockslaget spänningen försvann.

Alla larm loggas men endel larm sparas bara som en händelse utan åtgärd. Men de finns alltid sparade i loggen med tidstämpel...

Och vissa larm eller kombination av olika eller fler larm samtidigt bedöms manuellt om de behöver åtgäd.

Tex. nollfel är ett högprio larm. Som kräver snabb åtgärd.
    Nollfel = flytande nollpunkt

14. H
    Medlem · Nivå 12
    Givetvis justeras parametrar i insamlingen för att "onödiga" larm enbart ska bli händelser.
    Även mätaren tidstämplar larmen ifall kommunikationen ligger nere och de larmen skickas till insamlingssystemet så fort kommunikationen är uppe igen.

15. S
    Medlem · Nivå 7
    Nu kan ju inte en mätare veta om avbrottet till den är bara till den (säkringen, matningen...) eller en del av att 10 000 mätare blivit spänningslösa för att inmatningen till Västerås bankat ur...

Att en mätare kan logga ett avbrott lokalt, och sedan förmedla det vid nästa kommunikationstillfälle är en helt annan sak.

Och ja, det finns timavläsning - för den abonnent som begär detta måste nätbolaget ordna så det installeras. Men i dagsläget är majoriteten av Sveriges mätare fortfarande månadsavlästa. Det är ju för nästa stora "elmätar-race" som man vill tvångsbyta alla mätare till timavläsning.

Man kan (och det har väl gjorts i andra trådar?) diskutera vinsten med detta kontra kostnaden och även kontra integritetsfrågor, men det är uppenbart att 720 avläsningar per månad tar mer datakraft, mer lagringsutrymme och mer omsorger än en avläsning. Telkom-bolagen gnuggar sina händer 720-falt det kan jag lova, och de som idag kör med bärfrekvens över kraftkabeln lär nog tvingas in i telekom-fållan de också nu, det blir svårt att kommunicera annat än mycket små stationsområden med bärfrekvens vid timavläsning. Men kostnaderna är ju inget problem för den som tar besluten - de läggs bara på abonnenten / nätavgiften så ingen behöver betala för kalaset...

Integriteten är en nog så viktig fråga - de tim-värdesdata som först överförs via en kommunikationsoperatör (telekom-bolag) och sedan lagras hos en energileverantör kan tydligt avslöja om någon är hemma eller ej i ett hus (händigt för den som vill göra inbrott), liksom de kan användas för att ta fram olika uppgifter om omoraliskt leverne (tänk - de verkar använda badkar vilka miljöbovar, dessa måste vi hänga ut för att de inte använder energisnål dusch...).

Undrar om våra elnät och energibolag, överföringarna däremellan dessutom, alla har insett vilka säkerhetskrav det ställs på både utrustning, system och personal / loggning när vi kommer till den nivån. Det är i mina ögon likvärdigt med sjukvårdens journalsystem, där personal avskedas om de varit inne och smygläst journaler för personer de inte behöver läsa på för sitt eget arbete. Sådant missbruk måste övervakas, spåras upp och ageras på från dag 1!

Det som förbluffar mig fullständigt är att vattenmätarna fortfarande kan debiteras med en "egenavläsning" per år, när det finns alla tekniska lösningar framme för att fjärravläsa även dessa. Ett energibolag som är framåt borde rimligen "hjälpa" sin kommun med att erbjuda överföring av vattenmätaravläsningssiffor (pust). Dessutom borde man kunna utöka affären med lite merförsäljning, och överföra larm till larmbord också.

Och när man ändå är igång, varför inte även köra en internetöverföring i en fiber i elkabeln?

När man väl gjort det ett tag kanske el-delen inte blir den ekonomiskt mest lönsamma delen, och då kan man lägga ner den och fokusera på ägarens avkastning.

Förlåt, nu var jag lite ironisk...