Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Flytta lampa i badrum - dra el hur?

1. K
    Medlem · Uppsala · 46 inlägg

koppla

Medlem
    Hej!

Jag skulle behöva ta bort lampan i bilden nedan (på väggen till vänster) och sätta upp en ny lampa i taket (placerad vid röda ringen i bilden). Tanken är alltså att dra utanpåliggande EKK (?) längs väggen upp till taket, och sen på nåt vis ut till mitten av taket (röda strecket).

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Badrumslampa.jpg

Första tanken jag hade var att borra två hål i träpanelen i taket, ett inne vid väggen och ett i mitten av taket, och sen försöka pilla igenom en kabel. Känns förvisso som en mer eller mindre omöjlig uppgift redan där, men jag insåg sen även att det är en regel i vägen (blå strecket visar regeln ovanför panelen).

Återstår väl i så fall att dra utanpåliggande hela vägen även i taket, men problemet är hur jag får dit lampan, som är en Lillholmen från IKEA och den ska kopplas in med två tåtar som kommer uppifrån och förs genom "plastskyddet" enligt denna bild, tagen ur monteringsanvisningen:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ManualLampa.png

Det går ju inte skruva fast lampan i träpanelen och samtidigt få till inkopplingen på nåt bra sätt med en utanpåliggande sladd?

Har nån nåt bra tips på hur detta kan lösas?
    Hur skulle en elektriker lösa detta?
    Är det överhuvudtaget möjligt, utan att riva taket?

Mvh,
    /koppla

2. T
    Medlem · stockholm · 2 137 inlägg
    Montera lampan på 1 cm distanser så får du plats med sladdarna

• Laddar…
  3. Müssli
    Medlem · Västra Götalands län · 2 172 inlägg

Müssli

Medlem
    Det första du måste kolla är att du får dra kabeln och montera armaturen där du har tänkt. Det finns lite regler och zoner att ta hänsyn till i ett badrum.
    Jag hade inte använt en sån armatur, det blir inte snyggt att ha den på distanser och troligtvis inte helt bra med tanke på att den ska sitta i ett rum som blir fuktigt. Köp en annan armatur är mitt råd.

4. M
    Medlem · Stockholm · 1 170 inlägg

Matstj

Medlem
    Du kan ju dra utanpå liggande till vänstra sidan av plastskyddet. Då borrar du ett håll där och ett håll i mitten av skyddet. Föra in kabeln i vä hålet och drar ut den i mitt hålet. En del att pila men det går.

5. K
    Medlem · Uppsala · 46 inlägg

koppla

Medlem
    Tack för era svar!

Du menar att jag ska borra två hål i taket alltså, ett till vänster om lampan där jag drar upp kabeln i taket, och sen ett till alldeles bredvid där lampans mitt ska vara, och då går ner med ledarna där? Det låter som en bra lösning tycker jag. Så får det nog bli! (y)

• Laddar…
  6. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Jag skulle inte modifiera lampan utan ha bra kunskaper om elmaterial. Nu rör vi oss i ett rum där elsäkerheten är extra viktig. Förutom lampan måste hela installationen vara utförd med hög IP klass( skydd mot vatten). Ekrk kulo är inte tillåten i detta rum. Kabeln skall vara EKK eller EKLK eller motsvarande.

I ett vanligt bostadsrum blir modifieringen av lampan enklare.

Redigerat 22 jan 2016 21:26
    • Laddar…
  7. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 682 inlägg
  8. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 190 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Du menar så va?

• Laddar…
  9. M
    Medlem · Stockholm · 1 170 inlägg

Matstj

Medlem
    Det har inte varit tal om att modifiera lampan utan tipset var två hål i taket ett för genomföring till lampan och ett bredvid så att kabeln går igenom taket.
    Kabel ska förstås vara EKK avsedd för våta utrymme. Men det har inte TS frågat efter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.