Hej!
Jag skulle behöva ta bort lampan i bilden nedan (på väggen till vänster) och sätta upp en ny lampa i taket (placerad vid röda ringen i bilden). Tanken är alltså att dra utanpåliggande EKK (?) längs väggen upp till taket, och sen på nåt vis ut till mitten av taket (röda strecket).
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Första tanken jag hade var att borra två hål i träpanelen i taket, ett inne vid väggen och ett i mitten av taket, och sen försöka pilla igenom en kabel. Känns förvisso som en mer eller mindre omöjlig uppgift redan där, men jag insåg sen även att det är en regel i vägen (blå strecket visar regeln ovanför panelen).
Återstår väl i så fall att dra utanpåliggande hela vägen även i taket, men problemet är hur jag får dit lampan, som är en Lillholmen från IKEA och den ska kopplas in med två tåtar som kommer uppifrån och förs genom "plastskyddet" enligt denna bild, tagen ur monteringsanvisningen:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Det går ju inte skruva fast lampan i träpanelen och samtidigt få till inkopplingen på nåt bra sätt med en utanpåliggande sladd?
Har nån nåt bra tips på hur detta kan lösas?
Hur skulle en elektriker lösa detta?
Är det överhuvudtaget möjligt, utan att riva taket?
Mvh,
/koppla
-
-
-
22 jan 2016 17:42 #3
Det första du måste kolla är att du får dra kabeln och montera armaturen där du har tänkt. Det finns lite regler och zoner att ta hänsyn till i ett badrum.
Jag hade inte använt en sån armatur, det blir inte snyggt att ha den på distanser och troligtvis inte helt bra med tanke på att den ska sitta i ett rum som blir fuktigt. Köp en annan armatur är mitt råd. -
22 jan 2016 17:57 #4
Du kan ju dra utanpå liggande till vänstra sidan av plastskyddet. Då borrar du ett håll där och ett håll i mitten av skyddet. Föra in kabeln i vä hålet och drar ut den i mitt hålet. En del att pila men det går.
-
22 jan 2016 19:59 #5
Tack för era svar!
- Laddar…
-
22 jan 2016 20:32 #6
I ett vanligt bostadsrum blir modifieringen av lampan enklare.Redigerat 22 jan 2016 21:26- Laddar…
-
Medlem · Uppland · 4 682 inlägg 22 jan 2016 20:3722 jan 2016 20:37 #7
Behöver ju kanske inte ens borra hål - kanske räcker med att fräsa/hugga en ränna.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 190 inlägg 22 jan 2016 20:57
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 20 190 inlägg
- 12 457 gillningar
- 958 bilder och filmer
-
22 jan 2016 22:20 #9
Kabel ska förstås vara EKK avsedd för våta utrymme. Men det har inte TS frågat efter.