Byggahus.se

Flytta/lägga till avlopp i befintlig toalett, isolerad platta på mark med vattenburen golvvärme.

1. T
    Medlem · Östergötland · 20 inlägg

Trikas

Medlem
    Tjena! Har en toalett i ett relativt nytt hus(2014) som jag funderar på att göra om till fullskaligt badrum med dusch.

Förutsättningar idag:
    Platta på mark med 300isolering+vattenburen golvvärme
    Toalett
    Handfat
    Kall och varmvatten i pecsslang, oskarvad

Mina frågor:

Kan man lösa flytt av toalett samt lägga till avlopp för golvbrunn till en dusch samt dra vatten till denna via befintlig toalett eller handfat?

Antar att bila/såga ur nedåt blir problem då det är vattenburen golvvärme. Hur löser man isf flytten/tillägget av avloppen?
    Hur löser man vattnet? Ny slang i vägg och "skarv" under handfat?
    Utanpåliggande rördragning från handfat?

Jag är införstådd med att hela badrummet ink kakel, klinkers osv blir skrot och får bytas ut, det är ingen "fusklösning" jag är ute efter!

Tack på förhand!

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Blir nog lte svårt , en del saker går väl att ordna med lite knöleri , men golvbrunn är det nog stopp för , ska ju vara jäms med golvet

3. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 708 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Enklast/billigaste måste vara att hitta en Dushkabin , fast bara den del man står i. I porslin och kakla in, koppla till toa alt tvättställets avlopp?

4. Jarlingar
    Allvetare · Jamtland · 1 985 inlägg

Jarlingar

Allvetare
    C/c på golvvärmeslangen?
    Ingenting är omöjligt, bara en kostnadsfråga...

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Och allting går utom små barn dom springer

• Laddar…
  6. T
    Medlem · Östergötland · 20 inlägg

Trikas

Medlem
    Cc 400 tror jag!
    Regla upp golvet och hög tröskel är ingen variant då?

Stött på fenomenet i lite hotellrum vid ett par tillfällen(hög tröskel alltså)

Tanken är inte enkelt och billigt, utan att badrum med dusch enligt konstens regler(och försäkringsbolagens)

Priset är som det är, jag är enbart ute efter om/hur man löser det?

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hur tänker du , regla upp hur mycket , värmen i betongen kommer inte upp till nästa golv

8. Jarlingar
    Allvetare · Jamtland · 1 985 inlägg

Jarlingar

Allvetare
    Stäng av värmen i två dygn.
    Kör sen igång värmen på max igen, med en värmekamera kommer du kunna rita ut exakt vart slangen ligger (y)

Sen är det bara såga ur betongen mellan, görs lämpligen av en betonghåltagningsfirma.

Eller så går du på den billigare varianten å sågar ur hela golvet och skarvar ihop slangen efter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.