Hej!

Går i planering att flytta ut kök till vardagsrum för att få ett extra rum i lägenheten.
För att undvika att behöva bila i bjälklag för flytt utav avlopp så är planen att regla på en installationsvägg där befintligt kök är idag där man kan dra avloppet i. Köksfläkten byter i princip sida på väggen bara.
Min uppfattning är att fallet kommer vara tillräckligt för att möta bransch standard på fall när det gäller avlopp på denna distansen.
Men ser ni något som inte är bra med denna idén eller som är extra viktigt att tänka på när det gäller att hantera avlopp ifrån kök? Eller bättre förslag?
Se bifogat skärmklipp.
Tack!

• Skärmklipp av en planlösning där en installationsvägg i köket markerats för avloppsförflyttning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Cadräv skrev:
Hej!

Går i planering att flytta ut kök till vardagsrum för att få ett extra rum i lägenheten.
För att undvika att behöva bila i bjälklag för flytt utav avlopp så är planen att regla på en installationsvägg där befintligt kök är idag där man kan dra avloppet i. Köksfläkten byter i princip sida på väggen bara.
Min uppfattning är att fallet kommer vara tillräckligt för att möta bransch standard på fall när det gäller avlopp på denna distansen.
Men ser ni något som inte är bra med denna idén eller som är extra viktigt att tänka på när det gäller att hantera avlopp ifrån kök? Eller bättre förslag?
Se bifogat skärmklipp.
Tack!
Du behöver antagligen förenings godkännande innan du flyttar köket.

• Gilla
Yderfält och 3 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Du behöver antagligen förenings godkännande innan du flyttar köket.
Du kan stryka "antagligen" i din mening.

• Gilla
Lotta. och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du kan stryka "antagligen" i din mening.
True that :rofl:

• Gilla
Mcfluffy och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Du behöver även se till att (och få godkänt) att fixa friskluftsintag i det rum där köket är idag. Om det finns friskluftsventiler i vardagsrummet så kanske den ska stängas.

BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver även se till att (och få godkänt) att fixa friskluftsintag i det rum där köket är idag. Om det finns friskluftsventiler i vardagsrummet så kanske den ska stängas.
Okej! Vet du hur man skaffar ett sådant intyg? Från en ventmänniska? Tror det finns tilluftsventilation i detta rum vilket borde räcka. Alltså inga friskluftsventiler i yttervägg.

C Cadräv skrev:
Okej! Vet du hur man skaffar ett sådant intyg? Från en ventmänniska? Tror det finns tilluftsventilation i detta rum vilket borde räcka. Alltså inga friskluftsventiler i yttervägg.
Sorry läste intyg för intag. Jag är med dig!

BirgitS
Det borde inte finnas tilluft i dagens kök utan bara frånluft via frånluftsdon eller fläkt/spiskåpa.

• Gilla
cillan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det borde inte finnas tilluft i dagens kök utan bara frånluft via frånluftsdon eller fläkt/spiskåpa.
Är inte expert och varierar säkert mellan olika system men jag går i tron att kapaciteten i en köksfläkt är betydligt högre än den luft som finns om köksdelen inte skulle få tilluft. Därav kan inte köksfläkten göra sitt jobb. Friskluftsventiler gör ju säkert ett minst lika bra jobb men att ett kök inte skulle ha någon tilluft alls ser jag nog som oklokt, om inte fel. Får gärna motbevisa mig :)

BirgitS
Normalt har man inte tilluft utifrån i kök eftersom det är meningen att den luft som fläkten blåser ut ska komma från sov- och vardagsrum så att de rummen ventileras.

• Gilla
Cadräv och 4 till
  • Laddar…
C Cadräv skrev:
Är inte expert och varierar säkert mellan olika system men jag går i tron att kapaciteten i en köksfläkt är betydligt högre än den luft som finns om köksdelen inte skulle få tilluft. Därav kan inte köksfläkten göra sitt jobb. Friskluftsventiler gör ju säkert ett minst lika bra jobb men att ett kök inte skulle ha någon tilluft alls ser jag nog som oklokt, om inte fel. Får gärna motbevisa mig :)
Gamla kök kan ha tilluft i skafferiet, för att hålla kylan, men moderna kök har som BirgitS säger ingen tilluft.
Man reglerade temperaturen i skafferiet genom att reglera hur öppen ventilen är. Det är just detta som gör att man i äldre hus kan bygga om matdelen i köket till ett mycket litet sovrum, vilket ju är populärt i Stockholm.

Friskluftsventiler är samma sak som tilluft.
Tilluft har man i sovrum och vardagsrum.
Frånluft har man i kök och badrum.

Nu kan du mer än förut.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vaddå svetsa ihop? Menar ni löda? Inbyggd skarv på tappvatten inte godkänt oavsett.
Hoppsan fel tråd ursäkta.

• Gilla
Cadräv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.