Hej!
Går i planering att flytta ut kök till vardagsrum för att få ett extra rum i lägenheten.
För att undvika att behöva bila i bjälklag för flytt utav avlopp så är planen att regla på en installationsvägg där befintligt kök är idag där man kan dra avloppet i. Köksfläkten byter i princip sida på väggen bara.
Min uppfattning är att fallet kommer vara tillräckligt för att möta bransch standard på fall när det gäller avlopp på denna distansen.
Men ser ni något som inte är bra med denna idén eller som är extra viktigt att tänka på när det gäller att hantera avlopp ifrån kök? Eller bättre förslag?
Se bifogat skärmklipp.
Tack!
Går i planering att flytta ut kök till vardagsrum för att få ett extra rum i lägenheten.
För att undvika att behöva bila i bjälklag för flytt utav avlopp så är planen att regla på en installationsvägg där befintligt kök är idag där man kan dra avloppet i. Köksfläkten byter i princip sida på väggen bara.
Min uppfattning är att fallet kommer vara tillräckligt för att möta bransch standard på fall när det gäller avlopp på denna distansen.
Men ser ni något som inte är bra med denna idén eller som är extra viktigt att tänka på när det gäller att hantera avlopp ifrån kök? Eller bättre förslag?
Se bifogat skärmklipp.
Tack!
Du behöver antagligen förenings godkännande innan du flyttar köket.C Cadräv skrev:Hej!
Se bifogat skärmklipp.
Tack!
Okej! Vet du hur man skaffar ett sådant intyg? Från en ventmänniska? Tror det finns tilluftsventilation i detta rum vilket borde räcka. Alltså inga friskluftsventiler i yttervägg.BirgitS skrev:
Är inte expert och varierar säkert mellan olika system men jag går i tron att kapaciteten i en köksfläkt är betydligt högre än den luft som finns om köksdelen inte skulle få tilluft. Därav kan inte köksfläkten göra sitt jobb. Friskluftsventiler gör ju säkert ett minst lika bra jobb men att ett kök inte skulle ha någon tilluft alls ser jag nog som oklokt, om inte fel. Får gärna motbevisa migBirgitS skrev:
Gamla kök kan ha tilluft i skafferiet, för att hålla kylan, men moderna kök har som BirgitS säger ingen tilluft.C Cadräv skrev:Är inte expert och varierar säkert mellan olika system men jag går i tron att kapaciteten i en köksfläkt är betydligt högre än den luft som finns om köksdelen inte skulle få tilluft. Därav kan inte köksfläkten göra sitt jobb. Friskluftsventiler gör ju säkert ett minst lika bra jobb men att ett kök inte skulle ha någon tilluft alls ser jag nog som oklokt, om inte fel. Får gärna motbevisa mig![]()
Man reglerade temperaturen i skafferiet genom att reglera hur öppen ventilen är. Det är just detta som gör att man i äldre hus kan bygga om matdelen i köket till ett mycket litet sovrum, vilket ju är populärt i Stockholm.
Friskluftsventiler är samma sak som tilluft.
Tilluft har man i sovrum och vardagsrum.
Frånluft har man i kök och badrum.
Nu kan du mer än förut.
Byggveteran
· Stockholm
· 339 inlägg
Vaddå svetsa ihop? Menar ni löda? Inbyggd skarv på tappvatten inte godkänt oavsett.
Hoppsan fel tråd ursäkta.
Hoppsan fel tråd ursäkta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renovera kök - flytta rör till blandare 40cm
Vatten & Avlopp -
Flytta kök till vardagsrum - Vad kostar det?
Planlösningar -
Flytta luft från eldstad till kök.
Ventilation -
Flytta kök från kokvrå till hall, möjligt?
Vatten & Avlopp -
Flytta kök till vardagsrum - ej godkänd från förening /angrepp ventilation?
Utbyggnad och tillbyggnad