Byggahus.se

Flytta kök, imkanal

1. M
    Medlem · 24 inlägg

mickejn

Medlem
    Ska flytta köket en bit, blir ett IKEA kök. Så ska dra ny imkanal på vinden till murstocken och gå in i gamla kanalen där.

Idag sitter fläkten i direkt anslutning till murstocken under innertaket. Så kommer behöva mura igen det hålet och göra ett nytt på vinden.

Den nya imkanalen ska direkt upp genom innertaket, sen är det ungefär 1.5 meter till murstocken, och där behöver den runda hörnet sen 90 grader in i murstocken.

Tänkte ge mig på det här själv. Min fråga då. Vad behöver jag köpa?
    Ska man ha ett t-rör där det går in i murstocken med renslucka?
    Är det någon specialdel som går genom tak och isolering med extra brandskydd?

2. K
    Medlem · Västerbotten · 1 211 inlägg

Krille4

Medlem
    Tänk på att det kommer att krävas en kontroll med ett besiktningsbevis på att installationen är korrekt utförd.

Jag tänkte också göra arbetet själv i samband med att vi "flyttade fläkten" ca 2 meter till köksön. Insåg dock rätt snabbt att det var bättre att anlita någon för detta jobb.

Först och främst för att brandrisken är rätt stor i en imkanal som inte är installerad på rätt sätt. T ex hade jag köpt hem isolering "brandskyddsmatta" som visade sig hade fel brandskyddsklassning. Det var också rätt svårt att montera brandskyddsmattan rätt i samband med t ex genomföringar och vinklar. Det räcker tyvärr med en liten "miss" i monteringen för att brandrisken ska bli stor.

Så jag anlitade en ventilationsfirma som gjorde jobbet säkert och snyggt på 2 timmar istället. Jag tyckte helt enkelt inte att det var värt risken att försöka mig på detta själv.

/Krille

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 24 inlägg

mickejn

Medlem
    Du har nog rätt Krille, har själv gått i dom tankarna men man tror nog lite mycket om sig själv efter att byggt ett halvt hus själv :)

• Laddar…
  4. K
    Medlem · Västerbotten · 1 211 inlägg

Krille4

Medlem
    Jag tror att det är klokt och jag sover själv bättre på nätterna när jag vet att jobbet är gjort enligt de krav som ställs på brandskydd. :)

Om det är så att du råkar bo i Umeå har jag en firma jag kan rekommendera.

/Krille

5. M
    Medlem · 24 inlägg

mickejn

Medlem
    Sant så sant.

Växjö.. Bara 100 mil ifrån typ, resekostnaden blir lite väl hög ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.