Hej!
Jag har precis köpt ett renoveringsobjekt. Renoveringen ska påbörjas i samband med tillträde, så att allt är klart innan jag flyttar in. Ett av momenten är att flytta köket till befintligt vardagsrum. Rummen är idag avskiljda genom en bärande vägg, men det ser ut som att det finns ett schakt eller dylikt där emellan (se ritningar).
Helst skulle jag vilja ha diskhon vid fönstret i vardagsrummet. Är detta en alldeles för lång/komplicerad rördragning? Vad behöver göras i praktiken? Är detta ett dyrt jobb? Hur mycket billigare hade det varit att ha diskhon i hörnet/mot den bärande väggen?
Lägenheten är belägen högst upp i huset på plan 5 (3tr) i en fastighet från 1911. Godkännande krävs naturligtvis från BRF och ev. bygganmälan till kommunen, men mitt första steg är att beskriva för BRF respektive byggnadsnämnden vad som behöver göras - därav att jag slänger ut frågan här.
Jag har precis köpt ett renoveringsobjekt. Renoveringen ska påbörjas i samband med tillträde, så att allt är klart innan jag flyttar in. Ett av momenten är att flytta köket till befintligt vardagsrum. Rummen är idag avskiljda genom en bärande vägg, men det ser ut som att det finns ett schakt eller dylikt där emellan (se ritningar).
Helst skulle jag vilja ha diskhon vid fönstret i vardagsrummet. Är detta en alldeles för lång/komplicerad rördragning? Vad behöver göras i praktiken? Är detta ett dyrt jobb? Hur mycket billigare hade det varit att ha diskhon i hörnet/mot den bärande väggen?
Lägenheten är belägen högst upp i huset på plan 5 (3tr) i en fastighet från 1911. Godkännande krävs naturligtvis från BRF och ev. bygganmälan till kommunen, men mitt första steg är att beskriva för BRF respektive byggnadsnämnden vad som behöver göras - därav att jag slänger ut frågan här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gällande köksfläkten så är det idag självdrag till en gemensam fläkt på vinden. Enligt BRF:en är det OK att installera en kolfilterfläkt som inte är kopplad till fläktkanalen utan vädras ut i/återförs till den enskilda lägenheten.Claes Sörmland skrev:
...var det detta du syftade på?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 979 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 979 inlägg
Ungefär. Det är ju inte bara bostadsrättsföreningens sak bara att bedöma utan du måste också följa BBR. Vanligen finns det två lösningar som är OK. En är den du har, en kåpa som kopplats till ett centralt ventilationsystem. Den andra lösningen är ett separat frånluftdon nära taket i köket och sen en spisfläkt med ett fettfilter/kolfilter som snurrar runt luften i rummet. Det låter som att din plan är den andra lösningen. Men då måste du också se till att frånluftsdonet flyttas så att det tar luft i ditt nya kök (och inte i det gamla köket som jag antar du tänker använda som sovrum).B brf1911 skrev:
Här finns regelverket förklarat:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/