2 791 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Flytta klematis
Jag behöver flytta en klematis, Albina Plena, som sitter fast i en spalje med små slingrande bladskaft. Skadar jag klematisen om jag inte lyckas rulla ut dessa slingor? Den blommar ju på fjolårsskotten, så då är jag rädd för att den kanske inte blommar nästa säsong. Klematisen är bara 2 år gammal, så den blommade inte så överdådigt denna säsong, men den var ändå tillräckligt vacker. Andra tips när det gäller att flytta den?
Nej, du skadar inte din klematis, de är tuffa plantor och just den du har måste så småningom förnyas när den blir för risig och alla blad och blommor hamnar i toppen.
Som du noterat är det omöjligt att få loss de slingrande bladen så klipp ner den, den kommer igen. Kanske uteblir blomningen till våren men växter är långsiktiga projekt.
Lycka till!
Som du noterat är det omöjligt att få loss de slingrande bladen så klipp ner den, den kommer igen. Kanske uteblir blomningen till våren men växter är långsiktiga projekt.
Lycka till!
Tack för svar. Skönt att höra att den klarar av en flytt, för jag tycker om den.A Abies koreana skrev:Nej, du skadar inte din klematis, de är tuffa plantor och just den du har måste så småningom förnyas när den blir för risig och alla blad och blommor hamnar i toppen.
Lycka till!
Klicka här för att svara