Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Flytta kall luft från kall nedervåning upp till varm övervåning?

1. JOB The Builder
    Renoverare · Stockholms län · 162 inlägg

JOB The Builder

Renoverare
    Hej,

ett par veckor per år ligger solen på riktigt hårt på barnens sovrum på övervåningen och höjer temperaturen till 25-30 grader vid sovdags. Inte poppis. Vädring och öppna fönster och fläktar hjälper föga... Markiser stoppar det direkta solskenet, men värmen kommer in ändå.

Två våningar ner har vi en källarvåning i souterräng där det är svalt året runt, även mitt i högsommaren.

Min tanke är att med någon enkel anordning flytta den kalla luften nedifrån till övervåningen under kvällstid för att svalka ner sovrummen något. Vi har ett trapphus mitt i huset med fri sikt från taknock till källargolv.

Finns det något "enkelt" sätt att göra detta? Något flexibelt ventilationsrör eller slang man kan hänga lite fult i trappen med en enklare fläkt nere som trycker in kalluft och en fläkt upptill som drar ut/pressar ut den kalla luften på övervåningen?

Eller blir det för klent tryck? Tappar man temp på vägen? Blir inte insuget svalt nog? Är luften varm när den kommer upp till övervåningen?

Jag tänker att man kanske kan lösa problemet med några enkla medel och slippa köpa en galet fet brummande A/C att ställa i ungarnas rum...

Håller tummarna på att Uppfinnarjocke eller MacGuyver ser denna tråd :p

2. T
    Medlem · Huskvarna · 1 606 inlägg

Tjoa

Medlem
    Nja, Dels räcker inte kylan i källaren till för att kyla ovanvåningen och dels kommer du få fuktutfällning på väggarna om du kör ner 30gradig luft i källaren.
    Så krasst sett löser du inget problem utan får ett nytt på halsen som kan förstöra en hel massa för dig.
    Det finns oftast inga genvägar till att få det kallt där det är varmt på sommaren.
    De billigaste du kan göra är att öppna ett fönster sent på kvällen när det svalnat av längst ner och sen öppna ett fönster längst upp och få ett självdrag genom huset.
    Kanske iordningställa temporära sängplatser i källaren så man kan gå ner dit och sova?

3. JOB The Builder
    Renoverare · Stockholms län · 162 inlägg

JOB The Builder

Renoverare
    Jag vill inte flytta ner värmen från övervåningen till källaren, bara använda den kalla luften från källaren att svalka övervåningen :) Värmen vill jag bara bli av med :)

Öppna fönster sent på kvällen gör vi också, men den varmaste tidpunkten är vid 18.30-20.30 då kvällssolen ligger och steker på, och det är då våra 5-7-åringar ska gå och sova ungefär :(

Temporära sängplatser i källaren ligger i planeringen, det är bara lite meck med att få till det :)

4. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 9 053 inlägg

pacman42

Medlem
    Du kommer att behöva två fläktar, en för att blåsa ut (genom väggen) värmen från rummen på ovanvåningen och en för att flytta upp den svalare luften till ovanvåningen. Har du inte dubbla fläktar så blandar du bara luften.

Sedan så finns det slang hos alla ventilationsfirmor (som dessa i aluminium, men det finns även plast: https://www.soliduct.se/flexrorslangar/aluminiumslang/c-213_116_195.htm).

Det stora problemet är dock hastigheten du behöver på fläktarna, dessa kommer att kosta dig en knapp tusenlapp styck om de skall orka flytta tillräckligt med luft för att det skall göra skillnad.

Orsaken till att jag har koll på detta är att jag hade nästan exakt samma problem, fast tvärtom, jag flyttar numera varm luft från min inglasning ned till suterrängvåningen för att få torr och förvärmd luft istället för kall uteluft till sovrummen...

Om det skall vara en temporär lösning så rekommenderar jag istället en golvfläkt till vardera barnet. Det är billigare. Det är nämligen inte temperaturen som är problemet utan att kylningen från kroppen blir för dålig då luften är både fuktig och varm, vilket löses genom att fläkta luften i närheten av sängen...

5. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 582 inlägg

vectrexPremiumikon: Hand

Snickerinörd
    Så tillvida du inte har en frys i källaren så tror jag inte riktigt på din idé. Luft är en enormt dålig energibärare och det krävs enorma mängder luft för att kyla ner. Visst hade luften i din källare varit 0-gradig så kanske det hade gått (med stora grova rör och rejäla kanalfläktar), men jag gissar att den i bästa fall är kring 18 grader och då kommer det gå åt ofantliga mängder av den luften för att få någon märkbar effekt. Dessutom kommer du då suga ner massa varm (och fuktig) luft i källaren och få värre problem där nere.

6. U
    Husägare · Södra Sandby · 229 inlägg

Ursidae

Husägare
    Tar du den svala luften från källaren måste du ersätta den med något. Du vill inte ha ner den varmare (och fuktigare) luften i källaren då den orsakar problem när den kyls i där. I praktiken så har du väl inte kallare i källaren på kvällen än det är ute väl? Då är det snarare att man kanske måste vädra aggresivare, så tidigt som möjligt, ha markis, fläktar i fönstren mm.

7. pacman42

pacman42

Medlem
    Jag kan ju lägga till att det krävs tre kubikmeter luft för att kyla luften i rummet lika mycket som en liter vatten med samma temperatur skulle göra (3000:1 i faktor). Det är därför du behöver så mycket kapacitet på ventilationen för att detta skall fungera. När du gör korsdrag i huset under några minuter på vintern så förlorar du inte så mycket energi heller, detta då det inte är luften som håller huvuddelen av värmen, det är istället alla saker du har i huset (möbler och annat).

Jag glömde i förra inlägget ta med den absolut enklaste och effektivaste lösningen, dvs att sova med öppet fönster. Gör egna myggfönster och om du är rädd för att de inte håller barnen ute så gör dem i rutmönster med tillräckligt små rutor så att barnen inte kan ha sönder nätet och klättra ut.

8. D09
    Medlem · västra götaland · 9 394 inlägg

D09Premiumikon: Hand

Medlem
    Någon timme innan läggning så öppnar du ett fönster eller dörr i källaren och motsvarande på högsta möjliga punkt. T ex i barnens sovrum. Stäng eller växla fönster när ungarna somnat.

Kommer bli ett hyfsat drag som kyler ner övervåning/ loft.

Jag har beprövat den principen några år och det funkar fint. Kan lite vara segt om det är helt vindstilla ute.

Redigerat 29 maj 2017 16:07
  9. pacman42

pacman42

Medlem
    Tyvärr så fungerar den rätt dåligt om man har stor temperaturskillnad mellan våningarna. Skulle jag köra den principen i mitt hus så skulle det bli väldigt kallt på suterrängvåningen. Jag har på alla sätt och vis svårt att få upp temperaturen på denna över 18 grader på sommarhalvåret om inte dygnsmedeltemperaturen blir en bit över 18 grader. Därav min lösning med luften från inglasningen, vilket fungerar rätt bra. Framförallt är fläktarna temperaturstyrda, vilket gör att man inte behöver en massa manuella handhavanden.

Så utifrån min erfarenhet så är det inte en bra lösning, men detta skiljer sig från hus till hus. Jag skulle nog satsa på att bara ha myggfönster i sovrummen istället med tanke på att TS också har en väldigt låg temperatur längst ned i huset.

10. D09
    Medlem · västra götaland · 9 394 inlägg

D09Premiumikon: Hand

Medlem
    Känner inte till problemet att tempskillnader skulle vara ett bekymmer. Jag har murad källare där det är väldigt svalt och skönt medan sovloftet med stora fönster är extremt varmt. Den kalla luften drivs uppåt och ersätts av ny behaglig Temp.

Trist att det inte funkar för dig men då får man hitta andra lösningar. Funkar fint i min byggnad 👍

Man får testa sig fram.

Redigerat 29 maj 2017 16:21
  11. pacman42

pacman42

Medlem
    Jag uttryckte mig lite klumpigt, vad jag menar är att man riskerar att kyla ned bottenvåningen för mycket, åtminstone blir det så hos mig. Ett korsdrag på ovanvåningen eller öppna fönster på ovanvåningen kyler inte ned källaren lika mycket då luften blandas på ovanvåningen i första hand (jag får i alla fall inget kallras till källaren i mitt hus när jag ventilerar på ovanvåningen enbart).

Naturligtvis beror det också på temperaturen, är det varmare ute än inne så kyler jag ju inte ned bottenvåningen, men riskerar istället att få fuktpåslag där från utomhusluften istället...

• Laddar…
  12. S
    Bannad · Gävleborg · 620 inlägg

Stadsfiskalen

Bannad
    Ställ in en portabel AC modell större på ovanvåningen. Gör ett hål i väggen eller lyft ut slangen genom fönstret så har du 18 grader hela sommaren där uppe för en liten slant!

13. Ropia
    Medlem · Sandviken · 696 inlägg

Ropia

Medlem
    Den lösningen som kommer ge bäst resultat är att installera en LLVP på övervåningen. Behöver inte kosta särskilt mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.