Byggahus.se
Har endast fått in 1 offert på ett jobb att flytta ett proppskåp med 3 proppar där inkommande el kommer in i huset och sedan går kabel vidare därifrån till stora proppskåpet.

Jag vill flytta skåpet som syns på bild 1 till höger i bild, grön plåtlåda modell gammal, till där jag har ritat en röd ruta till vänster om mitt fjärrvärmeskåp. Det avståndet är ca 3 - 3.5 meter. Sedan går kabel därifrån till proppskåpet som syns på bild 2, skåpet sitter bakom väggen där jag har ritat en stor röd ruta. Kabeln går via taket och avståndet är ca 5-6meter.

Någon som har ett vettigt prisförslag på vad ett sådant jobb kan kosta inkl nytt skåp för propparna där inkommande el kommer in?

Tycker priset är oerhört högt även efter rot nämligen och tror nog att det är ett "priset är satt för att vi egentligen inte vill ta jobbet"-pris.
Väljer att inte ge ut priset här då jag helst vill höra om någon kan ge ett på ett ungefär pris vad det kan tänkas kosta innan jag ger ut det jag fått

Behöver ni mer information så får ni gärna fråga efter det, så fyller jag isf på med det jag kan :)

Bild 1:
IMG_20170525_184007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2:
IMG_20170525_184019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Självlärd
  • Laddar…
Var sitter elmätaren?
Är gröna säkringslådan innan eller efter elmätaren?

En ny mätartavla kostar från 1200kr, ett nytt fasadmätarskåp kostar från 3000kr.

Nätägaren vill ha ca 1500-2500kr för administration och för att avlägsna matarsäkringarna i markskåp/stolpskåp (elektrikern får inte det).

En fråga från en som inte vet. Hur gör man detta?
Skarvar man inkommandekabel på mest lämpliga ställe och sedan drar till en ny kopplingspunk och sättet ny huvudsäkring där?
Hur skarvat man en sådan kabel, krävs det inspektionslucka för skarven?

Kabeln kommer skarvas, dvs det ska bara in nytt proppskåp för 3 proppar. Mätaren är efter skåpet, den sitter vid proppskåpet som jag ritat upp på bild 2, och närägaren tar inte ut något avgift här, utan dom kräver bara att en auktoriserad firma gör jobbet.

Så det är ett nytt "proppas" samt jobbet som är offert på.
Kan säga att det ligger på över 20.000kr efter rot. Känns som en helt sinnessjuk summa för ett sådan jobb. Eller kan det verkligen vara så dyrt?

Den ensamma säkringen i plastlådan är den för fjärrvärmen?
Det ser ut som den är inkopplad före elmätaren i såfall. (gratis-ström)

Kabeln till stora elcentralen som går "i taket" är den infälld eller utanpåliggande,
den ser infälld ut vid gröna lådan, är den infälld så får man sätta en skarvdosa där istället, eller dra en ny kabel utvändigt från centralen.

20kkr låter lite i överkant.

Yes det är för fjärrvärmen, så gratis för den ;) kabeln ligger i ett metallrör i taket, så går nog utan problem att dra ny kabel igenom den.

Jag hade väl räknad med 5-8000 som max efter rot, beroende på hur mycket skåpet kostade. Men ligger över det dubbla på på det nu som sagt, är det ett så omständligt jobb att det kostar så mycket?

Så allt som ska göras är:
- Ny huvudsäkringslåda vänster om fjärrvärmeskåpet.
- Säkringslåda för fjärrvärme flyttas och kopplas till nya huvudsäkringslådan.
- Inkommande kabel kortas av och kopplas in till nya huvudsäkringslådan.
- En ny kabel dras till den gamla matningen och skarvas ihop.

Varför är fjärrvärmen kopplad före mätaren?
Den nya huvudsäkringslådan ska säkert plomberas och eventuellt skarvdosan om sådan används.

Waju det stämmer. Varför den sitter före vet jag inte :) det byttes till fjärrvärme av tidigare ägaren

Det går nog ingen kabel utan FK/RK- trådar i metallslangen mellan huvudsäkringarna och mätarplatsen.

Bästa alternativet är att det dra en ny kabel från skarvplatsen till mätarplatsen, vid skarvplatsen görs en rakskarv (ev till TN-S, femledarsystem) i pannrummet (tex vänster om fjärrvärmen) och sedan monteras en mätartavla med inbyggda huvudsäkringar.
Beroende på vad det är för inkommande elkabel så går det att göra en rakskarv som knappt syns.

Flytta ut elmätaren till fasadmätarskåp. Då brukar vattenfall inte ta en avgift. (Dom vill ha ut alla elmätare)
Sedan drar du in den nya matningen till elcentralen. Samt en matning till fjärrvärme mätaren.

Vi flyttade fasadmätarskåpet för ca 2,5 år sedan, följande arbeten utfördes:
Demontera fasadmätarskåpet,
Montera fasadmätarskåpet på ny plats,
Korta av serviceledningen (6m),
Dra ny matning till centralen i garaget (6m, kabel hade jag),
Dra en bit ny flexslang mellan garagecentralen och gamla mätarplatsen (3m)
Dra ny MK från garagecentralen till centralen i huset (bytte från TN-C till TN-S) (14m).
Detta gick på ca 4500kr till elfirman.

Jag monterade infällt fasadmätarskåp som jag köpte själv och grävde ned 20 meter 50 mm slang genom stenig trädgård. Nätägaren "bjöd" på kabel och installation av ny elmätare då de ville slippa luftledningar. Elektrikern däremot tog 10.000 kr för att dra knappt 10 meter kabel genom garaget mellan fasadskåpet och elcentralen. Två gubbar varav en jobbade och en pratade i någon timme.
Viss synkronisering av jobbet med nätbolaget ingick förmodligen i taxan.

Nisse123 inga problem där. Det är dom själva som har monterat den och den sitter så på alla hus på gatan :)

Får försöka hitta andra firmor, 20.000kr är ju på tok för dyrt. 5-10.000 efter rot är nog mer vettigt för det här jobbet.

Det där måste vara servissäkringar och i andra trådar på forumet så vill elleverantörerna ha bort dessa då det är lätt att stjäla ström där. Hör med elbolaget om de själva vill flytta bort säkringarna.
Jag har en känsla att den lådan inte behövs.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.