Hej!

Har fått tag i ett gammalt garage jag ska använda som verkstad här hemma på gården och ska till att flytta garaget från sin nuvarande plats hem hit. Jag har inte mätt exakta måtten, men ca 6/7x4.20 är storleken.

Just nu står den på stenbumlingar som sen syllen ligger på, som de dragit runt som en form bara. Sen rest stommen med takstolar osv.

Jag funderar vad bästa lösningen är här hemma då vi har ganska mjuk mark. Det är dessutom mycket lera i våran jord så risken att det sjunker är nog ganska stor.

Min tanke är att gräva ner 30-40cm, lägga markduk och makadam/singel och fylla. Sen lägga bumlingarna på det och sen stomme. Skulle detta fungera eller är det lika stor risk att det sjunker?

Ska ha det som smidesverkstad bara så det kommer inte direkt vara några påfrestningar.

4,2 m kan fungera med dispens att flytta helt, men höjden brukar ställa till det. Lite över 5 m kan gå men så bygger trailern och balkar för att ställa hallen på.

Skall hallen tas ned i delar och är enkel i sitt utförande så bör du överväga att bygga nytt än att riva i delar och betala dyrt för flytta och sätta ihop gamla delar.

K kest skrev:
4,2 m kan fungera med dispens att flytta helt, men höjden brukar ställa till det. Lite över 5 m kan gå men så bygger trailern och balkar för att ställa hallen på.

Skall hallen tas ned i delar och är enkel i sitt utförande så bör du överväga att bygga nytt än att riva i delar och betala dyrt för flytta och sätta ihop gamla delar.
Byggnaden i säg självt är väldigt enkel. Ser ungefär ut såhär genom byggnaden.
Träväggar och tak i ett litet, tomt, rustikt trärums hörn eller förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast lite mer sprött. Gör allt själv med ett större släp. Från vart den står just nu till vart jag vill ha den är 5-6 km så kan överleva att åka några vändor.

jimmywest solomonqt skrev:
ör allt själv med ett större släp
Har du funderat på hur du får ner allt i delar?
Lyfta ned taket.
Få ned väggar i delar och få tillstånd att flytta bredder över 3,5 meter är lite krångligare. Under 3,5 m är lite lättare.
Att leja ut till en kranbilsföretag som är van med lyft montering utför lyft och flytt på en dag, om du förberett bra.

För alla byggnader så är en bra grund basen. Att flytta stenar? TJA?

K kest skrev:
Har du funderat på hur du får ner allt i delar?
Lyfta ned taket.
Få ned väggar i delar och få tillstånd att flytta bredder över 3,5 meter är lite krångligare. Under 3,5 m är lite lättare.
Att leja ut till en kranbilsföretag som är van med lyft montering utför lyft och flytt på en dag, om du förberett bra.

För alla byggnader så är en bra grund basen. Att flytta stenar? TJA?
Om jag ska vara ärlig kommer jag ta ner allting. Allt. All panel. All takplåt. Alla reglar, om man nu kan kalla dom det. Det enda jag kanske fraktar ihop är takstolarna som ändå får plats på släpet. Annars sliter jag isär allt är tanken.

Vet att det låter ologiskt och kanske t.om osmart men det är tanken i alla fall.

jimmywest solomonqt skrev:
Min tanke är att gräva ner 30-40cm, lägga markduk och makadam/singel och fylla. Sen lägga bumlingarna på det och sen stomme. Skulle detta fungera eller är det lika stor risk att det sjunker?
Gjut en riktig 100 mm betongplatta, det kommer du inte att ångra!
Det räcker med 100 mm cellplast under betongen om du inte skall hålla det hela uppvärmt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.