Byggahus.se

Flytta gäst-toalett

1. H
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Ett äldre hus med gäst-toalett (alltså modell mindre) har jag lite planer för.
    __
    ____|1 |____
    |_2_|
    |
    |

Hur stort ingrepp skulle det vara att flytta toaletten från nummer 1 till nummer 2?
    Det är på bottenvåning och ett källarhus.

Jag inbillar mig att det borde inte vara sådär jättedyrt eftersom det just är enbart toalett. En gissning om jag skulle leja bort allt förutom ytskikten (som iofs kanske inte kostar så mycket...)

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Hur långt mellan platserna och är det gjuten betongplatta under golvet? Finns det väggar osv där du vill placera nya toan?

3. H
    Medlem Nivå 6
    Förlåt, det blev lite otydlig "bild".

Vad kan det vara, maximalt 2 meter från gammal wc till ny wc.
    Det är källare under golvet - borde vara lätt att komma åt?
    Det finns ytterväggar i vinkel på ny plats, således behövs innervägg i vinkel (under tvåan och till höger om tvåan).

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Hmmm, riva upp golv, dra om avlopp och vattenledningar, bygga några väggar är inte så farligt dyrt eller komplicerat. Om du ska ha fullvärdigt tätskikt i nya wc och kakel/klinker, golvvärme m.m. kan det dra iväg. Hör med någon lokal snickare och rörmokare vad det kan landa på, gissar kanske 2-3 v jobb.

5. H
    Medlem Nivå 6
    Ingen golvvärme och måhända kaklar jag golvet själv och fixar väggarna eftersom det bara är en WC.
    Således en basic men funktionell lösning.
    2 veckors jobb, 80 timmar. Jag gör lite själv kanske. Elektriker finns i familjen.
    En femhundring i timmen ger 40 000 kr - rot = 20 000 kr i arbete och sedan lite material - säg 10 000 kr inkl möbler. 30 papp eller därikring......

6. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Jag gissar att du klarar det på 30 utan att snåla, lycka till!