Byggahus.se

Flytta förråd på tomten.

1. Ludde1912
    Medlem · 2 inlägg

Ludde1912

Medlem
    Har ett förråd 2,80x5,00 m som jag vill flytta ca 15 meter på tomten. Tyvärr har de gamla grundstenarna sjunkit ner så det i prinvip saknas mellanrum mellan Mark och reglar. Min tanke var att en maskin med gafflar kan komma under och lyfta bort det till rätt plats men först måste jag lyfta upp med domkraft så gafflar kommer under. Marken är mjuk! Hur höra? Andra metoder? Kostnader? Byggnaden är av trä med stående panel och plåttak.

2. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 288 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Gräv gropar för domkraft+ stenplatta( el. motsvarande ) 2 på var gavel.
    Lyft lite och palla under. Byt till andra gaveln och gör detsamma.
    Så har jag gjort m.h.a. 2 st Biltema 6 tons domkrafter, när jag justerat min timrade bastu ( nästan samma mått) efter en " dum" vinter, men den kanske håller ihop lite bättre än lösbygge.

• Laddar…
  3. Z
    Medlem · 87 inlägg

z_bumbi

Medlem
    Gräv för gafflarna undet boden och låt sedan maskinisten gräva en grop (om det behövs) för att komma in med gafflarns när det är dags. Ha ett antal EU-pallar för att kunna lägga under om det inte går enligt plan.
    En annan variant är lägga en slinga under för att lyfta rakt upp som i exemplet ovan men med maskinen som kraftkälla. Kan kräva lite förstärkning.
    Det enklaste sättet är att kolla med den som kör maskinen hur den tror är bäst att göra, här de ingen idé så anlita någon som har.

4. Ludde1912
    Medlem · 2 inlägg

Ludde1912

Medlem
    Tack z_bumbi låter som en klok ide att kolla med maskinisten. Tänker du att pallarna är bra att ha för att ställa ner om nått går snett?

5. Z
    Medlem · 87 inlägg

z_bumbi

Medlem
    Ja eller om man måste ställa ner och köra runt något. Fast en duktig maskinist vet antagligen exakt vad den behöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.