Byggahus.se

Flytta eluttag ifrån gips till plankvägg

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hur gör man?
    Vi har 2 st uttag som måste flyttas fram.
    Jag fick ett tips att det var bara o ta 2 st skarvsladdar o dra emellan planken men
    det känns liiite fel.. Man får väl inte göra så eller? Tänker på brandsäkerheten m.m.
    Tacksam för svar. Vi håller på med reglar o isolering nu.
    Får jag göra det själv ?

Redigerat 26 feb 2009 13:58
  2. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Vad menar du egentligen? Reglar ni ut en vägg där det sitter uttag?

3. J
    Medlem Nivå 1
    ja....

4. B
    Medlem Nivå 3
    du får väl sätta en ny dosa på regeln, och dra det befintliga röret till den och se till att kablarna räcker. ÄR det betongvägg kan det bli jobbigt dock.

5. E
    Medlem Nivå 12
    eljo sålde förr dosor som man monterade över befintlig dosa om man tilläggsisolerade innåt, dock vet jag ej om dessa finns kvar.

Annars ny dosa och hacka fram bef. rör samt dra om kablarna.. (fk)

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hur mycket bygger ni på? är det 45mm + gips?

7. J
    Medlem Nivå 1
    ja det är 45mm reglar ingen gipsvägg emellan. Utan vi sätter Planken direkt på reglarna. Om vi skulle då en dag (jag rättare sagt) vilja ha tbx en vanlig vägg så tar vi ner reglarna.

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag funderar på ifall ni inte kan skära/såga bort hela botten på en dosa, kanske lämpligtvis någon dosa som har justerbart djup:

Montera denna exakt ovan den befintliga, kloss mot.
    Resultatet blir alltså en ny, dubbelt så rymlig, dosa.

Ni med behörighet!, visst borde man kunna göra så?

9. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    1. Hugg upp gipsen runt dosan och tag loss den från regeln som den säkert sitter spikad i. Lättast är att kapa spikarna med en tigersåg.

2. Det går ett eller flera rör till/från dosan. Hugg upp lite till så att du kan dra fram dosan 45 mm och spika fast den i en kloss som du sätter på regeln.

3. När du vill återställa väggen sätter du tillbaka dosan och lagar gipsväggen. Det är inte alls svårt.

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nej.
    Men jag ska inte skvallra för någon. Särskilt om du gör det ordentligt istället för med skarvsladd. ;)