Håller på och renoverar tvättstugan och behöver ny flytta ett element. Bad rörmokaren att koppla ur och plugga det när han var här på annat jobb men han glömde köpa saker och han sen inte med…helt omöjligt att få tag i någon som gör mindre jobb häromkring om man inte vill betala 3-5tkr/h…

Men då det inte handlar om atomklyvning och tummarna sitter för de ska så tänkte jag att jag borde greja det själv. Men innan jag googlar ihjäl mig så passar jag på att kolla med expertisen här om tips och råd.

hur pluggar jag kopparröd jag kapat? Vad ska jag ha för skarvkopplingar när det är dags att förlänga och dra fram rören till elementet? Rörkap och verktyg för att bocka/böja rör har jag, något annat som behövs?

Med Vänliga Hälsningar
Jens

• Radiatorelement i en tvättstuga under renovering med synliga rörgenomföringar och avskalad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det är kopparrör? Tycker det ser ut som stål som man vanligtvis har i äldre installationer

Jag brukar köra vatettes röda plasthylsor för att skarva stålrör till vad jag nu vill koppla vidare med. I ditt fall tycker jag mej sen gängad skarv vid väggen, så med lite mod går det säkert att gänga ur där och gå på med passande rörgänga

D Dsl skrev:
Är du säker på att det är kopparrör? Tycker det ser ut som stål som man vanligtvis har i äldre installationer

Jag brukar köra vatettes röda plasthylsor för att skarva stålrör till vad jag nu vill koppla vidare med. I ditt fall tycker jag mej sen gängad skarv vid väggen, så med lite mod går det säkert att gänga ur där och gå på med passande rörgänga
tack för tips!

Vet faktiskt inte om det är koppar eller stål men ska skrapa bort lite färg och kolla.

känner mig lite tveksam till att gå på gängan vid väggen då den lilla erfarenhet jag har av äldre VVS kopplingar säg att det kan vara ett h-e att hitta rätt gänga att ansluta med. Tänkte nog därför kapa röret och plugga och sen när jag flyttat elementet förlänga röret.

J Jens Germundsjö skrev:
tack för tips!

Vet faktiskt inte om det är koppar eller stål men ska skrapa bort lite färg och kolla.

känner mig lite tveksam till att gå på gängan vid väggen då den lilla erfarenhet jag har av äldre VVS kopplingar säg att det kan vara ett h-e att hitta rätt gänga att ansluta med. Tänkte nog därför kapa röret och plugga och sen när jag flyttat elementet förlänga röret.
Järnkopplingar är gängade med rörgängor. Dessa har benämningar i tum, som tex tre åttondels tum, halvtum, trekvart-tum. Men samma gängor kallas också R10 R15 och R20 osv. för att underlätta för oss millimetermänniskor. Du behöver nog R15 eller R10.

Kopplingar finns bland annat på Jula och Biltema, jag handlar helst på Hornbach, där de även finns i järn för nästan ingenting.

Kapa ett rör med bågfil eller enklare med vinkelslip (jordfelsbrytare rekommenderas för det senare). Gänga sedan ur med hjälp av rörtång. Plugga med han- eller hon-koppling, propp eller lock kallas de på Jula, till detta behöver du lin och gängpasta och det finns gott om Youtube-beskrivningar hur man använder dessa.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...stallation/klamringar-nipplar-och-bussningar/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...allation/vvs-tatning/gangtatningssats-450553/

Kopparrör
Ett bättre sätt att plugga temporärt är kanske att sätta dit en kulventil. Det finns sådana även med klämmringskoppling som du behöver om det är kopparrör, svårt att avgöra på bilderna. Klämringskopplingar har den fördelen att de anges i millimeter efter rörtjocklek (ytterdiameter), så om du har ett 15 mm kopparrör så köp en kulventil med klämringskoppling 15 mm. Klämringskopplingen sätter du där du kapade av kopparröret, inte gänga bort röret med rörtång om det är kopparrör alltså. Förstärkningshylsa/stödhylsa rekommenderas, men lin och gängpasta behövs däremot inte.

https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventiler/kulventil-2000034403
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ngar-nipplar-och-bussningar/kulventil-452215/

https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...ngar/stodhylsa-for-kopparror-10-st-2000023433
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...gar-nipplar-och-bussningar/stodhylsor-452257/

Redigerat:
  • Gilla
Jens Germundsjö och 1 till
  • Laddar…
M multix skrev:
Järnkopplingar är gängade med rörgängor. Dessa har benämningar i tum, som tex tre åttondels tum, halvtum, trekvart-tum. Men samma gängor kallas också R10 R15 och R20 osv. för att underlätta för oss millimetermänniskor. Du behöver nog R15 eller R10.

Kopplingar finns bland annat på Jula och Biltema, jag handlar helst på Hornbach, där de även finns i järn för nästan ingenting.

Kapa ett rör med bågfil eller enklare med vinkelslip (jordfelsbrytare rekommenderas för det senare). Gänga sedan ur med hjälp av rörtång. Plugga med han- eller hon-koppling, propp eller lock kallas de på Jula, till detta behöver du lin och gängpasta och det finns gott om Youtube-beskrivningar hur man använder dessa.

[länk]
[länk]

Kopparrör
Ett bättre sätt att plugga temporärt är kanske att sätta dit en kulventil. Det finns sådana även med klämmringskoppling som du behöver om det är kopparrör, svårt att avgöra på bilderna. Klämringskopplingar har den fördelen att de anges i millimeter efter rörtjocklek (ytterdiameter), så om du har ett 15 mm kopparrör så köp en kulventil med klämringskoppling 15 mm. Klämringskopplingen sätter du där du kapade av kopparröret, inte gänga bort röret med rörtång om det är kopparrör alltså. Förstärkningshylsa/stödhylsa rekommenderas, men lin och gängpasta behövs däremot inte.

[länk]
[länk]

[länk]
[länk]

Det var stålrör, hade inte skjutmåttet tillgängligt med måttade med tumstock och får det till ca 12mm yttermått.

Borde det inte att gå att hänga ur rören och sätta dit ett par ballofixer istället för plugg så jag sen kan ansluta nya rören utan att behöva tappa ur vatten ur systemet?

Har nu kommit så långt i renoveringen att det är hög tid att ta bort elementet. Vill få dit 2 ballofixer så jag senare kan montera ett nytt element när vi väl införskaffat ett som passar och då utan att behöva tömma hela systemet igen.

Måttade idag med skjutmått och fick yttermått på 17,5mm och det är järnrör det handlar om. Det verkar inte vara inte gängat utan verkar vara pressat i övergången in mot väggen.

Några förslag på vad jag ska ha / göra?

Har försökt få hit en rörmockare men är helt hopplöst då de inte har tid utan hänvisar mig till någon annan. Jobbet är förmodligen för litet för att de ska vilja komma, eller nåt..

Stålrör som är pressat låter konstigt. Lägg upp bilder så kan nog någon berätta vad vi ser.

H hempularen skrev:
Stålrör som är pressat låter konstigt. Lägg upp bilder så kan nog någon berätta vad vi ser.
Elledningar och rördragning längs ett rått och fläckigt hörn i ett rum med vitmålad vägg.
Skapa konto
Vit rörmokarmassa applicerad på vattenrör och vägg för tätning.
Skapa konto

Johhhan
Det kan vara en gängad muff.
Svart gängad muff i metall för rörinstallationer.

• Gilla
multix
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
Det kan vara en gängad muff.
[bild]

Aha, det har du rätt in. Frågan är bara vad det är för gänga och vad jag då ska ha för delar för at montera en ballofix / kulventil?

Krilleman
Dessutom är det antagligen höger/vänster-gängad muff med tanke på hur rören är dragna!!!

Krilleman Krilleman skrev:
Dessutom är det antagligen höger/vänster-gängad muff med tanke på hur rören är dragna!!!
låter omständigt och då nästan lättare att kapa och gå på med delarna du skrev ner åt mig tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.