Byggahus.se

Flytta effektvakt till mätarskåp?

1. T
    Medlem · Östergötland · 41 inlägg

ThomasEcke

Medlem
    Hej,

jag har i dagsläget en bergvärme VP med effektvakt installerad. Effektvakten är installerad i elcentralen inne i huset. Jag funderar över att bygga garage och då dra elen direkt från mätarskåpet till garagets egna elcentral. Det innebär ju i så fall att effektvakten inte är så mycket värd längre som den är installerad nu.

Från mätarskåp till elcentral går 25mm VP-rör med 6mm RK. Skulle det vara OK att förlägga effektvaktskabel tillsammans med RK:n? Avstånd mellan mätarskåp och elcentral ca 6m.

Om jag i framtiden också vill ha en laddstation för elbil med effektvakt, hur ska jag tänka då? Kan den "dela" effektvakt med VP:n (gissar att det inte går), eller behövs kanske ytterligare kanalisation?

Vad är "rätt" lösning på mitt problem?

2. J
    Medlem · 6 542 inlägg
    Går inte att få i mer utan att dra ur allt, sen inget bra att lägga belastningsvakten tillsammans med belastningen. Kan bli lite konstiga värden, det ska ha egen kanalisation för att fungera bra , räcker med vanlig telekabel 4X0,5 upp till 30 meter, som kan läggas lite hur som helst, skrapas ner i mark ( kanske inte så bra ) men principen bara för att säga något.

• Laddar…
  3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 860 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    I grunden innebär en större ökning av sin förbrukning större säkringar och en god lastbalansering mellan faserna. En normal vill ha dock begränsningen 25 A, sedan kostar det mer. Försök bedöm kWh-behovet för värmen och resterande förbrukare. Elräkningen ger en indikation på detta. Därefter kan man göra en överslagsberäkning på vilken storlek på mätarsäkringen det kräver.

Och så får man bestämma sig för hur fort man vill kunna ladda, och vilken säkring det innebär. Tyvärr verkar det finnas mycket få riktiga elbilar som stöder trefas så man får kanske räkna med en kraftig snedbelastning.

Jag känner inte till någon lösning på effektvakt som stöder bortkoppling av två laster med en viss prioritet mellan dem. Man vill kanske ha lite styrning av dessa som passar dess användning, t.ex växling mellan dem en gång per timme så att man åtminstone får lite värme i huset. Det är väl också tillsatsvärme som bara används när det är riktigt kallt, dvs få tillfällen då man kanske manuellt kan välja bort att ladda bilen.

Två separata effektvakter i serie kan jag inte rekommendera. Det kanske går ifall man man övervaka dem och om möjligt styra så att de inte orsakar en olämplig jojoeffekt. Det är bilen som får lägre prioritet. TS @BORNER i denna tråd kanske fann en lösning? https://www.byggahus.se/forum/threads/effektvakt-lastbalansering-tarta-pa-tarta.373826/

Att flytta din befintliga effekt (strömtransformatorerna) till mätarskåpet gör att bilen får prioritet över värmen, om det är så man vill ha det. 5 st 6 mm² i ett 25-rör är dock ganska fullt. Du behöver klämma in 4 x 1.5 mm² FK, men det kanske går om sträckan är rak och kort. Eftersom det ligger enkelisolerad starkströmsledare där så går det inte med klenare styrkablar om de inte är klassade för 230 V. Jag tror inte det blir problem med störningar.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Östergötland · 41 inlägg

ThomasEcke

Medlem
    Tack för svaren =)

Jojo-effekten hade jag inte tänkt på. Men inser problematiken där. Tack för länken!

Effektvakten för VP:n är alltså inbyggd i VP:n. Vi har ingen extern effektvakt.

Det finns möjlighet att dra ett nytt VP-rör mellan central och mätarskåp, så kommer nog att satsa på det, så blir det förhoppningsvis problemfritt den dagen vi vill flytta effektvakten.

För framtida billaddare drar jag fram två rör från centralen. Ett 25mm (ström) och ett 20mm (signalkabel). Så borde jag vara hyfsat rustad för framtiden? Har ingen elbil i dagsläget. Jag vill dock passa på att framtidssäkra då vi just nu håller på och renoverar och det finns möjlighet att dra VP-rör i förebyggande syfte.

När det blir aktuellt med elbil så hoppas jag att vi klarar oss på 25A huvudsäkring. Hoppas att framtida elbil klarar 3-fas laddning, har fått intrycket att rena elbilar (och inte laddhybrider) klarar det (oftast).

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.