Det börjar bli dags för den slitna badrummet att få sig en makeover. Tänker ordna med rivningen själv, samt flytta duschbrunnen närmare väggen så att man kan få den innanför en vikbar duschvägg i framtiden samt även bygga upp gips på väggarna innan en firma kommer hit och flytspacklar golv med fall samt lägger våtrumsmatta på golv och väggar.
Riva och gipsa är ju inga problem, men sitter och funderar på hur man löser flytten av duschbrunnen. Det är betonggolv på 15-25cm (inte mätt så osäkert mått) och under badrummet är det en inredd källare. Men om jag bilar bort den befintliga gjutjärnsbrunnen och vill flytta den närmre väggen, hur gör man då, ska jag borra upp ett hål som är exakt som röret eller bilar man upp ett större hål och sedan gjuter igen golvet?
I dagsläget är brunnen 70cm ut från väggen, och jag vill ha in det på ca 30-40 cm från väggen kanske, för det är väl inte för nära väggen för duschbrunnen?
Någon som har gjort detta tidigare och som har lite bilder/något inlägg med bilder att visa hur jag bäst går tillväga? Eller någon som kan beskriva det lite mer i detalj på hur man går tillväga för att flytta den enklast.
Samt hur gör jag där den gamla brunnen har varit när jag ska gjuta igen det hålet, för taket i källaren är inte helt platt så jag vet inte hur jag isf tätar mellan tak och skiva för att inte betongen ska tränga sig ut och rinna ner på källargolvet.
Bifogar 2 bilder så ni ser hur det ser ut nu. Det är väl tänkt att jag byter ut hela stammen mot nya rör från både lilla toan och badrummet (stora toan) och sedan skarvar på dom nya rören mot gjutjärnsrören nere i golvet någonstans.
Vägg i vägg bakom duschblandaren så är det en liten toalett med toa samt handfat. Så alla avloppsstammar kommer ut på ungefär samma ställe i källaren. Där vill jag försöka få det lite mindre klumpigt samt försöka få allt lite närmre väggen i källaren så att det inte tar upp så stor plats i det rummet.
Hoppas ni förstår vad jag menar, annars får ni skriva om ni behöver fler bilder eller information.