Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Flytta del av strömbrytare till ny dimmer

1. N
    Medlem · VG · 9 inlägg

newcastle

Medlem
    Skulle vilja flytta knapp "1" till en dimmer men vad är vad? Det är ju 4 kablar till nuvarande men tre ingångar på dimmern.

Vad är:
    1. Svart
    2. Två X Brun
    3. Grå
    4. Grå
    5. Två X Brun
    6. Svart.

Var ska de kopplas in i dimmerns 3 ingångar?

Skulle också vilja "stänga av" snapp "2" med kopplingsklämmor" för knapp "2" har ingen funktion vad jag kan se. Kan alla 4 få varsin kopplingsklämma eller ska några av 2, 3 eller 6 sitta på samma?

Mvh /Peter

2. E
    Medlem · Skåne · 10 802 inlägg
    L på dimmer motsvarar "pil in" på brytaren.
    "våg med pil" på dimmer motsvara "pil ut " på brytaren.

3. T
    Medlem · 1 555 inlägg
    Det är väl en dubbeltrapp. Du borde kunna släcka och tända två olika lampor från den brytaren. Dessa två lampor ska sedan gå att tända och släcka från två andra ställen.

Ta en bild längre ifrån på den befintliga brytare så man ser alla kablar bättre.

Redigerat 7 dec 2021 15:04
  4. N
    Medlem · VG · 9 inlägg

newcastle

Medlem
    Hej!

Här kommer ett förtydligande. Jag har ju numrerat kablarna på bilden. (1) Över vänster är Svart, (2) Över mitten är 2 stycken bruna, (3) Över höger är Grå, (4) Under vänster är Grå, (5) Under mitten är 2 stycken bruna, (6) Under höger är Svart.

Ja det är absolut en dubbeltrapp. Jag skulle vilja ta bort strömbrytaren och ersätta den med en 1-knapps dimmer istället för denna 2-knapps tryckknapp. Den ena knappen fungerar inte men tror mig veta vilken lampa den ska släcka. Men vill "stänga av" den genom att sätta kopplingsklämmor på de fyra kablarna.

5. T
    Medlem · 1 555 inlägg
    Den lampan som du vill kunna dimmra, går den att släcka på ett annat ställe?

6. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    D-trapp = 2 ljuskällor som kan tändas/släckas på två olika håll , ska den ena inte vara med då, utan vara ur bruk. Ska dimmern bara ersätta brytaren och brytaren på annat ställe fungera för ljuskällan med då.

7. N
    Medlem · VG · 9 inlägg

newcastle

Medlem
    Ok tack!

Så den gråa kabeln ska in på "L" på dimmern och den svarta ska in på "Våg"
    Ja den går att släcka på ett annat ställe som också är en 2-knappsbrytare med samma koppling. Knapp 2 tänder och släcker en annan taklampa men den knappen där jag vill ersätta den och skulle därför vilja sätta den "ur funktion" och byta till dimmer så att bara knapp 1 fungerar.

8. N
    Medlem · VG · 9 inlägg

newcastle

Medlem
    Den andra brytaren kan alltid vara "på" så man bara använder dimmern.

9. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Ser baksidan på brytaren vilken ska användas vänster eller höger

10. N
    Medlem · VG · 9 inlägg

newcastle

Medlem
    Kabel 1, 4 och 5. Den som heter "1".

11. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    OK Då ska pil in 1 vara på L dimmer pilarna t ut + 1 ut ska in på dom med dimtecknet på dimmer vilken som, dom övriga i brytaren ska om den inte ska användas sättas isolering på , vad som helst som sockerbit eller något annat ingen tape. Ska du kunna tända en ljuskälla med den andra ( nu trapp) ska 2 pil in och någon av 2 pil ut kopplas ihop och den andra isoleras

12. N
    Medlem · VG · 9 inlägg

newcastle

Medlem
    Känner mig lite trög tydligen. Behöver ingen trapp.

Grå kabel (som heter 4 på min bild) ska in på "L" på dimmern.
    Svart kabel (som heter 1 på min bild) ska in på vilken "dimmtecken" som helst.
    Alla andra kablar isoleras i sockerbitar.

Är detta rätt?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpg

13. E
    Medlem · Skåne · 10 802 inlägg
  14. N
    Medlem · VG · 9 inlägg

newcastle

Medlem
    Behöver ingen trapp.
    Grå kabel (som heter 4 på min bild) ska in på "L" på dimmern.
    Svart kabel (som heter 1 på min bild) ska in på vilken "dimmtecken" som helst.
    Alla andra kablar isoleras i sockerbitar.

Är detta rätt?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpg

15. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Jepp

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.