Byggahus.se

Flytt av värmepump - lagligt utförd?

1. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Ja.

2. B
    Medlem · Nivå 11
    Så ser verkligheten ut!
    Jag är förhindrad att skriva mitt svar av moderator!
    Skriv direkt till mig om ni är intresserade!

• Laddar…
  3. Pajonik
    Medlem Nivå 1
    För att ta det här med lagligheten så finns det två aspekter. Är det en kabel som går mellan värmepumpens inne- och uteenhet så är det en intern koppling i en maskin och därmed inte ett elinstallationsarbete. Det innebär att det inte fodras att arbetet utförs av ett elinstallationsföretag.
    Däremot är skarvarna regelvidrigt utförda, kopplingen i en sockerbit har bara grundläggande isolering och saknar ett petskyddat hölje.
    Gör om och gör rätt.

• Laddar…
  4. G
    Medlem Nivå 1
    Märklig värmepump som inte kan hålla ordning på faserna själv. Den brukar ju testa fasföljden och ändra ifall den går åt fel håll. Sen kan man ju undra hur man misslyckas förlänga 5 kablar färg mot färg.

• Laddar…
  5. C
    Medlem · Nivå 8
    Enligt praxis/elsäkerhetsverket/ellagen så är all spänning överstigande 48 Volt, 200 Watt starkström och kräver en auktoriserad elektriker. Att som någon angett att kablarna är inom samma apparat, och därför inte räknas som elinstallation är fel. Kablarna förbinder 2 olika apparater, men INUTI apparaterna är det en annan sak.

Att ha skarvar på dessa elkablar är helt OK, sockerbitar i dosor är också OK,
    MEN ......
    Denna typ av kabel (enkelledare) tål inte lös förläggning utan skall ALLTID skruvas fast. Efter ett antal böjningar kan enkelledaren gå av, med diverse risker ....

Om kabeln varit en gummikabel (med flertrådig kopparledare) så är förläggningen OK, MEN dosorna måste då vara försedda med riktiga dragavlastningar.

Att råka förväxla faserna händer även för en van elektriker då och då, men han upptäcker detta snabbt och kan då mycket enkelt och snabbt åtgärda detta.

Enligt min uppfattning har hantverkaren ur elsynpunkt utfört ett mycket undermåligt arbete, och antageligen olagligt. Han har omöjligtvis någon elutbildning, och hans firma saknar med all sannolikhet auktorisation av denna typ av elarbete.

Med avseende på rördelen så är det svårt att avgöra något då det saknas bilder på rörinstallationen, det syns ett tunnt metallrör, vad detta är för något är omöjligt att säga. Vid en värmepump har man alltid 2 rör. 1 med utgående freon eller vatten och 1 med inkommande dito. Om freon brukar rören vara 6-12 mm grova och om vatten 22-27 mm.

Att skarva freonrör kräver enligt lag specialkompetens. Vattenrör får vems om helst jobba med.

Claes Börjesson
    Elektriker

6. B
    Medlem · Nivå 11
    Ja fasföljdsfel borde ju inte om fabrikanten installerat skydd vara ett problem...
    Men det finns ju äldre utrustning som blir förstörd om fasföljden blir fel!
    Mycket skulle gå att förbättra här

7. C
    Bannad Nivå 6
    Vilka maskiner brukar ändra fasföljden själv?

8. S
    Medlem Nivå 1
    Förstår inte problemet

Rörläggarn tänkte va shysst och förlänga kablarna själv, så TS slulle fslippa vänta på att få igång pumpen. det skulle han inte gjort,

Men en elektriker behövdes ju iaf anlitas, ja kompressorn kräver rätt fasföljd och det fixar elekrikern,

Betala och var nöjd att det är färdigt

9. Nanny Fine
    Medlem · Nivå 6
    Lämna in ett krav mot nr 1. Stäm honom om du måste o kalla nr 2 som vittne.

• Laddar…
  10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    1. Svar NEJ.

2. Hela den där elinstallationen är fullständigt regelvidrig.
    Betala inte en spänn för jobbet än.

Troligen har den som gjorde det där ingen alls rätt att utföra det jobbet, och begick ett lagbrott. Skulle de peka mot en elinstallationsfirma som är upptagen i elsäkerhetsverkets register så borde den anmälas, och låta ESV titta på jobbet i fråga.

Det är tillåtet att förlänga, men arbetet har brister och bryter mot elinstallationsreglerna på flera sätt.

Håll inne alla pengar, motivera med att eljobbet är felaktigt utfört.
    Ta en diskussion med rörfirman om att du vill ta in en riktig elfirma, och att dra av den kostnaden ifrån rörfirmans faktura. Börja så.
    Ta det helst på mail, så det finns lite bevis om konversationen.

Går dom i taket över det förslaget, fråga då hur det är med deras anmälan till elsäkerhetsverket, och vem som är elinstallatör för regelefterlevnad.
    Nu kanske de mjuknar lite, och låter dig dra hela elfirmans kostnad från deras faktura.

Men du bör kanske först invänta deras faktura, så de inte passar på och kryddar den lite först.

• Laddar…
  11. Pajonik
    Medlem Nivå 1
    Håller med dig i det mesta men det finns inga auktoriserade elektriker, skulle kunna skriva mycket om de bestämmelser som idag gäller för elinstallationsarbete.
    Huruvida kabeln mellan inomhustemperatur och utomhusenhet är elinstallationsarbete eller inte kan nog diskuteras. Men huvudfrågan är att det är inte utfört på ett fackmannamässigt sätt, så där är vi helt överens.

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det var nog bara en förenkling över det faktum att det ska vara en auktoriserad elinstallatör eller elektriker som arbetar under ett EKP.
    Claes har koll på detta, det vet jag.

Ja det där såg jag. Tyckte faktiskt att det var en smått intressant frågeställning, som jag aldrig förut tänkt på.
    Man skulle ju kunna försöka jämföra med t.ex. en pump med nivåvippa:
    Den blå grejen med gul kant är nivåvippan.

Är det tillåtet att själv greja med den?, T.ex. förlänga kabeln, eller fästa upp den på lämpligt vis.

Ja, lite fånigt exempel, men jag kom inte på något bättre.

Redigerat 20 maj 15:41
  13. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag funderar lite över firmans påstående om att de inte gjort de här märkliga kopplingarna. Det är väl inte helt omöjligt att de har delvis rätt. De har förlängt en kabel. Vi vet ju inte om de gjort det genom att koppla in sig i en av de här skumma dosorna. Dosorna kan ju vara en effekt från en tidigare dålig firma?

Sedan hade de ju iofs lyckats vända fasföljden, och hade det varit någon klass på dem så hade de aldrig accepterat att koppla in sig på någon av de där dosorna. Om de nu fanns där innan.

• Laddar…
  14. Pajonik
    Medlem Nivå 1
    Den är troligen CE märkt enligt utförandet på bilden. Så ska det vara tillåtet att ändra så måste det framgå av tillverkarens anvisningar.
    Vad gäller värmepumpen beror det lite på hur den levererades. Om den levererades som en paketlösning, kanske till och med ett med färdigt sladdställ så är det inte elinstallationsarbete. Men om installatören själv tillverkar sladdstället kan jag hålla med Claes.

15. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Har du något exempel på direktdriven värmepump som själv ändrar rotationsriktning om fasföljden är fel?