Byggahus.se

Flytt av värmepump - lagligt utförd?

1. K
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Ska försöka göra en lång historia så kortfattad som möjligt.

Vi har nyligen slutfört en omfattande renovering av huset, som bl. a innebar att temporärt flytta på den utvändiga delen av värmepumpen. Nu när allt var klart så kontaktade vi en firma för att komma och installera den på sin korrekta position.

Vi meddelade hantverkaren att vi behövde både en rörmokare och elektriker då rör och el-ledningar behövde dras och frågade om han kunde koordinera detta, vilket han sa han skulle fixa.

Rörmokaren dyker upp och börjar dra rör, och några timmar senare får vi ett SMS från hantverkaren som lyder
    "Vi är snart klara, det behövdes ingen elektriker då det bara var en simpel förlängning som behövdes så vår kille på plats fixade detta" och det är nu vi börjar ana oråd.

Hursomhelst, värmepumpen står på sin nya plats, men vi har en varning på den invändiga displayen som lyder "fas-fel" och kompressorn startar inte. Killen på plats vet inte hur han ska lösa det, så han frågar mig om jag kan kontakta nån expert på värmepumpar som kan komma och kolla på det. Vilket jag gör, och en tekniker är på plats några timmar senare.

Denna killen är väldigt aggressiv, och säger att hela installationen är olagligt utförd (se biifogade bilder) och att man får inte skarva installationer på det här sättet som killen har gjort, utan han vill riva ut allting och dra en lång sladd direkt från den invändiga delen till den utvändiga utan skarvar. (Allt detta är gjort i vår krypgrund under huset)

Han lyckas dock hitta felet då en av kopplingarna är korsade (se bifogad bild), han fixar detta och nu fungerar pumpen som den ska igen.

Problemet nu är att firman som utförde flytten påstår att dom inte gjort denna kopplingen utan det alltid har varit så, och teknikern från värmepumpsfirman påstår att pumpen omöjligt kan ha fungerat kopplad på detta sättet, så det måste ha varit utfört nyligen. Jag har väldigt dåliga kunskaper inom el så jag vet varken in eller ut.

Så jag har egentligen två frågor:

1. Är det möjligt att pumpen kan ha fungerat med kopplingen på bilden och det bara var otur att "fas-fel"-meddelandet dök upp nu, eller måste den kopplingen ha gjorts nyligen?
    2. Är det lagligt att förlänga en installation så som det gjorts på bilderna?

Tack på förhand!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4080.jpg
    IMG_4081.jpg
    IMG_4084.jpg

2. G
    Medlem · Nivå 8
    Den kan inte ha fungerat med faserna så! någon har ändrats. det kan ju vara så att just den kopplingen var samma men att han har korsat faserna i en annan skarvpunkt, verkar ju finnas flera.
    Det var ju inte snyggt installerat, men om det bara är säkert gjort så är det säkert ok. Nu vet jag inte om "säkert" är samma sak som att grejerna sitter fast så att det inte går att dra i dem, men jag tror det. i så fall är det inte OK, men det är ju en krypgrund och där brukar man inte vandra runt...

3. E
    Medlem · Nivå 21
    Vissa värmepumpar är känsliga för hur de tre faserna är anslutna (fasföljd). Korrekt anslutning krävs för att pumpar/motorer ska gå åt rätt håll. Ligger faserna fel slår maskinen från och visar ett felmeddelande. Det låter som att man (hantverkaren) kan ha förbisett detta när grejorna kopplades in.

Elinstallationen är inte fackmannamässigt utförd. Kan väl närmast klassas som en provisorisk koppling men som säkert kan hålla över tid. Man bör undvika skarvar på grejor som drar rejält med ström. Rekommenderar att du åtgärda detta och drar en hel, oskarvad kabel till pumpen.

• Laddar…
  4. J
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle absolut inte godkänt dendär installationen! Än mindre betalat för den! Tre nya och hela kablar från a->b, man vill inte ha trassel under vintermånaderna o kryparunt o felsöka dedär!

5. 5
    Husspekulant · Nivå 10
    1. Eftersom teknikern var på plats och felsökte och hittade att det var fel fasrotation så är det med 99% säkerhet att hantverkaren har gjort fel, att det är en slump ser jag som ganska så osannolikt.
    Är ingen expert på värmepumpar, men det kanske finns en larmlogg där det går att få tillbaka och se vad larmet var?
    ( för å ha lite mer kött på benen)
    2. Nej, det som syns på bilderna är ingen korrekt utförd installation, rätt mycket som är fel där.

Vad kom ni överens om innan pumpen installerades?
    Om det är så att även elinstallationen ska ingå så är det inte mycket annat än att hantverkaren ser till att åtgärda detta, dvs ta ut en elinstallatör som gör en korrekt installation.
    Ingår det inte så skall han i så fall stå för kostnaden av teknikern som du fick ringa ut.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · Nivå 13
    Det olagliga i det hela är ju en grej. Problemet som dyker upp är nog att även om jag tror att rörmokaren kommer göra rätt för sig är ju att denne skulle fått chansen att rätta till felet innan någon annan kallades dit. Blir det tjafs så kan det alltså bli så att ts får betala utryckningen av annan part själv.

7. 5
    Husspekulant · Nivå 10
    Fast rörmokaren bad ju TS att ringa efter en expert eftersom rörmokaren inte lyckades å reda ut det. Han har ju mer eller mindre sagt att han fixar det själv även fast han saknade kunskap om det.
    Hade det gått rätt till så skulle rörisen ha kontaktat en elinstallatör som kopplade in den efter installationsanvisningen hade ett fel uppstått då så skulle installatören eller rörisen därefter ha ringt in expertis.
    TS har ju köpt en vara och en tjänst som inte har fungerat som tänkt.

8. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Frågan jag ställer mig är varför man kontaktar en rörmokare och en elektriker istället för en värmepumpstekniker från början? Rörmokare har väl vanligtvis inte kompetens på vare sig värmepumpar eller el? Om felet uppstod när utedelen flyttades först eller när den flyttades tillbaka är dock oklart. Vem gjorde den första flytten? Auktoriserad tekniker för värmepumpen eller andra hantverkare?

9. A
    Medlem · Nivå 7
    Tror inte rörfirman skall blandas in i detta, TS motpart verkar vara den s k "hantverkaren" vilket jag tolkar som en annan firma och det är gissningsvis någon från den firman som gjort de kreativa elkopplingarna. Tyvärr är det nog så att det varit bättre om den skyldige anlitat värmepumpsexperten.

10. T
    Medlem · Nivå 10
    Själv skulle jag må så dåligt av vetskapen om övertejpade sockerbitar och löst hängande dosor stängda med massiva mängder röd el tejp. Klart du skall lägga en hel kabel från start till mål. Du kan säkert få göra skitgörat att fästa upp den snyggt i krypgrunden sen kan någon komma och koppla in. Tror nog hantverkarna vänt på faserna men de är ju de lilla problemet i den här installationen.

11. S
    Medlem · Nivå 13
    ok då missuppfattade jag det hela. Trodde killen på plats var någon annan är rörmokaren. Att denne hade åkt därifrån och lagt över resten på nån annan så att säga..

12. E
    Medlem · Nivå 23
    Jag tror inte att det ens är eltejp.

• Laddar…
  13. 5
    Husspekulant · Nivå 10
    Det avslöjar ju iofs inte TS inlägg, om det är rörisen eller nån annan, "Vi är snart klara, det behövdes ingen elektriker då det bara var en simpel förlängning som behövdes så vår kille på plats fixade detta"

Hur som haver så är det ju knappast en person med någon form av elkompetens.
    Hantverkaren har ju lagt över allt ansvar på TS efter att de har insett att de inte reder ut det, å då är ju frågan vad som har avtalats? Har de tagit på sig hela installationen så är det ju de som ska se allt å allt från början till slut och är jobbet löpande så kanske det inte har blivit nån extra kostnad än förutom teknikern som fick komma ut å felsöka.

14. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag gissar att det är en luft/vatten-värmepump av typen enhetsaggregat med vatten till utedelen. Då är det ett jobb för en rörmokare att koppla vattnet och en elektriker för att koppla elen.
    Behövs ingen kylteknisk kompetens där.

15. S
    Medlem Nivå 6
    Du menar en sk monoblock, dvs där köldmediet är internt i ytterdelen och inte går mellan ytter och innedel.