1 493 läst · 14 svar
1k läst
14 svar
Flytt av förskola
Hej,
Vår kommun Solna har bestämt att riva en enplansbyggnad och ersätta det med bostäder. Detalplanen är godkänd. Nu har kommunen bestämt att flytta vår förskola som delar innergård med denna byggnad innan man har ett klart bygglov. Ansvarig på det kommunala bostadsbolaget skriver att man innan bygger startar skall projektera och som jag förstått det skall man ska administrera bygget i förskolans lokaler. I min värld låter det konstigt att flytta förskolan innan man har fått ett bygglov. Bygglovet kommer dessutom säkert att överklagas av alla grannar. Ansvarig skriver också att man skall riva enplanshuset och det också är en anledning till flytten, men kan man verkligen riva detta innan ett klart bygglov? Jag har dålig koll på dessa frågar men hade det inte varit rimligare att flytta förskolan när bostadsbolaget fått startbesked?
Vår kommun Solna har bestämt att riva en enplansbyggnad och ersätta det med bostäder. Detalplanen är godkänd. Nu har kommunen bestämt att flytta vår förskola som delar innergård med denna byggnad innan man har ett klart bygglov. Ansvarig på det kommunala bostadsbolaget skriver att man innan bygger startar skall projektera och som jag förstått det skall man ska administrera bygget i förskolans lokaler. I min värld låter det konstigt att flytta förskolan innan man har fått ett bygglov. Bygglovet kommer dessutom säkert att överklagas av alla grannar. Ansvarig skriver också att man skall riva enplanshuset och det också är en anledning till flytten, men kan man verkligen riva detta innan ett klart bygglov? Jag har dålig koll på dessa frågar men hade det inte varit rimligare att flytta förskolan när bostadsbolaget fått startbesked?

JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 579 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 579 inlägg
Om kommunen själva är inblandade kan man göra lite som man vill tydligen. https://mitti.se/nyheter/byggstart-snabba-grannstrid/
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Vet inte om jag uppfattar inlägget korrekt. Men det är inte förskolans lokaler som skall rivas? Kommunen som driver en förskola får givetvis stänga den som de vill. Det man möjligen kan kolla är vad detaljplanen säger om lokalen. Får den användas som kommersiell lokal i största allmänhet, eller skall det vara förskola och liknande verksamhet där. Om de skall riva nuvarande byggnad, så måste det finnas ett rivningslov. Det är i så fall ett myndighetsbeslut som går att överklaga. Det behöver inte finnas ett giltigt bygglov för någon ny byggnad, innan man river den befintliga.
Det är korrekt. Det är inte förskolans lokaler som skall rivas utan ett hus som sitter ihop med förskolan och som delar gård med förskolan. Förskolan är inte kommunal. Här är lite mer info om projektet. https://www.solna.se/solna-vaxer/st...stader-forskola-och-foretagslokaler-i-rasundaH hempularen skrev:Vet inte om jag uppfattar inlägget korrekt. Men det är inte förskolans lokaler som skall rivas? Kommunen som driver en förskola får givetvis stänga den som de vill. Det man möjligen kan kolla är vad detaljplanen säger om lokalen. Får den användas som kommersiell lokal i största allmänhet, eller skall det vara förskola och liknande verksamhet där. Om de skall riva nuvarande byggnad, så måste det finnas ett rivningslov. Det är i så fall ett myndighetsbeslut som går att överklaga. Det behöver inte finnas ett giltigt bygglov för någon ny byggnad, innan man river den befintliga.
Jo självklart, men nu hänvisar man till att man måste på grund av att det kommunala bostadsbolaget behöver lokalerna för administration av bygget. Ett bygge som de inte än har ett klart bygglov för. Tanken är att de ska flytta tillbaka när allt är klart men flyttar de redan nu så blir det ju 6-12 månader extra i baracker.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Då fattar jag problemet.F Fredrik Rutberg skrev:Jo självklart, men nu hänvisar man till att man måste på grund av att det kommunala bostadsbolaget behöver lokalerna för administration av bygget. Ett bygge som de inte än har ett klart bygglov för. Tanken är att de ska flytta tillbaka när allt är klart men flyttar de redan nu så blir det ju 6-12 månader extra i baracker.
Å ena sidan, det verkar ju logiskt att byggjobbarna, som redan spenderar halva livet i baracker får husera i dem, och jag förstår ju att "förskola i barack" låter trist ur föräldraperspektivet..
Å andra sidan, vill man ha förskolan bredvid en byggarbetsplats? En barack i en mysig skogsdunge kanske är roligare?
Jag kanske inte riktigt lyckas förklara, vi är medvetna om att förskolan inte kan vara där när bygget kommer igång. Men kan bygget komma igång innan man fått ett godkänt bygglov?Dan_Johansson skrev:
Då fattar jag problemet.
Å ena sidan, det verkar ju logiskt att byggjobbarna, som redan spenderar halva livet i baracker får husera i dem, och jag förstår ju att "förskola i barack" låter trist ur föräldraperspektivet..
Å andra sidan, vill man ha förskolan bredvid en byggarbetsplats? En barack i en mysig skogsdunge kanske är roligare?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Som sagt, förskolan får ju välja att byta lokaler, oavsett något bygge. Och om fastighetsägaren säger upp förskolan från lokalen, så görs det utifrån normala hyreslagsvillkor. Som inte har med något bygge på granntomten att göra.F Fredrik Rutberg skrev:Jo självklart, men nu hänvisar man till att man måste på grund av att det kommunala bostadsbolaget behöver lokalerna för administration av bygget. Ett bygge som de inte än har ett klart bygglov för. Tanken är att de ska flytta tillbaka när allt är klart men flyttar de redan nu så blir det ju 6-12 månader extra i baracker.
Det är rätt vanligt att tömmer rivningsfastigheter i god tid innan rivning. Och även river dem innan det är klart vad som skall byggas istället. Tidplanen styrs ofta av vad som fungerar minst dåligt för inblandade parter. Här kan jag tänka mig att man inte vill ha en förskola granne med byggplatsen, dels för att bygget troligen skulle tvingas till skyddsåtgärder, men även för att verksamheten inte fungerar om det bullras för mycket på andra sidan väggen.
Bygget (och rivningen) får inte starta innan lov beviljats, men förberedelser kan göras, som att flytta förskolans verksamhet till en annan plats.F Fredrik Rutberg skrev:
De två sakerna (1. kommunen avhyser sina hyresgäster 2. kommunen behöver bygglov för att börja bygga) har inte med varandra att göra. De skulle kunna ha avhyst hyresgästerna dagen de påbörjade detaljplanen om de hade velat (men hade ju inte varit särskilt klokt).
Att man förbereder och projekterar allt innan bygglov är klart är väldigt vanligt, oavsett om man är kommunen eller inte. Är man kommun så är det dessutom offentlig upphandling av allt som gäller och det är både arbets- och tidskrävande.
Förutsatt att detaljplanen följs så är det extremt osannolikt att man inte skulle få bygglov. Det har inget med svågerpolitik eller annat att göra utan att man har en färsk detaljplan som bygglovskontoret sannolikt har varit med i framtagandet av. Dessutom har detaljplanen nyligen tagits igenom detaljplaneprocessen där den prövas av samma instanser (Lst och domstol) som prövar bygglovet.
Sen räknar kommunen säkert med att bygglovet överklagas men det handlar ju mest om (igen, förutsattt att DP följs) att allt tar lite längre tid. Så att man har allt färdigt för att kunna trycka på "startknappen" den dagen lovet kommer är inte särskilt konstigt.
Att man förbereder och projekterar allt innan bygglov är klart är väldigt vanligt, oavsett om man är kommunen eller inte. Är man kommun så är det dessutom offentlig upphandling av allt som gäller och det är både arbets- och tidskrävande.
Förutsatt att detaljplanen följs så är det extremt osannolikt att man inte skulle få bygglov. Det har inget med svågerpolitik eller annat att göra utan att man har en färsk detaljplan som bygglovskontoret sannolikt har varit med i framtagandet av. Dessutom har detaljplanen nyligen tagits igenom detaljplaneprocessen där den prövas av samma instanser (Lst och domstol) som prövar bygglovet.
Sen räknar kommunen säkert med att bygglovet överklagas men det handlar ju mest om (igen, förutsattt att DP följs) att allt tar lite längre tid. Så att man har allt färdigt för att kunna trycka på "startknappen" den dagen lovet kommer är inte särskilt konstigt.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Även kommunen behöver följa bygglov. Men de kan mycket väl få rivningslov, och riva innan de har bygglovet klart. Och även om lovet överklagas, så kan de köra på ändå. Det gäller alla, inte bara kommunen.F Fredrik Rutberg skrev:
Att flytta förskolan har inget med bygglovsprocessen att göra.
Givet att kommunen kan göra lite som de anser bäst här skulle jag fokusera på en så välplanerad flytt som möjligt. Man kan ju inte vara säker på att varken förskoleförvaltningen (eller vad den kan tänkas heta) eller stadsbyggnadskontoret har erfarenhet av provisorisk flytt av förskola. Därför skulle jag nog fokusera på att det blir bra. Bra läge, fungerande infrastruktur/logistik, matlagning etc. Under den provisoriska perioden. Risken finns ju att friskolan är nöjd med hyresreduktion och därmed inte är så tydliga med sina krav.F Fredrik Rutberg skrev: