Hej
Har precis flytit golvet i hallen med Probau snabbflyt 40kg, men det flöt inte riktigt ut som jag hoppats på. Det fattas typ 10 cm runt hela golvet mot väggarna och ett ställe i mitten där det är en cirkel utan flytspackel.. Kan man lösa detta med något tunnare flyt tänkte köpa en 20kg säck. Då borde det fylla i det som är kvar och samtidigt höja golvet någon millimeter till.

Vad tror ni?
Trist, första gången man flytspacklar :/

Dom anger 5mm som lägsta höjd. Frågan är om du ska flyta i lite där det fattas sen prima allt och göra en tunn flytspackling med ett finspackel.
Vad ska du göra för ytskikt?

R
Går bra att fortsätta flyta , se bara till att det är lite tunt , ett flytspackel brinner otroligt fort om det är en torr yta under , så blöt upp det gamla rätt bra så hinner du gunga ut det jämt

Stefan N Stefan N skrev:
Dom anger 5mm som lägsta höjd. Frågan är om du ska flyta i lite där det fattas sen prima allt och göra en tunn flytspackling med ett finspackel.
Vad ska du göra för ytskikt?
Ytskikt blir klinker. Vad tror du är smartast , fylla i där det fattas och sen prima och sen flyta en gång till tunt. Eller flyta direkt med förhoppningsvis plant resultat :)

R rävlyan skrev:
Går bra att fortsätta flyta , se bara till att det är lite tunt , ett flytspackel brinner otroligt fort om det är en torr yta under , så blöt upp det gamla rätt bra så hinner du gunga ut det jämt
Låter bra det du säger, men gungar vad betyder det? :)
Här är golvet förresten. Tyvärr så blev jag jätte stressad med blandningen och så var jag dum nog att bära 47 kilo färdigt spackel och försökte hälla slutade med att jag fick dra en del med tandad spackel.

• Ej jämnt spacklat golv med synliga tandmönster och gul fläckar i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Sorry det är lite facksnack , att gunga är att åka fram och tillbaka med något i flyten så den kommer i rörelse ( gungar ) och jämnar ut sig
Men tror att det kommer att brinna ( stelna ) rätt snabbt för dig , kan vara bättre att göra som
Stefan N föreslår , det går att justera lite med fixet när plattorna sätts , se bara till att du har fix ända ut i hörnen på plattorna , annars kan ett hörn gå av

• Gilla
newkidintown
  • Laddar…
Hur är spacklingen fram till hörnet till vänster, ser det bra ut?
Du behöver prima innan du lagar i också, det torkar direkt annars.

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Hur är spacklingen fram till hörnet till vänster, ser det bra ut?
Du behöver prima innan du lagar i också, det torkar direkt annars.
Det har nästan nått fram. Men det är någon cm kvar till hörnet. Ok jag kör primer innan jag flyter igen.
En fråga, jag har letat runt lite efter ett tunnare flytspackel men alla verkar ha standard spackel. Märket Ardex har en som ska vara jätte tunn men den finns ej hos dom större grossisterna. Har du någon idé?

Tycker det ser tunnt ut.
Jag hade nog spacklat på hela ytan igen, om det ryms inom lämplig nivå på golvet.
Jag använde en egentillverkad skrapa tillverkad av en Elfa bärlist och 2st 6mm2 kabelstumpar som distans, det beror givetvis på hur tjockt man vill ha, går givetvis med mindre distanser också.
Lätt att flytta runt spacklet med skrapan, utan att skrapa ”torrt”.
Egentillverkad skrapa av bärlist med kabelstumpar som distanser används på ett betonggolv.
Skapa konto

• Gilla
newkidintown
  • Laddar…
R
Lite mer vatten , men tänk det behövs inte många centiliter för att tunna ut och vispa runt ordentligt , du får prova dig fram hur det känns

• Gilla
newkidintown
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag tittade närmare på golvet nu när det är gångbart och ytan är långt ifrån slät det är rätt mycket ojämnheter. Antar att jag hade för lite vatten men följde receptet med exakt mått .Kommer nog prova kiilto topplan df och se till att den känns tillräckligt lättflytande innan jag börjar.

Sen är det inte bara hälla ut spacklet i en hög och tro att allt löser sig, man måste jobba med det och hälla ut rätt mängd.

• Gilla
newkidintown
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tycker det ser tunnt ut.
Jag hade nog spacklat på hela ytan igen, om det ryms inom lämplig nivå på golvet.
Jag använde en egentillverkad skrapa tillverkad av en Elfa bärlist och 2st 6mm2 kabelstumpar som distans, det beror givetvis på hur tjockt man vill ha, går givetvis med mindre distanser också.
Lätt att flytta runt spacklet med skrapan, utan att skrapa ”torrt”.
[bild]
Tack för tipset :) bättre sent än aldrig att använda detta verktyg.

• Utemöbler på en trädäck med en parasoll och ett verktyg för montering i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
En fråga, jag har primat igen. Vågar man även förvattna gamla flytningen ovanpå primern precis innan jag börjar lägga på nytt, eller krockar det helt med flytspacklets eget vatten/flytspackel ratio ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.