Jag håller på att ta bort en nålfiltsmatta, under är det flytspacklat på vad jag tror är spånskiva och under det vet jag inte vad som finns. Jag vill göra det enkelt för mig och funderar på om jag kan använda det flytspacklade golvet som golvyta och måla på det?
Kan tillägga att det inte är i en bostad utan i en butikslokal.

Det finns några trådar i ämnet men det ska fungera. Tänk bara på att det blir hemsk akustisk i lokalen med hårt golv. Mjuk matta är underbart!

Tyvärr, heltäckningsmatta går bort av flera anledningar.
Har letat men inte hittat någon tråd om ämnet, kan du länka någon?

Tack för länkarna! Nu blir jag bättre till mods, hade börjat misströsta lite. Fast nu vet jag iof sig inte vad för sorts flytspackel det är, men några år på nacken har den så någon nämnvärd fukt borde inte finnas kvar i den.
Det är en byggnadsvårdsbutik.

Flytspackel är ganska poröst, kanske att det kan fungera om du målar det med en golvfärg men jag tror att det är jättestor risk att golvet ser förjäkligt ut efter ett tag. Klinker eller slitstark vinylmatta är nog en bra idé. Alt epoxy.

Vad är epoxy? :confused:

S
tips för er som kommer att jobba i butiken är mjuka skor.
hårda betongen tycker jag sliter fruktansvärt på kroppen

Vinyl och epoxy går också bort, strider mot det jag tror på. De materialen stänger in, precis som flytspackel också gör. Att låta flytspacklet ligga kvar, bara det gör egentligen ont i mig, men jag har ont om både tid och pengar och vill därför göra det lätt för mig. Jag borde egentligen ta bort flytspacklet också, men absolut inte fortsätta stänga in med ytterligare täta material.

Inriktar du dig på någon särskild tidsperiod? Isåfall kanske du kan välja klinker med stil från den tidsperioden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
Torpar-Anna skrev:
Vinyl och epoxy går också bort, strider mot det jag tror på. De materialen stänger in, precis som flytspackel också gör. Att låta flytspacklet ligga kvar, bara det gör egentligen ont i mig, men jag har ont om både tid och pengar och vill därför göra det lätt för mig. Jag borde egentligen ta bort flytspacklet också, men absolut inte fortsätta stänga in med ytterligare täta material.
vad stänger flyspacklet in?
du får väl såpa golvet så du hindrar lite dammbindning. för olja golvet går väl också bort?

Idag fick golvet en vändning! Efter att ha skrapat bort vad vi trott var flytspackel på en liten fläck, uppenbarade sig ett äldre stengolv. Nu tror vi inte längre att det är flytspackel (ingen av oss har sett flytspackel förut och därav misstaget) utan vanligt spackel på stenplattor (kalksten?). Lyckan är nästan fullständig, stengolvet ska tas fram. Men arbetet är tidskrävande med ett stämjärn, som var det bästa vi hade till hands idag. Golvytan är ca 40 m2.
Så idag ändras min frågeställning - hur får jag lättast bort spacklet?
Försöker bifoga en bild också...
En del av ett golv under renovering med borttaget spackel som avslöjar äldre stengolv, omgiven av gipsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
SBH skrev:
vad stänger flyspacklet in?
Nu visade det sig inte vara flytspackel (se ovan), men som svar på din fråga om täthet så besvarar jag den med en motfråga: flytspackel är väl diffusionstätt?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.