Pga en 30 år gammal sättning på entréplan lutar golvet på övervåningen 4 cm på en 1 meter i 2 sovrum och en klädkammare. Vi har flytspacklat dessa två rum nu med Lip 226 (fiberförstärkt) så att de har ett jämnt underlag inför golvläggningen. Innan vi flytspacklade rengjorde vi golvet, skruvade fast det ordentligt i undergolvet och primade. Nästa vecka ska vi lägga parkettgolv på hela övervåningen. Nu har jag fått olika besked om det ska vara ett lager med åldersbeständig plast över flytspacklet eller inte. Jag trodde att det skulle gå att lägga underlagsfoam och sedan parkettgolv direkt på men är osäker nu. Vet någon vad som gäller? Flytspacklingen är på en del av övervåningen i vårt trähus från 30-talet. Tacksam för råd! Har googlat massor på detta men kan inte hitta något om det.

• WP_000524.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000525.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det skrivs oftast så, att det ska vara en åldersbeständig plast mellan trägolv och underlag. Min tolkning är att det framförallt är behövligt vid platta på mark med tillskjutande fukt, eller där man inte låter gjutningarna torka alls? Så ska ni göra "rätt" ska ni lägga en plast.

Sedan kan man resonera hur nödvändig denna är och om det finns några nackdelar med att lägga plast i konstruktionen. Personligen ser jag hellre att man klarar sig utan plast, om man har tid att vänta på uttorkning av spacklet.

http://konsument.tarkett.se/sites/t...s/Installation/SE/ID_SE_Tr--golv_flytande.pdf

Det behöver inte vara plast på träbjälklag, bara betong. Det blir ju lite av en tolkningsfråga nu då ni har flytspackel, dock är det ju en mindre mängd så frågan är hur mycket fukt den kan binda.
Med betongbjälklag är ju risken att betongen binder fukt och det blir fuktvandring mot trägolvet som då blir fuktigt och sväller samt kan börja mögla i värsta fall.

T
Behövs som sagt ingen plast på träbjälklag och flytspackel är beläggningsbart efter ett dygn!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.