Byggahus.se

Flytspackla ovanpå tätskikt?

1. L
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Vi har byggt hus och har ett färdigt badrum och ett halvfärdigt. I båda har vi använt Alfix våtrumsmatta som tätskikt. Tyvärr var vi ovana noviser på badrum när vi gjorde tätskikten (nu är vi lååångt mer erfarna, ähum...) och uppmärksammade inte att betonggolvet hade gjutits med lite väl mycket fall mot golvbrunnen. Närmast brunnen är det upp till 3cm fall på ett 60cm vattenpass.

Kan man minska fallet med flytspackel ovanpå tätskiktet?
    Om inte, hur mycket kan man bygga upp med fixet? Ska man i så fall göra det i flera lager?

Om ovanstående förslag är dåliga kanske vi får riva upp våtrumsmattan och flytspackla och sedan göra om tätskiktet på golvet. Det är förstås extra jobb, men eventuellt kanske det är värt besväret.

Vad tror ni?

mvh Lars

2. Åsa76
    Medlem Nivå 9
    Tanken är ju att allt amterial ovan tätskikt släpper igenom fukt. Vet ej hur det är med flytspakel men kan tänka mig att det inte är tätt. I så fall så skulle jag göra om golvet, om det är ett stort probel. Det är ju superbra med mycket fall. Bara det e bekvänt att stå på.....

3. v-g
    Medlem Nivå 13
    Flytspackel tål inte väta så det är inte att rekommendera om inte det står specifikt att det kan stå i 100% fuktighet långvarigt.

Ni kan spackla med fix men flera centimeter är jag osäker på. Det GÅR ju att fråga fixleverantören om de tycker att det kan fungera. Gör man det så vet man med säkerhet.

4. A
    Medlem Nivå 5
    Det går alldeles utmärkt att göra som du tänkt. Bl.a Lip har ett flytspackel som är godkänt för utomhusbruk så det bör fungera. Om inte annat finns det handspackel som är gjorda för ändamålet. Fix brukar inte få läggas alltför tjockt åt gången.

5. J
    Anonym
    Enklast och säkrast är väl att lägga ett nytt tältskit, går ju rätt lätt.

6. L
    Medlem Nivå 2
    Jag skulle inte använda flytspackel det kan börja lukta illa om det dränks med vatten långvarit i flera omgångar även lip. Skulle spackla med fix i så fall.

7. TrollMann
    Medlem Nivå 6
    Jag skulle skrapa bort tätskicktet där, och sen flytspackla. Sen drar lägger du på nytt tätskickt. Skälet till att du bör skapa bort är att den lilla mängd vatten som är kvar i spacklet skall få vandra någonstans.

8. L
    Medlem Nivå 2
    Bryt ej det tätskikt som sitter där för du kan alldrig få det nya och gamla i så fall att bli helt tätt. Skulle bara spackla och det torkar ut uppåt genom fogarna.

9. Andreas Lundgren
    Medlem · Nivå 9
    Varför inte behålla fallet? I vår dusch önskar jag att vi gjorde mer fall än vad som rekomenderas. När man lägger golvklinkers är det svårt behålla lutningen och inte få några "fickor" där vattnet kan lägga sig. (En sten petar upp lite med ett hörn, man trycker och drar och lägger mer bruk får att få ett helt jämnt golv... Samtidigt har man inga marginaler pga lutningen.)

Vi har lutning hela vägen till golvbrunnen, men det trycker ändå ut vatten under duschväggarna och rinner ut i en pöl där lutningen lokalt är lite för liten.

Hade jag gjort om hade jag öst på med mer lutning!

Mvh,
    Andreas

10. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Jag måste hålla med Abbedabbe. Om det är närmast brunnen det lutar lite brant är det väl bara att spackla upp ett par cm. Tätskiktet lutar ju ner mot brunnen så det finns ju inget byggtekniskt problem (att vatten blir stående under klinkern). Kolla med en "riktig" kakelfirma vilket bruk som lämpar sig....

11. J
    Medlem Nivå 15
    Den största skälet att inte använda flytspackel är att det enda som får ligga mot tätskiktet är tätskiktsleverantörens eget fix. Detta för att garantier ska gälla och för att man ska följa BBV. Därför bör man i ett sådant här fall spackla upp med fix. Dock krymper fix en del, så man bör lägga max kanske 10 mm/dygn. Tänk på att förvattna lite innan plattläggningen sedan, så inte det torra fixet suger ut vattnet ur fixet för plattorna.

I teorin skulle flytspackel fungera, om det är av en typ som tål att ligga blött hela tiden. Vanliga flytspackel gör i regel inte det, precis som v-g påpekar.