Hej

Är mitt uppe i renoveringen av övervåningen. Vi ska lägga vattenburen golvvärme ovanpå golvbjälklaget, och flytspackla in den. P.g.a. att golvbjälklaget är lite ojämnt kommer totalhöjden på flytspacklet + parkettgolv att bli ca 35 mm.

Min fråga rör hur man gör kring avslutningen av trappan till entréplan. Det övre trappsteget är bara ca ett halvt trappsteg djupt, och är precis i nivå med golvbjälklaget. Flytspacklar man hela golvet fram till trappen kommer det att bli som ett (35 mm) lågt trappsteg, som dessutom är för grunt för att sätta en hel fot på. Skapar man en liten "ficka" på golvet framför trappan sådan att man i anslutning till översta trappsteget frigör utrymme med trappsteg+golv som blir djupt som ett helt trappsteg, så kommer det resulterande "trappsteget" att se ut som hej kom och hjälp mig (på golvet sitter resterna av en gammal plastmatta, och den blir vi inte av med i första taget).

Hur brukar man göra? Jag har googlat lite snabbt, men inte hittat någon vettig information

Jag är oförskämd nog och bumpar min egen tråd en gång för att se om någon råkar upptäcka den nu. :)

S
Har du bild? Svårt att förstå hur du menar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.