Byggahus.se

Flytspackla in golvvärme på trägolv.

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har läst nästintill alla trådar om flytspackling på forumet tror jag, men hittar inte riktigt svar på min fråga.

Jag håller på och renoverar badrummet, som är knappt 10 kvadratmeter stort, och har läst på forum, branschregler, diverse anvisningar och pratat med personal på Bauhaus där jag har köpt mina saker. Vad jag har förstått så behöver man ha ett armeringsnät, 2,5 mm, med max 100 x 100 mm maskor. Detta fäster man i trägolvet och sedan har man minst 12 mm flytspackel på detta. Enligt personal på Bauhaus behövs inte armeringsnätet i mitt fall, vilket jag blev glad över först, men skeptisk över senare.

Premisserna:

Knauf golvavjämningsmassa fiberförstärkt, skikttjocklek 2-15 mm. http://www.knaufexpert.eu/www/sv/produkte/p_verfliesen/ausgleichen/ausgleichen.php
    Uponor golvvärme med 12 mm rör, som ska täckas med minst 15 mm inklusive klinkers.

Från början tänkte jag gjuta 17 mm (lite mer än vad som står på förpackningen, jag vet, men knappast livsavgörande), men sedan kom jag på att det krävs fall, vilket gör att jag kommer upp i minst 20 mm på vissa ställen. Jag behöver således flytspackla i fler omgångar. När jag ändå måste göra detta i fler omgångar så tänker jag givetvis slänga dit ett armeringsnät, för jag tycker det känns osäkert att köra utan.

Min fråga då: Hur gör jag detta på bästa sätt? Jag tänker mig att jag primar ett par gånger, fäster nätet och flytspacklar 12 mm. Efter det primar jag, fäster golvvärmerören och flytspacklar 15 mm. Efter det primar jag och flytspacklar fall.

1. Det blir tre vändor i stället för en. Går det att göra detta på något smidigare vis? Flytspacklet som jag använder kan beläggas efter 24 h vid max 5 mm. Därefter ökas tiden med 24 h per mm. Gäller den tiden även om jag ska lägga på ett till lager flytspackel, eller går det att göra så fort det är hårt nog att gå på?

2. Jag har även köpt Knaufs våtrumsprimer och slabbat på en vända hittills, i flytspackelanvisningarna står det att jag ska använda en annan sorts primer. Är det absolut nödvändigt, eller kan jag fortsätta med den jag har?

3. Vad händer om man flytspacklar drygt 20 mm på en gång när det står max 15 mm i anvisningarna? Tar det bara längre tid för det att brinna färdigt, eller försämras egenskaperna på något vis?

4. Medan jag läste igenom vad jag skrivit kom jag på att jag självklart kan naja fast rören i armeringen i stället för att fästa dem i skenorna, då behöver jag bara flytspackla två gånger! Först 15 mm för att få bärighet och täcka rören och sedan fixa fallet efter det. Tänker jag rätt?

5. Eller kan jag helt enkelt skippa armeringen och flytspackla runt 20 mm på högsta punkt i en vända? Golvplankorna är 27 mm och golvet känns rejält, men det är ju ändå trä, som rör på sig...

Mycket tacksam för svar! Jag har sett att det finns många hjälpsamma själar på detta forum. :)

Redigerat 3 aug 2013 02:14
  2. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Ska man prima flera gånger enl anvisningarna?
    Är det ok med ditt spackel på trägolv?

1. ring tillverkaren och fråga om du inte hittar svaret på deras hemsida
    2. samma svar som ovan
    3. samma som 1, men jag tror inte det spelar någon roll för egenskaperna
    4. täck rören med första flytningen sen ska du ha minst 12mm för att få bärigheten
    5. jag skulle kört på armering. sen om du kan spackla allt i en smäll låter jag vara osagt

Du kan inte få bättre svar här på forumet än av tillverkarens tekniskasupport

3. C
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!

1, 3. Okej, jag tänkte att det kanske gäller samma sak oavsett spackel.
    2. Det står på burken att det kan användas före tätskikt eller före cementbaserad golvavjämning. Jag antar att det funkar, men att det också funkar med en enklare form av primer. Det står att man ska prima två eller tre gånger för optimalt resultat.
    4. Menar du att jag måste ha minst 12 mm i det andra lagret också? Jag skrev lite otydligt, 15 mm behövs för att täcka rören när de ligger på armering, att det räcker med 12 mm för bärighet visste jag. Om jag måste ha minst 12 mm i andra lagret också blir det lite knepigt.

Jag visste inte att de hade teknisk support. Dessvärre är det helg nu, men jag kan ju förstås köpa armering och flyta första lagret och sedan ringa på måndag.

EDIT: Ja, det står att primern fungerar på trä.

Redigerat 3 aug 2013 10:30
  4. H
    Medlem Nivå 6
    Det skall vara 12-15 mm ÖVER slangens högsta punkt. Om det skall var 12 eller 15 tror jag varierar mellan fabrikaten. Till detta skall x mm för fallet. Mao närmast golvbrunnen blir det 12+12+2,5=26,5mm typ. 2,5 är armerings mattan. Längst bort från brunnen kan det bli dryga 30mm för att få fallet att funka.

5. C
    Medlem Nivå 1

Med Uponors 12-rör ska det vara minst 15 mm över slangens högsta punkt, precis som du skriver, men klinkersen och fixet räknas in i den höjden, så om jag spacklar första vändan så att det precis täcker rören, så räcker det med ungefär 5 mm till närmast golvbrunnen i andra vändan.

Enda anledningen till att det finns ett minimum ovanför rören är komforten. Om det blir för tunt så är det risk att man känner var slingorna går, i stället för att få en jämn temperatur på hela golvet.

6. H
    Medlem Nivå 6
    hmm, är du verkligen helt 100 på att fix och klinkers kan räknas in i dessa 15mm? Har du någon referens på detta?

7. C
    Medlem Nivå 1
    Enligt anvisningar från Uponor ska deras 20-rör täckas med minst 30 mm och då räknas klinkers in i detta. Jag letade rätt på katalogen och där står att minsta bygghöjd för 12-rör är 30 mm och då räknas klinkers in i detta. Rörhållarskenorna bygger 2 mm och rören 12, så 16 mm ska det täckas med tydligen. På supporten har de sagt 15 mm ovan rör, inklusive klinkers.

När jag läser i katalogen står det dock att det inte gäller på trä, utan att det där är minsta bygghöjd 40 mm, inklusive klinkers, och att man måste ha armering. Så det var tur att du fick mig att leta rätt på källa! :) Uponor säger dock att armeringen ska ligga ovanför rören.

Då blev det en ny fråga, måste jag lägga armeringen ovanför rören, eller kan jag fästa den direkt i golvet med rören över? För golvvärmens del kvittar det förstås, så vilket är det som blir starkast? Rörhållarskenor har jag redan köpt, så i stället för att naja fast rören kan jag lika gärna använda dem till att fästa armeringen på plats också. De skruvas fast i golvet, vilket de förstås kan göra även med armering under.

Här är katalogen för övrigt: http://www.uponor.se/~/media/Files/...oken/VVS_Handboken_Golvvarme_Edition2_low.pdf

S. 91-94 för det system jag använder.

Min bror jobbar på Uponor, så jag tar och ringer honom och dubbelkollar lite också.

EDIT: Det står i anvisningen att man ska ha 30 mm spackel för att täcka armering och rör, måste det spacklas i en vända eller kan man göra det i två skikt?

Redigerat 3 aug 2013 11:14
  8. C
    Medlem Nivå 1
    Nu har jag snackat med brorsan, som har jobbat flera år på teknisk support på Uponor. Vad gäller golvvärmen så kan han sin sak, flytspackel däremot är han inte expert på.

Han säger att det gott och väl räcker att täcka rören med 10 mm inklusive klinkers. Det som står i anvisningarna är rejält tilltaget.

Jag tänker mig att jag gör på följande vis:

1. Prima och vänta ett par timmar så det torkar.
    2. Skruva fast rörhållarskenorna och sätt fast armeringen med buntband på dessa. 16,5 mm hamnar jag på nu, från golv till toppen av armeringen.
    3. På med flytspackel så att armeringen är helt täckt.
    4. Vänta till dagen efter, spackla fall.
    5. Vänta ett par veckor och sedan fortsätta med tätskikt och hela den biten.

Jag ska dubbelkolla att det går att spackla ett andra lager innan det första har brunnit färdigt, annars lägger jag in ett par veckors väntetid mellan steg 3 och 4. Inte optimalt, men jag gör hellre jobbet bra än fort. :) Ett annat alternativ är att spackla allt på en gång, om det går bra att göra så, trots att det står max 15 mm skikttjocklek på förpackningen. Jag ska kontrollera det också. Jag har dusch och badkar mot ena väggen, så halva rummet blir aldrig utsatt för vatten. Det behövs väldigt lite fall i den delen av rummet. 2 mm/m tänkte jag mig första metern och sedan mer fall under badkaret och från väggarna i duschen.

Ny fråga då, har det någon betydelse för hållfastheten om armeringen ligger direkt på golvet eller ovanför rören? Om den ligger ovanför rören hamnar den mer centralt när allt är klart, det kan väl knappast vara en nackdel?

EDIT: Kollade på förpackningen till flytspacklet och där står det faktiskt att det ska torka innan man kan ha på nästa skikt, det stod det inget om i anvisningarna. Så dagen efter borde fungera utmärkt.

Redigerat 3 aug 2013 12:23
  9. H
    Medlem Nivå 6
    Nu är jag lite osäker men tror att armeringen skall vara långt ner, underkants armering för att öka böjstyvheten.

10. C
    Medlem Nivå 1
    På så vis. Jag googlade lite snabbt och kom fram till att det inte verkar spela så stor roll. Det kanske blir lite starkare om man lägger det i botten, men det blir tillräckligt även om man lägger ovan rören. Säg gärna emot om jag har fel!

Tack för att du engagerar dig förresten. :) Riktigt guldforum det här!

11. H
    Medlem Nivå 6
    Håller åxå på med en toa renovering. Du är några dagar före mig :)

12. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Ardex har i sina anvisningar skrivit att armeringen kan ligga direkt på golvet eller så spacklar man in till ovankant rör sen smältlimmar man fast nätet och spacklar en andra sväng

det räcker säkert med dom mm du skriver för värmespridningens skull, det jag tänker på är böjstyvheten...
    I Ardex anvisningar så ska man spackla minst 13mm ovanför rörhjässa, för att få en sammanhängande spackelkaka på min 13mm
    så jag håller med hama65 ang spackeltjocklek

13. C
    Medlem Nivå 1
    Okej. Då hamnar armeringen i mitten totalt och i botten av det andra skiktet. Det låter vettigt. Hur passa bra bränner de två skikten ihop så att säga? Får det nedre skiktet också nytta av det övre skiktets armering? Är det stor skillnad i hållfasthet att spackla 30 mm i ett skilt eller att spackla 15 mm x 2 med ett dygn emellan? Primer mellan förstås.

14. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Jag spacklade med ett billigt spackel engång ca 20mm, det skulle torka några veckor innan tätskikt så jag ringde sopperten på mitt vanliga spackel och frågade när jag kunde flyta på nästa gång och de rek. att vänta tills första spacklet torkat ut, iof så skulle jag spackla med ett snabb härdande spackel (24h) ovan på då

kan inte svara på om det är någon skillnad att spackla 30 eller 2*15 med rätt förutsättningar så bör det bli lika starkt tycker jag

15. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Jag hade nog lagt nätet i botten och najat fast slangen i det, tycker det känns enklare.
    men kolla med spackeltillverkare ang. torktid innan nästa lager, vilken blandning på primern och så det är ok att spckla på brädgolvet