Ska flytspackla ett rum i min källare på ca 20 kvm. Har tidigare varit ett garage med fall mot golvbrunn i mitten av rummet, ska nu flytspackla så det blir plant. Kommer köra med LIP226. Vi kommer vara 4personer som blandar och hjälper till. Är det orimligt att spackla hela rummet på en gång eller bör man göra det i omgångar? Någon som har erfarenhet av liknande jobb? Ska tilläggas att jag inte flytspacklat förut.

A
Återrapportera detta vänligen! Jag har detta framför mig. Mår illa bara av tanken.

Yes återkommer med resultat.

Nej om ni är 4 st och första gången så borde ni klara de .. ett stort tips . Köp massa nivå pinnar så du har koll på höjderna .. sen så kör du mest vatten som de står på påsen .. . Köp en bred 40cm tandspackel och tejpa på ett skaft med en ledare . Sätt på er gummi stövlar . Ha en riktig betongs visp . Blanda i murar hink eller stor tunna som ni klarar å hälla ut ur i murar hink .

G goosen skrev:
Ska flytspackla ett rum i min källare på ca 20 kvm. Har tidigare varit ett garage med fall mot golvbrunn i mitten av rummet, ska nu flytspackla så det blir plant. Kommer köra med LIP226. Vi kommer vara 4personer som blandar och hjälper till. Är det orimligt att spackla hela rummet på en gång eller bör man göra det i omgångar? Någon som har erfarenhet av liknande jobb? Ska tilläggas att jag inte flytspacklat förut.
Flytspacklade hos min granne i hans garage och vi delade upp ytan i två delar med avstängarlist och kunde blanda 4 murarhinkar åt gången och det var ingen höjdare med så lite åt gången, för det torkar fort så att få rätt nivå direkt var inte lätt så vi gjorde så att vi grovaflytade så det kanske var 0,5-1cm kvar och flyttade en gång till ovanpå det ”grovflytade” om du förstår hur jag menar..Gick åt mycket mer än vi och affären beräknade..var ca 5cm på djupaste stället, men resultatet blev jättebra och nu är det klinker på plats

• Flytspacklad yta i garage, en delad sektion. Bygglampa lyser på nylagt golv. Verktyg märkta, radiator och VVS syns på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flytspacklat garagegolv med avstängarlist, blandningshinkar och ett rött element på väggen. Rent och jämt resultat efter torkning.
    Skapa konto
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
JPC-CONSULT JPC-CONSULT skrev:
Flytspacklade hos min granne i hans garage och vi delade upp ytan i två delar med avstängarlist och kunde blanda 4 murarhinkar åt gången och det var ingen höjdare med så lite åt gången, för det torkar fort så att få rätt nivå direkt var inte lätt så vi gjorde så att vi grovaflytade så det kanske var 0,5-1cm kvar och flyttade en gång till ovanpå det ”grovflytade” om du förstår hur jag menar..Gick åt mycket mer än vi och affären beräknade..var ca 5cm på djupaste stället, men resultatet blev jättebra och nu är det klinker på plats

• Person lägger mörka klinkerplattor på golv i ett rum med vita väggar. Golvet är delvis lagt med cement.
    Skapa konto
  • Källarrum med gråa klinkergolv, en orange radiator och en arbetslampa på stativ.
    Skapa konto
  • Rum med grå kakelplattor på golvet och vit vägg med en fuktfläck. Ett tumstock ligger på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Nej om ni är 4 st och första gången så borde ni klara de .. ett stort tips . Köp massa nivå pinnar så du har koll på höjderna .. sen så kör du mest vatten som de står på påsen .. . Köp en bred 40cm tandspackel och tejpa på ett skaft med en ledare . Sätt på er gummi stövlar . Ha en riktig betongs visp . Blanda i murar hink eller stor tunna som ni klarar å hälla ut ur i murar hink .
Tack för tipsen!

JPC-CONSULT JPC-CONSULT skrev:
Snyggt! Tack för tipsen!

Flytspackla mitt attefallsbygge för någon månad sedan utan någon som helst tidigare erfarenhet. Ytan var ca 40 kvm och vi gjorde allt i ett bräde. Vi var 4 personer där 2 blanda säck och 2 hällde & jobba ut massan. Vi körde 2 säckar åt gången och dubbla hinkar. Så när vi hällde, var nästa batch redan på gång. Det viktiga är att skarvarna alltid är blöta, så flöt ihop väldigt bra! Så när ni väl kör igång så är det bara mata på tills det är klart.

Väldigt nöjd med mitt slutresultat!

Räkna ut mängd. Använd laser för att mäta höjdskillnader, sätt rejält med höjdpinnar för att veta hur mycket ni ska hälla. Gärna 1 för mycket än för lite. Börja i ett hörn och sedan jobba därifrån. Jobba med en tandad bred spackelspade, jag körde med skaft. Försök gå så lite som möjligt i massan. För finare finish kan det vara bra att använda en spik-roller för att rulla ut eventuella luftbubblor. Men ska du lägga något ovanpå, så kvittar det nog.

Lycka till!

/H

• Gilla
goosen
  • Laddar…
Det är, som sagts, inga som helst problem att göra detta på fyra man. Men, se till att ha tillgång till två blandningsmaskiner. Jag skulle även föreslå att du/ni skaffar lister, så ni kan dela upp ytan på två, eller fyra delar. Flytspackel brinner/torkar fort, och är man ovan, så kan det bli väldigt stressigt om det börjar gå fel.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Ska tilläggas att stor del av rummet är nästan plant så där behövs det endast ett tunnt lager. Själva ”gropen” är i mitten av rummet. Hade ni börjat fylla upp den och sen jobbat ut mot väggarna?

Jag börjar alltid vid väggarna, och arbetar mig inåt.

Jaha då är vi klara. Blev INTE bra. Fick till en början ut allt i en homogen fin massa över hela golvet och tänkte att detta blir bra. När jag 2h senare tittar till allt så har det bildats stora toppar och dalar över nästan hela ytan. Kunde skrapa bort det värsta men är absolut inte bra nog för att lägga ett golv på. Suck… någon som har en teori om vad som kan ha hänt?

Får bli ett lager till med finflyt som kostar därefter…

Foton?

K Kromo skrev:
Foton?
Har dessvärre inga foto. Blev förbannad och åkte därifrån. Ska lägga upp vid tillfälle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.