Byggahus.se

Flytspackla en hall för första gången med golvvärme.

1. J
    Medlem Nivå 5
    Jag ska ge mig på att flytspackla för första gången i livet.
    Rummet är min hall där jag rivit upp klinker så det är betonggolv.
    I mitten av hallen har jag rivit en vägg och tagit upp en bräda som var till den gamla dörrkarmen, så där har jag ett hål på ca 8 cm djup.

Iom att jag ska göra detta själv så har jag planerat arbetsmomentet såhär:
    Kvällen innan:
    Primer
    Dagen efter:
    Elektriker kommer och lägger el-golvvärmen och kopplar in.
    Eftermiddagen/kvällen:
    Flytspackla

Är det rätt moment? Jag känner att jag inte behöver lägga armeringsnät, är det rätt eller fel?

Sedan undrar jag ang. hålet i golvet efter dörrtröskeln. Borde jag fylla den med något innan flytspacklingen eller kommer jag kunna fylla detta bra med flytspackel?

Och hur får jag allting helt jämnt iom att jag inte behöver något fall?
    Behöver jag använda nivåpinnar?
    Har räknat med att flytspackla ca 7mm

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150426_190756.jpg

2. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Vad har du tänkt dig för golvvärme som du får in i bara 7 mm flytspackel?

Normalt lägger man armeringen under för att fästa elslingan i och så spacklar man på det.

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Räkna med dubbla höjden på flytspacklet.

4. S
    Medlem Nivå 7
    Du behöver inte armera om undergolvet är stabilt. Golvvärmen limmar du med smältning direkt på betongen. Jag hade använt nivåpinnar som jag klippt i den höjd jag tänkt ha golvet. När pinnarna bara syns lite lite är du i nivå.

Köp ett fiberarmerat spackel, följ blandningsinstruktionen noga. Du kan använda en bred tandspackel för att jämna ut det om det skulle behövas

5. J
    Medlem Nivå 5
    Underlaget är gjuten betongplatta.
    Pratade precis med elfirman som ska lägga golvvärmen, Ebeco Cable kit 200, som bara är 4mm. Och dom säger att någon armering inte behövs.

anders07 och Stefan N: Med tanke på att kabeln bara är 4mm och ska limmas fast i betongen, så behövs det inte mer än 7mm flytspackel.

På detta ska jag sedan lägga klinkers..

6. J
    Medlem Nivå 5
    tack för tipsen... Fiberarmerat spackel har jag läst att det rekommenderas till golvvärmen så det kommer jag använda. Ska bara försöka hitta rätt märke så det blir bra.