2 093 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Flytspackla eller bila?
Förebereder läggning av parkettgolv, 14 mm.
Har innan läggning en nivåskillnad på 4 cm från höjdpunkt till lågpunkt på 3,20 m.
Om denna skillnad utjämnas med speckling kommer betonggolvet gå nöstan 2 cm över
parkettgolvet i angränsande rum,
dvs färdiglagt golv kommer nästan 3,5 cm över golv i angränsande rum - tröskel finns mellan rummen (ej med i beräkningar ovan).
Dessutom förekommer svackor på 1 cm på flera ställen.
Är det ett stort jobb för hantverkare att bila bort en yta på 5-6 kvm? (knappt halva rummets yta).
Påbörjad, men ej klar åtgärd = flytspackling.
Ingen information har lämnats till mig om att det skulle bli några problem.
Har innan läggning en nivåskillnad på 4 cm från höjdpunkt till lågpunkt på 3,20 m.
Om denna skillnad utjämnas med speckling kommer betonggolvet gå nöstan 2 cm över
parkettgolvet i angränsande rum,
dvs färdiglagt golv kommer nästan 3,5 cm över golv i angränsande rum - tröskel finns mellan rummen (ej med i beräkningar ovan).
Dessutom förekommer svackor på 1 cm på flera ställen.
Är det ett stort jobb för hantverkare att bila bort en yta på 5-6 kvm? (knappt halva rummets yta).
Påbörjad, men ej klar åtgärd = flytspackling.
Ingen information har lämnats till mig om att det skulle bli några problem.
Är det ett nybygge eller renovering ? Man kan fräsa/slipa bort ojämnheterna med maskin, eller så kan man skära spår med diamandklinga med jämna mellanrum och knacka loss "rad för rad".
Är det en firma som gjort jobbet hade jag krävt att nivåskillnaden åtgärdas utan att golvet höjs.
Gör om, gör rätt!
Är det en firma som gjort jobbet hade jag krävt att nivåskillnaden åtgärdas utan att golvet höjs.
Gör om, gör rätt!
Det är ett rum i en lägenhet, byggt i början på 70-talet.
Dvs ojämt och lutande från början.
Golvläggare vill flytspackla men jag anser det kräver bilning eller ngn slipning.
Enligt besiktningsman får golvet luta max 8 mm på 4 m. Jag har som max närmare 4 cm.
Borde inte golvläggare känna till normerna?
Dessutom normer för ojämnheter.
Funderar på att byta hantverkare.
Ett rum är redan gjort med bättre underlag, hyfsat resultat men ej helt bra.
Dvs ojämt och lutande från början.
Golvläggare vill flytspackla men jag anser det kräver bilning eller ngn slipning.
Enligt besiktningsman får golvet luta max 8 mm på 4 m. Jag har som max närmare 4 cm.
Borde inte golvläggare känna till normerna?
Dessutom normer för ojämnheter.
Funderar på att byta hantverkare.
Ett rum är redan gjort med bättre underlag, hyfsat resultat men ej helt bra.
NetNut: intressant metod, vilka bredder på "stavarna" är det tal om?
Låter dock som ett jobbigt och dammigt jobb.
Man borde ha en rig/jig till det, att fästa vinkelslipen i, och dra rader på kontrollerat djup... typ....
Låter dock som ett jobbigt och dammigt jobb.
Man borde ha en rig/jig till det, att fästa vinkelslipen i, och dra rader på kontrollerat djup... typ....
Jag vill inte ha det billigaste om det inte blir bra.Tiger79 skrev:
Betalar hellre mer för att få kvalité.
En hantverkare skall väl upplysa kunden om olika alternativ - kostnad och vad resultatet förväntas bli.
Och utföra ett fackmannamässigt jobb.
En liknelse: jag vill inte ha ett halvruttet äpple även om det är billigt eller gratis.
Då förstår jag!Arnie skrev:Jag vill inte ha det billigaste om det inte blir bra.
Betalar hellre mer för att få kvalité.
En hantverkare skall väl upplysa kunden om olika alternativ - kostnad och vad resultatet förväntas bli.
Och utföra ett fackmannamässigt jobb.
En liknelse: jag vill inte ha ett halvruttet äpple även om det är billigt eller gratis.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Flytspackla eller golvspånskiva på 22mm golvspånskiva med golvvärme
Golv -
Avlopp i källare - Genväg ut eller bila hela vägen?
Vatten & Avlopp -
Hur gör vi med detta? Bila bort och gjuta nytt, eller bara "lappa o laga"? Skickat offert till flera företag men ingen svarar.
Altan & Uteplats -
Ojämn grund i badrum - regla upp eller flytspackla först
Badrum -
Gamla rostiga avlopp, relining eller bila ?
Vatten & Avlopp