Vattenburen golvvärme i spårad golvspånskiva.
Det ska flytspacklas ovanpå detta, men frågan är hur man gör med värmefördelnings plåtarna?

Verkar finnas olika metoder, vad är "rätt och fel"?

Prima på spånskiva och plåtar?

Prima enbart spånskivan sedan lägga dit plåtarna?

Inga plåtar alls?

A Alfred2 skrev:
Vattenburen golvvärme i spårad golvspånskiva.
Det ska flytspacklas ovanpå detta, men frågan är hur man gör med värmefördelnings plåtarna?

Verkar finnas olika metoder, vad är "rätt och fel"?

Prima på spånskiva och plåtar?

Prima enbart spånskivan sedan lägga dit plåtarna?

Inga plåtar alls?
Vilket fabrikat av golvvärme använder du?
LKs monteringsanvisning säger som nedan:
Skärmdump av LK Systems monteringsanvisningar för golvvärme med text och illustration av golvvärmeinstallationens lagerstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Plåtar och primea hela ytan)

Du hittar instruktionerna här:
https://www.lksystems.se/sv/support/dokumentation/dokumentation-lk-golvvarme/monteringsanvisningar/

Jag har kört drygt 200m2 med spårade plåtar och flytspackel.
Var noga med att prima spånskivor innan du lägger dit plåtar, det är inte helt enkelt att få in primer i sidorna på spåren, jag körde våldsamt med en pensel så att det blir som skum.
Jag har kört dubbla lager putsnät och klammat med ca 50mm mellanrum, klammer längd avgör hur nära slangen du ska klamma, en skruv under plåten och klammern drar iväg.
Klamma genom plåtarna är inga problem.

Det jag har råkat ut för i första rummet är att 10-12mm inte räcker, det knakar när man går in i rummet när ingen har varit där på flera timmar, är övertygad att det kommer från att det inte blir någon vidhäftning mellan plåt och spån och minsta svikt ger ett litet knäpp.

Viktigt att tänka på är att flytspackel inte leder värme så bra som man tror, hade en skarv i ett rum där det saknades plåtar ca 20cm, jag störde mig så mycket på temperaturdiffen så jag bilade upp allt och gjorde om och la typ 20 lager aluminiumfolie av lite tjockare sort i rundningarna, det var rummet med 10-12mm flyt.

Jag har 60cc reglat och en glespanel limskruvad på 30cc för att jag tyckte att spåren tar bort så mycket att jag var orolig att man skulle trampa sönder spånet när man springer runt och tappar tunga saker.

I alla andra rum har jag kört utan gles, 60cc och 18mm flyt, dubbla putsnät, det är helt tyst.

Nedervåningen har vi handblandat och burit in, grannen hade flytspacklingsfirma för många år sedan så avvikelser på mindre än någon millimeter...

Övervåningen tog jag en liten farbror från långt ut i skogen, tog 1,25h att pumpa in 3 ton spackel och ett par ton vatten, det ville han ha 1500:- för

Att köpa flytspackel är lite spännande, jag har kört Weber med fiber, lokala Beijer tog 199:-/säck, efter ett telefonsamtal fick jag pris på 99:-/säck. När jag skickade priset till farbrorn fixade han för 67:-/säck (saknar dock kvitto...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.