Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Flytspackel eller annat?

1. R
    Husägare · Skåne · 231 inlägg

ravve007

Husägare
    Vill höja nivån på ena betongplattan så att de kommer jämt med den andra. Det är golvet i källaren.
    Det handlar om ca 2 cm.

Kan jag använda en avjämningsmassa, flytspackel, golvspackel eller annat? Behövs ingen armering då?

Något i stil med:
    https://www.biltema.se/bygg/murning/betong/avjamningsmassa-allround-2000046386

Visst kan jag inte gjuta betong på en befintlig betongplatta? Orkar inte bila upp gamla plattan, därav spackel/avjämningsmassa

Golvytan som ska höjas är ca 3x2m. Dessutom ska en 150kg dörr stå längst ut på den nya plattan, det är entredörren till källaren.

Tack

2. R

ravve007

Husägare
    Ingen? Jag får väl prova att ösa på biltemas avjämningsmassa, utan armering, om ingen hsr något vettigare förslag :)

3. Q
    Medlem · Kronoberg · 1 194 inlägg

quick

Medlem
    Primer först och flytspackel på det hade jag kört på. Armering ska inte behövas när det är betong under vill jag minnas. Finns ju fiberförstärkt spackel oxå ifall man är osäker.

• Laddar…
  4. R

ravve007

Husägare
    Tack för ditt svar :)
    Såg nu att det finns något som heter EPS betong. Kan det vara ett alternativ till biltemas avjämningsmassa?
    Vilken djungel detta :)

5. A
    Medlem · stockholm · 869 inlägg

atomlab

Medlem
    Det du skall använda dig av är spackel.

Jag skulle slipa av lite lätt det värsta skiten och sedan på med ett nät. Prima och sedan spackla.

• Laddar…
  6. T
    Medlem · Sö · 2 877 inlägg

TheGame

Medlem
    Nej EPS betong kan inte vara så tunt då du behöver avjämning även på eps betongen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.