Byggahus.se

Flytspackel (amatör vs proffs)

1. R
    Medlem · 125 inlägg

richardw

Medlem
    Skall byta golv i tvättstuga och pannrum till sommaren. Har nu snart läst (allt) som finns att läsa om detta och det ser ju jätte enkelt ut..... Men när man sedan läser runt på forumet så börjar man förstå att det går ju faktiskt misslyckas. Min tanke var då, VÅGAR man prova på att flytspackla själv? Eller skall man ta in pris på en "gubbe" som kommer och häller ut massorna och man själv står och blandar? Och sist men inte minst, vad kan en sådan tjänst börja kosta tror ni?

Hur lång tid kan det ta att hälla ut massorna (blanda ihop), totalt pratar vi ca 9m2 fördelat på två rum om 5,4m(2 avlopp) resp 3,7 (1avlopp).

5,4 består av primad golvspån + värmesling och 3,7 består av primad betong + samma värmesling. De sitter dock inte ihop utan får en tröskal av något slag mellan för att förhindra sprickor i klinker just pga olika underlag!

2. M
    Medlem · 893 inlägg
    Jag rekommenderar att du läser mina erfarenheter av flytspackling samlade i denna tråd:
    http://www.byggahus.se/forum/golv/28779-blir-det-helt-plant-med-flytspackel.html

Vore jag dig skulle jag flytspackla själv om du följer råden i den tråden.

Det är lättast om ni kan vara två om att flytspackla. Ena rör om flytspackel i en hink medan den andra häller ut från den första färdigblandade hinken.
    Räkna med 1 dag för arbete och 1-2 dagar för torkning (står specad på paketet).

3. P
    Medlem · 28 inlägg

Plattsattare

Medlem
    Ifall det e spångolv och du ska flytspackla på det så vet du att du måste lägga ut ett armeingsnät under för att det ska få rätt böjstyvhet och bli godkännt att lägga te.x klinker på? Sen måste man spackla med fiberförstärkt spackel och vara minst 1.5 cm tjockt...

När det gäller betongen så finns inte dom kraven.

nätet ska läggas innan elslingan...

När du säger avlopp, Menar du då enbart rör som sticker upp och inte någon golvbrunn? För ifall det bara ska vara en planflyttning så ska du någ klara det utan problem ifall du har lite koll på hur du ska göra...

• Laddar…
  4. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Plattsattare, det stämmer inte riktigt som du säger. Det stämmer om det handlar om 22 mm golvspån på 600 c/c, men är det på 300 c/c så är böjstyvheten redan löst utan flytspackel. Och även om det är 600 c/c så räcker det med minimum 12 mm, inte 15 mm. Det måste inte heller vara fiberförstärkt, det finns vissa tillverkare som godkänner att deras vanliga golvspackel får en böjstyvhetsförstärkande funktion.

Edit: Såg nu att det var golvvärmeslingor. Då är det 15 mm som gäller precis som du skrev. Hade det varit bara för böjstyvhetens skull hade det varit 12 mm minimum.

5. R
    Medlem · 125 inlägg

richardw

Medlem
    Har läst på Maxits datablad och fått för mig att det inte behövs varken armeringsmatta eller golvgips utan det räcker med 12mm(ej golvvärme) och 15mm flytspackel om man skall ha golvvärme.
    http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/gds/spackla_golv.pdf

Jag tänker använda Floor 4320 + Primer 4716

6. J

jon_h

Medlem
    Nej, det stämmer. Det är inte alla tillverkare som kräver att man lägger armeringsnät. Och golvgips behövs inte heller, det är det väl ingen som sagt.

• Laddar…
  7. R
    Medlem · 125 inlägg

richardw

Medlem
    Nä precis, men följer man de "regler"/anvisningar som respektive leverantör har så måste man ju få ett godkänt golv tycker jag.

8. J

jon_h

Medlem
    Ja, självklart. Är det någon som sagt nånting annat?

9. R
    Medlem · 125 inlägg

richardw

Medlem
    Nej, inte vad jag vet. Kanske var lite övertydlig tidigare ;-)

Läste dock nyss en annan PDF, även den från Ardex...
    Här står det citat
    "
    På träbjälklag med 22 mm spånskiva hellimmas en 13
    mm golvgipsskiva med Ardurit S48. Därefter primas golvet
    med A51 och kabeln limmas fast med t ex smältlim.
    Värmemattan TFS-120 är självhäftande. Var noga med att
    limma ordentligt så att inte kabeln/mattan flyter upp i spacklet.
    Spackla så att kabeln/ mattan täcks med E70 eller
    FA20. Vid annan ytbeläggning än keramik tex. trägolv eller
    plastmatta skall spackelskiktet vara minst 10 mm ovan
    kabeln/mattan. I våtutrymmen där ARDEX tätskikt appliceras
    på spacklet eller vid läggning av våtrumsmatta, skall
    spackelskiktet med E70 eller FA20 över kabeln/mattan vara
    minst 10 mm för kabelskydd och värmespridning. Klinker
    läggs i Ardurit X701 eller Ardurit S48 och fogas med Ardurit
    BS eller Ardurit FL. Värmen kan slås på stegvis efter 28 dygn.
    "
    Detta är informationen för Ardex värmekabel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.