Flytbrygga - hur kraftiga kättingar behövs?

522 läst  15 svar

1. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 11
    Jag har en flytbrygga, som är tänkt att i ena änden förankras i ett kraftigt rör och i andra änden ( landsidan ) med 2 korsande kättingar fästa i bergöglor på land. Bryggan är c:a 7 m lång och c:a 1,5 m bred. Ligger i en insjö.
    Ni som har något motsvarande - hur kraftiga kättingar har ni antagit att det behövdes?
    Skärmklipp1.PNG

2. L
    Medlem · Nivå 15
    Hur stor är sjön , var kommer värsta vinden från ,babord, styrbord , föröver i tanke på sjögång och ditt fäste på bryggans nock och längden på den

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Åk ner till Stockholm och köp den grövsta galvade kätting de har på t.ex. Erlandssons brygga.

T.ex. http://www.erlandsonsbrygga.se/Hems...glina/Katting/KATTING_GALVAD_8M_16MM?id=16296
    upload_2017-10-8_22-24-32.jpeg

De ständiga rörelserna dygnet runt sliter på kättingen så zinken försvinner, och sedan rostar det.
    Jag har visserligen bara sysslat med bojkättingar i saltvatten, men de håller inte länge.

Nästan så jag skulle rekommendera en flätad terylene-lina i stället i 12 - 16 mm diam.

4. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 11
    Liten sjö med max 1 km till strand förut på babord sida, vilket borde vara värsta fallet. Kanske max 400 m i riktning förut på styrbord sida är den förhärskande källan för vinden. Inte alls alltför stor sjögång.
    Kompletterande info: Stora flytbryggan hålls på plats med 4 pålar.
    Skärmklipp2.PNG

Redigerat 8 okt 22:47
  5. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 11
    KoW : En flätad lina är ju lätt och jag hade hoppats på att tyngden skulle vara en fördel. Är det kanske bäst att köra med rostfritt? Brottgräns 8 ton är inte det att ta i?

6. L
    Medlem · Nivå 15
    Vädersträck förut babords sida , det är sydvästen som går mest på sommaren och nordosten på vintern
    Det jag mest tänker på är din tanke på stag på nock , eftersom bryggan är rätt lång , och kan få en rätt kraftig hävning när vinden kommer förifrån på babordsidan , bryggan kommer då att häva sig på längden , klart den är sju meter och det finns väl inga 3,5 meters långa vågor där du ska ha den men du kanske har räknat med det ,
    Sedan det med fäste i kors på landsidan är bra , men det ska vara kätting och inte någon gummisnodd , allrahelst om den ska ligga kvar i vinteris , du får tänka till om brottgränsen ,
    bryggans vikt och sjöhävning , jag är inte riktigt säker på ekvationerna där , men är sjöbuse
    med massor av bryggbesök av olika sorter
    Kolla upp det med en bryggleverantör så får du rätt grejer , inget kull om den flyttar på sig

7. L
    Medlem · Nivå 15
    Vart lite mer info nu
    Då är det inte mycket till sjöhävning om den andra står kvar , men är fyrkantig och troligtvis som sig brukas med flytbryggor stolpar som den löper på upp och ner , det skulle vara är att du har två stolpar på nock som säkerställer ett fastare läge

8. Ymer
    Medlem Nivå 6
    Kättingarna ska vara tunga och ha lite slack. Det är för att de ska agera stötdämpare för vågrörelserna. Det låter lite som om du redan visste det men bara så att det finns på pränt. Jag vill inte vara en besserwisser.

9. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 11
    Tack för svar!
    Alla stolparna är av glidande typ och har ett spel i fästet på någon cm. Min tanke med att bara ha 1 stolpe längst ut, är för att tillåta lite ( 2-3 dm i sidled ) rörelse längst in utan att det yttre fästet får för stora krafter på sig.
    Ymer: Jo jag har hört/läst mig till att det är bra om de har lite slack. Tunga kedjor, speciellt i rostfritt, har ju tyvärr en tendens att kosta ganska mycket, så därför min fråga om hur kraftiga, som verkligen behövs.
    Det går ju att välja mellan att ta en tunn rostfri kätting med tyngder eller en riktigt grov i "rosta-lätt" -material.

10. F
    Medlem Nivå 10
    Vind- och våglaster lär inte vara problemet i en liten insjö. Is är normalt ett större problem. Är sjöns yta reglerad? Is i kombination med stora variationer i vattenståndet kan vara ett stort problem.

Ett alternativ till kätting är syntetlina som vägs ner med tyngder. Tyngderna (valfritt järnskrot) ger samma effekt som kätting.

11. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 11
    Vattenståndet varierar några dm. Jag är medveten om isens krafter, så antingen måste förtöjningarna helt gå i luften eller så mycket slack att de delvis ligger på botten.

12. F
    Medlem Nivå 10
    Rostfri kätting kostar ungefär 10 ggr mer per meter än polyesterlina för samma brottgräns. Jag vet vad jag skulle valt.

13. F
    Medlem Nivå 10
    Beträffande styrkan: för att dimensionera efter vind och vågor brukar man räkna med tumregeln att brottlasten ska vara samma som båtens vikt när man dimensionerar förtöjning av båtar i utsatta lägen. Analogt bör du kunna räkna med bryggans vikt + sammanlagda vikten av båtarna som ska vara förtöjda. Förmodligen klarar du dig med lägre brottlast eftersom det inte är ett utsatt läge.

HasseTeknik gillar
  14. Ymer
    Medlem Nivå 6
    Spontant känns det som om tunnare kätting med vikt på mitten borde ge samma dämpande resultat. Att ha överdimensionerade flyttankar och fylla betong i botten på dem är också ett sätt att få en brygga att vara mer stabil. Blir iofs väldigt mycket jobbigare om man tänkt ta upp den varje vinter. Har du tänkt ha den liggande i hela vintern?

15. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 11
    Som flyttankar används luftfyllda rör ( 31 cm i diameter ). Den kommer att frysa in i isen på vintern.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: