Byggahus.se

Flytande trädäck och pergola?!

1. A
    Medlem · 15 inlägg
    Hej Kunniga,

jag och min sambo planerar att nu i vår bygga ett trädäck med en pergola på. Jag har aldrig byggt ett trädäck innan men kommer att få hjälp av någon som har. Tanken är att lägga däcket "flytandes", dvs utan förankring i form av plintar. Utan att istället jämna till marken ordentligt, lägga plattor som vi sedan lägger bjälkarna på. Däcket ska vara ca 50kvm och gå runt ett hörn. Längs långsidan på huset, ovanpå trädäcket, tänker jag sen bygga en pergola med 6 st stolpar som förankring. Ca 4x7 meter i yttermått. Jag tänker mig att fästa dessa direkt i trädäcket med stolpskor.

Låter ovan vettigt? Funkar det att ha däcket flytandes eller borde jag förankra med plintar? Kommer det ligga kvar om det stormar ordentligt?

Tacksam för alla tips jag kan få.
    Mvh Niklas

2. J
    Medlem · 719 inlägg
    Jag hade nog inte använt stolpskor utan satt dem i reglarna under trallen. Annars blir trallen väldigt utsatt just där skorna sitter.

Planera så du ha regeln samt en kortling vid varje ställe du sätter stolparna. Det blir betydligt starkare än att skruva en sko ner i trallen.

Jag har flytande trall och tycker det funkar kanon. Skönt o slippa alla jävla plintar

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 89 inlägg
    Lite tumvärde för minimal regel dimention för bjälklag till trall.

CC600 - Enkel spann
    220mm (9"): 3.8 meter
    195mm (8"): 3,4 meter
    170mm (7"): 3 meter
    145mm (6") : 2.5 meter
    120mm (5"): 1.7 meter.

Skulle nog säga att "sweet spot" är runt 6 eller 7". Vid 8" blir virket väldigt mycket dyrare och de helt enkelt blir bättre med fler bärlinor.

Sedan kanske man vill ha CC300 med så klart om man har lite tunnare trall. Då blir de lite annorlunda.
    220mm (9"): 4,7 meter
    190mm (8"): 4.2meter
    170mm (7"): 3.7meter
    145mm (6"): 3.1 meter
    120mm (5"): 2.1 meter

Det är lite av tummen och pekfingret mått. C24 i de flesta fall. Men de är ungefär vad det är. Tänk på att om man ska bygga trall som är högt över marken (tror gränsen är 2 meter, ej säker) så måste man ha tillstånd och konstruktionsberäkning

Överlag försöker jag hålla mig till runt 3 meter och ta 6:surprised:r eller 7:surprised:r, ger en relativt ekonomisk kompromiss.