Byggahus.se

Flytande trädäck med trapp ovanpå?

1. E
    Medlem Nivå 5
    Sitter och klurar på bygge av trädäck, och har svårt för att bestämma mig om jag ska gjuta plintar eller göra en flytande kontruktion. Det senare är helt klart mer lockande...

Underlaget är lera med knappt 1dm matjord (som ju kan grävas bort). Dessutom ligger det en stenkista för dagvatten en bit ut från huset som delvis kommer hamna under trädäcket. Sedan dräneringen gjordes 2005 har marken sjunkit något närmast huset och även ovanpå stenkistan, vilket ju är ofrånkomligt efter sådana grävarbeten. Kan inte säga om det avstannat eller inte.

Det hade säkert gått bra om det inte vore för att jag tänkt ha en trapp från trädäcket upp till den befintliga altanen ovanpå garaget, som idag inte har någon förbindelse med trädgården alls.

Jag bifogar två bilder så ni förstår. Trädäcket skall byggas på gavelsidan som ni ser på bilderna, och trappen ska gå från altanen till vänster ned på däcket.

Vad tror ni, kan man ha en trapp där även med en flytande kontruktion? Hur ansluter man lämpligen till befintliga altanen för att undvika problem med eventuella rörelser?

Hmm... när jag skriver det här känner jag att alla kommer svara med plintar... ;-)

Tack.

/Egge

2. B
    Medlem Nivå 6
    Trädäcket ska vara i markplan, vad jag har förstått.
    Ser inga problem med trappen, även med flytande trädäck, eftersom du ändå måste förankra vangstyckerna med huset.

Om du vill vara på absoluta säkra sidan kan du ju förankra nedre vangstyckerna i varsin plint.
    Det flytande golvet anpassar du bara runt.

3. E
    Medlem Nivå 5
    Lyfter min egna tråd igen... Det går inte fort här, men det blir säkert dåligt också ;-)

Hur som helst, tack för svaret Badger. Ja däcket ska vara i markplan. Har kommit fram till att vi siktar in oss på att få till en trapp i år och fixar med trädäck senare när vi får mer tid (yea right). Trappen är ändå viktigast då vi med den får en mer naturlig anslutning till tomten innifrån huset. och slipper gå runt det hela tiden.

Har funderat hit och dit på hur jag ska få till den bäst, men tror mig nu ha en vettig lösning. Vill bara kolla den med den samlade kunskapen här så den verkar vettig. Jag har ju aldrig snickrat ihop saker av den här storleken. På sin höjd ett litet bord eller en pall i träslöjden för 100 år sedan ;)

Bifogar lite bilder.

Fråga, var köper man färdiga vagnstycken med 7 eller 8 steg? Jag har bara hittat max 5 eller 6 hos mina vanliga bygghandlare här omkring, som främst säljer Park's prylar. Jag vill helst ha steg som går utanför vagnstyckena och inte som jag ritat på bilderna. Dock vill jag inte göra egna, för jag vet att jag skulle få kassera ett antal innan det blir rätt ;)

Dimensioner: På skisserna har jag vagnstycken 45x195, och stegen 34x120. Bredden på stegen är ca 1 meter. Klarar sig 34x120 utan för mycket svikt som jag ritat?

Stolparna är 95x95 och ska sitta i plintar i marken. Övriga reglar är 45x170. Är det kanske överdimensionerat i det här fallet? Vilken dimension skulle ni mer erfarna ha använt? Avsatsen är 120 bred mot huset och vinkeln är 30 grader. Vilket leder mig till ytterligare en fråga, räcker det med reglarna "mitt i" avsatsen för att staga upp sidokrafterna som blir iom vinkeln till trappen? Avsatsen är ca 150cm över mark.

/Egge

4. X
    Medlem Nivå 1
    Tänkte, såhär 12 år senare, kolla hur det blev? :)
    Sitter i en liknande sits som du, där jag gärna, pga insyn främst, har en flytande altan med en trappa från ca 2m höjd

5. E
    Medlem Nivå 5
    Haha

Jodå, trappen är på plats sedan länge, och blev ett riktigt bra tillskott med härlig anslutning direkt ned på tomten. De två nedersta stegen är eu-pallar fortfarande, för trädäcket är inte ens påbörjat ännu. Det kom två barn emellan... Som numera dessutom har aktiviteter all ledig tid typ.

Trappen sitter med fyra plintar för stolparna och förankrad i huset. Tanken är fortfarande att ha ett flytande däck som då anpassas runt trappen. Du kan ju återkomma om ytterligare 12 år och höra om det hänt något.

• Laddar…