Byggahus.se

Flytande golv, ställa vägg på?

339 läst  9 svar

1. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Jag skall bygga ut en liten väggsektion på ca 1 meter. Standard innervägg med isolering, skivor, gips osv.

Golvet där väggen skall byggas är ett så kallat flytande golv som är monterat direkt på den gjutna plattan.

Frågan är... bör jag kapa ut för väggen i golvet eller kan jag ställa den direkt på?

2. H
    Bannad · Nivå 10
    Ska väggen kunna tas ner igen ? Vad är det för tak ?

3. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Det är en balk ovanför som den kommer möta. Ja egentligen är det väl bra om den går att ta ner, kommer förmodligen dock inte göras.

Det jag är mest fundersam över är om jag ställer till det med det flytande golvet om jag ställer en relativt tung vägg uppepå.

4. Bästa svaret

H
    Bannad · Nivå 10
    Flyttande golv brukar inte sjunka annat än om sanden blir blöt, men bra att tänka lite i förväg
    Är det en betongbalk kan du ankra upp överliggaren , det blir som en avlastning på hela väggen, den hänger lite lätt där, samt att du har den stående på befintligt golv med några skruvar ner i det. Tänk bara på att trä har en förmåga att krympa så lite spänn ska det vara på stående stolpar

• Laddar…
  5. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Ja det har du rätt i, jag kan ju låta väggen hänga i balken. Smart!

Nu känns det som att mina funderingar redan är lösta :)

6. H
    Bannad · Nivå 10
    Glöm inte att sätta något i golvet, behövs kanske bara 2 - 3 skruv där, bara så att väggen inte kan bli som en vipport
    i nederdelen ;)

• Laddar…
  7. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Precis, det ska jag göra.

Detta handlar bara om 1m vägg som är mest av estetiska skäl och lite rumsavdelare.

8. H
    Bannad · Nivå 10
    OBS Tanken kom, en lägenhet ? , det är bara en ren betongbalk då, så inget avlopp är i den, det går att limma med PL400,, smörja och spänna upp, vänta något dygn, och skruva allt inte spika

9. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Det är hus och träbalk :)

10. H
    Bannad · Nivå 10
    Så kort vägg, 2 st franska 6-8 mm med stor bricka på blir bra som fäste där, borra först med en borr som har samma mått eller något mindre är kärnan på bulten så kan inte det bli spräckverkan i balken och biter oerhört bra då

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka