Byggahus.se
Hej alla kloka hemma fixare!

Håller på och renoverar mitt hus från 1979 och har nu ut allt golv rivet så vi bara har den befintliga golvplattan kvar. Under plattan finns plast redan, men min snickare skulle rekommendera att vi skulle lägga på en fuktspärr i flytande form på plattan, vi kommer nämligen att lägga golvvärme och gjuta in den ovanpå plattan.

Har nu senaste dagarna dränerat kring huset och min man och jag har egentligen tänlt att kanske vi ska klara oss med bara den nya dräneringen? Den flytande fuktspärren kommer nämligen att kosta oss cirka 4.000€ (40.000sek) så känns inte riktigt som att vi bara vill hoppa på tåget att lägga ut den om vi faktiskt inte behöver?

Hur skulle ni gjort?

EmiliaR EmiliaR skrev:

Håller på och renoverar mitt hus från 1979 och har nu ut allt golv rivet så vi bara har den befintliga golvplattan kvar. Under plattan finns plast redan, men min snickare skulle rekommendera att vi skulle lägga på en fuktspärr i flytande form på plattan, vi kommer nämligen att lägga golvvärme och gjuta in den ovanpå plattan.

Har nu senaste dagarna dränerat kring huset och min man och jag har egentligen tänlt att kanske vi ska klara oss med bara den nya dräneringen? Den flytande fuktspärren kommer nämligen att kosta oss cirka 4.000€ (40.000sek) så känns inte riktigt som att vi bara vill hoppa på tåget att lägga ut den om vi faktiskt inte behöver?

Hur skulle ni gjort?
Ligger det en fuktspärr under den gamla plattan? Eller menar du plastisolering? Dubbla fuktspärrar kan knappast vara bra...

Ligger nog plast under själva bottenplattan, hört med flera olika byggare och de är två läger, de som tycker att vi ska lägga fuktspärr i flytande format åvanpå plattan "fö säkerhets skull" och de som tycker att de kan bli för mycket med mera fuktspärr..

Strip Strip skrev:
Ligger det en fuktspärr under den gamla plattan? Eller menar du plastisolering? Dubbla fuktspärrar kan knappast vara bra...
nja det beror väl på vad man stänger in... en betongplatta lär ju inte må dåligt av bli instängd med fukt.

/ATW

flytande tätskikt?

/ATW

EmiliaR EmiliaR skrev:

Hur skulle ni gjort?
40.000kr? Är det flytspackel du menar kanske? För att flyta in värmeslingorna?

annars kan jag inte se vad du skulle behöva en fuktspärr till - annat än i duschen då om sådan finns.

Är plattan isolerad? Ska ni ha el-värme eller vattenburen värme i golvet? Vilken beläggning ska ni ha på golvet?

i vår källare har vi isolerat och gjutit nya golv (med vattenburen värme ingjuten) - har sedan lagt klinker. Ingen fuktspärr. Det fungerar bra - inga fuktproblem.

Vattenburen golvvärme blir det. Gjuter in det i golvet då. Värlar inte alls vara nåt man gör i sverige men i Finland börjar det bli mera vanligt.
Själva spärren är som ett föytande medel man drar ut över golvet som ett geggigt medel...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.