Byggahus.se

Flyta betong golv i carport för att få korrekt fall tll brunn?

1. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Har en carport på ca 8x8m. Golvbrunn i mitten.
    Öppen infart men tanken är att sätta i en port någon gång i framtiden. (kan dröja några år)
    Har även förberett så det finns golvvärme ifall jag skulle vilja ha det i framtiden.

Nu till problemet. Gjutningen blev av lite olyckliga omständigheter katastrof gällande fall till golvbrunnen.
    Tanken är att längs med ytterväggarna som idag är i trä med syll direkt på betongplattan ställa någon form av smal lecasten utanför befintlig vägg så vatten inte ska få kontakt med träsyllen. Sedan flytspackla med fall emot brunnen och med fall ut emot öppningen/porten.

Vad flyter man denna yta med? Blir det lika tåligt och hållbart som glättad betong?

Gissar att jag kommer behöva minst 8-10 cm inne vid väggarna och 1-2cm vid golvbrunnen för att få till ett ordentligt fall emot brunnen. Vill ju då inte ha 8-10cm kant ute vid öppningen/porten därför min tanke att ha fall emot brunnen samt ut ur carporten mot öppningen/porten.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    iodh4x.jpg

2. S
    Medlem Nivå 7
    Jag hade satt syllpapp mot syllen och spacklat mot det, enklare än att greja med lecasten som ändå transporterar fukt.

Om det är som du säger, att du behöver få upp garaget 10cm vid väggarna vet jag inte hur snett det blivit vid gjutning? Men jag tycker de låter mer än man kan lyckas med. Men om vi utgår från att du har rätt så hade jag spacklat som en kil från den innersta väggen med spetsen mot brunnen och sedan resten som en fålla som fasas ut mot porten för att slippa för hög kant. På så sätt kan vattnet rinna mot brunn och port. Dock kommer det kräva stora mängder flytspackel så du bör ha pump och då är det lina bra att ringa firma, flytspacklet är den stora kostnaden så efter rot är det inte många tusen för jobbet.

3. S
    Medlem Nivå 7
    Flytspackel duger inte som gomv och måste beläggas med tex garageklinker. Kanske finns det tåligare spackel men de kostar säkert mer än det smakar.

4. M
    Medlem · Nivå 10
    Den tjockleken du är ute efter låter inte som något man flytspacklar igen även om det kanske finns något flytspackel som klarar belastning, markfukt, snöslask med salt. Bila bort lite där du måste bygga minst på höjden så du har tillräcklig tjocklek för att flyta igen är kanske lämpligast med betong som klarar det du är ute efter

5. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Som nödlösning från början satte jag en L formad plåt inne vid syllen och tätade med tätskiktsmassa så vattnet stannar där men med åren så måste det vara en bättre lösning.
    Släpper säkert igenom lite då betong har sina porer och salt och annat från bilarna är säkert inte bra.

10 kanske är att ta i men jag vill ha bra fall. Låt säga att det är 3cm för lågt på värsta punkten. Det är 3m från brunnen. Då är väl minimum att få upp det 6cm så då är det väl lika bra med 8cm så det verkligen rinner till brunnen.

Frågan är just vad jag måste använda för att få en tålig yta? Vill helst slippa klinker eller något annat utan bara ha betonggolv precis som det är nu.

Redigerat 2 feb 2015 11:19
  6. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag har för mig att det finns fiberbetong som kan gjutas i tunna lager utan att spricka, kanske något sådant kan fungera? Då kanske du kan gjuta t.ex. 4 cm tjockt vid brunnen och sedan ha ett fall som gör att det är 5-6 cm högre vid kanterna.

7. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Ja jag misstänker att något sådant måste till då det blir säkert dålig hållbarhet om jag ska har bara några mm tjocklek närmast brunnen. Måste väl till som du säker någon/några centimeter åtminstone.

Fiberbetong med Glas- o plastfiber kanske vore något? Är det ballast i form av grus som vanligt eller hur funkar det? Vill ju inte ha 1x1cm stora grusbitar för då blir det väl kanske svårjobbat.

Redigerat 3 feb 2015 11:19
  8. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Vet inte riktigt hur det funkar men jag tror inte man har en massa grus i.

Vill man ha upp hållfastheten kan man ju armera med tunna golvarmeringsnät också.

9. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Det vore nog inte dumt att ha i.
    Frågan är vem man kan få ett vettigt svar kring detta.

10. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Ring en betongfirma och hör vad de kan leverera. En carport på 20-30 kvm så det blir ju lätt en kubik betong, och då börjar det ju bli drygt att blanda hemma.