Jag sitter här med en Fluidmaster-ventil som jag skall montera, men funderar lite över anslutningen för inkommande vatten...

Vattenledningen fram till toaletten idag avslutas ju med en spolcisternventil med lekande mutter och packning, men Fluidmastern har ju ingen planända för att täta mot denna packning. Hur skall jag skruva ihop detta för att undvika läckage? Det känns ju lite så där att bara dra ihop prylarna som det ser ut idag och hoppas på att det blir tätt...

En sådan här ventil är det:

fluidmaster.jpg

Längden ner är det inga problem med, den räcker.

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är det bara att skruva fast befintlig lekande mutter på fluidmastern, dock täta med en fiber- istället för befintlig gummipackning?

Krilleman
De jag monterat har det inte följt med någon ny gummipackning halvtum, byter alltid till en ny fiberpackning i den lekande mutterns packningsficka på den gamla cistern ventilen när den skall dockas mot fluidmastern.

Mvh

Eftersom ni båda är av samma åsikt så monterar jag ihop skiten och hoppas på det bästa! :-)

Det är väl bara det att jag fått för mig att det är big no no att dra ihop med packning mot icke plan yta, pga risken att packningen skärs sönder.

Kan väl nämna att jag köpte ventilen från England, exakt samma pryl men några hundra billigare än vad jag lyckades hitta i Sverige. Detta trots att jag har väldigt bra rabatter på Ahlsell...

Krilleman
Är du säker på att det är samma då? Så det inte är någon form av klämrings-ände på din engelska variant?

Men jag kan ju inte stoltsera med att jag bekräftat att det är en riktig plan-ända på den svenska varianten, men jag tror det! Och jag har ingen hemma som jag kan titta på. Spekerök kanske har en i bilen?

Kan det vara så att de har en annan variant på denna i UK? Jag har också monterat en mängd fluidmaster och alla har haft plan tätyta.

Una momento!

Mvh

Jag hade en i bilen. Det är plan yta på den, men jag kan hålla med
om att det är en ganska smal tätyta. Röret är inte så tjockt i godset och så är det en liten fasning på insidan.
Jag har dock aldrig haft problem med att få det tätt mot wc-ventilen.

Fan, Spekerök kanske fick springa i onödan :)

Krilleman
Speke letar fortfarande :wow:

Lordis beskrivning stämmer precis med min ventil, det var väl bara att jag tyckte den lilla plana ytan var i smalaste laget... I monteringsinstruktionen visas det en bild på en fiberpackning så det är nog helt korrekt. :)

Redigerat:
Jag behövde lätta bilen fick ut en fluidmaster så nu står den inte på genomslagsgummina bak längre, håll till godo!

Mvh

20140307_171618.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Ser lika ut vad jag kan se!

Tack för engagemanget! :)

spekerök skrev:
Jag behövde lätta bilen fick ut en fluidmaster så nu står den inte på genomslagsgummina bak längre, håll till godo!

Mvh

[bild]

• Gilla
spekerök
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.