Byggahus.se

Flugskit, pinsamt värre!

1. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Som rubriken säger, så har jag en ny tråkig erfarenhet.

Efter att ha varit asfaltbarn hela mitt liv bor jag nu mycket lantligt, mitt emellan kohagar, hästhagar, fårhagar, höns och annat som jag inte ens vet namnet på.

Nu på sommaren, när alla dörrar står öppna ägnas ju kvällarna åt att slå ihjäl diverse ovälkomna gäster:
    Husflugor, hästflugor, bromsar, blinningar, vindsflugor, fruktflugor, flygmyror...

Men vem lämnar flugskit?
    Innan jag började skriva sökte jag lite och fann naturligtvis detta (Bygga Hus har allt!):
    http://www.byggahus.se/forum/ovriga...ket-djur-lamnar-svarta-prickar-pa-golvet.html

Men inget svar på vilken av alla dessa 6 och 8-benta varelser som lämnar sådana spår efter sig.
    Det känns förnedrande att behöva gå runt och torka bort flugskit varje morgon i sitt nya fina hem.
    Någon som vet?

Bilder på eländet:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSCF3146 (Medium).JPG

Och en till från golvet. Men de kan också lämna skiten efter sig på en bordskant
    DSCF3147 (Medium).JPG

2. K
    Medlem · Nivå 11
    Ja! Vad bra du ställt frågan, det har jag inte kommit mig för. Sett exakt likadant på vårt altangolv som är såpskurat, får skura lite då och då, det biter sig fast som tusan. Vanlig flugskit är väl lite ljusbrunt, det här är svarta fläckar. Minns en semester vi kom hem efter och bitsockret i sockerskålen såg ut som råsocker. Det blev en sockerskål med lock efter det!

• Laddar…
  3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vi ser ju eländet inom några dagar, om inte annat så vid dammsugningen, och det räcker egentligen med att spotta på fingret och gnida lite så är det borta.

MEN VEM ÄR DEN SKYLDIGA :mad:

4. M
    Medlem Nivå 7
    Harkrankar brukar lämna sånt efter sig om jag inte minns fel.

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Bra input Mell!

Men sådana har vi bara haft ett par (2-3) inne på hela sommaren, så de kan inte vara de skyldiga här.

6. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jag bor också med angränsande bönder in på knuten, och har alla de förekommande nämnda krypen inne på kvällningen. Men jag har inga dylika svarta prickar på golv/bänk!

7. Y
    Medlem · Nivå 18
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Intressant, mysteriet tätnar!

9. jac
    Medlem · Nivå 14
    Jepp, faktiskt :)
    Men som jag förstått det så brukar det vara mer utbredda vita fläckar, påminner lite om kalkfläckar.

Själv har jag alltid trott att flugskitar kommer från just ... flugor ... kan det inte vara den vanliga husflugan som är framme?

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag gjorde ett experiment, som väl gränsar till djurplågeri.
    Fångade ett par husflugor, den mindre varianten alltså, och placerade dem under ett par sådana där nätkupor, som man använder för att hålla flugorna ifrån maten.

Sådana här ungefär:
    301273_natkupa_bullar_450x450.jpg

Som underlag tog jag bästa sortens vita bläckstråleskrivarpapper.

Som den sanna humanist jag är gav jag dem lite råsocker som matsäck.
    Efter ett drygt dygn hade flugorna gått till sina fäder och fick bli tuppföda (vill ej ha flugsmak på äggen, så hönorna fick annat).
    Den ena flugan hade lämnat efter sig några få prickar.

Så mysteriet kvarstår: Vad gör de på nätterna på mina golv?
    Laxermedelspartyn?

Tillägg:
    Kanske jag skall skaffa mig en åtelkamera.

Redigerat 13 aug 2013 20:30
    • Laddar…
  11. A
    Medlem · Nivå 19
    Det är inte från en spindel utifrån flera på samma plats?

12. Kilensnickare
    Medlem · Nivå 6
    Hade Anticimex hemma för att ta bort lite getingbon och då kom vi att prata om det som de sanerar mycket numera, nämligen vägglöss. När vi i denna tråd pratat små svarta prickar passar jag på att tipsa om att lära sig kolla kring sängen när man bor borta, tex på hotell. Att få med sig krypen är tydligen tyvärr enkelt och sanering svårt....

Nu tror jag inte att trådens svarta prickar är vägglusskit, men om det är under/vid sängen så...

Det var svårt att hitta ngn bra bild på nätet...
    http://www.vf.se/sites/vf.se/files/imagecache/ns-article-image/newspilot/vaggloss_2_hel.jpg

En artikel om att var man skall titta och vad man letar efter....
    http://nattarolabs.se/web-content-app/nattaro-sv-bedbug-advice.html

Lycka till med artbestämningen på din nattliga gäst

13. jac
    Medlem · Nivå 14
    Jag hittade faktiskt lite spindelbajs-bilder på nätet, det var just detta jag försökte beskriva ovan:
    http://metrobloggen.se/digimages/spindelbajs/

Jag tror nog fortfarande på husflugan, förutom socker så kanske flugorna i ditt experiment hade behövt lite vätska också för att kunna detta och producera avföring. Från Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Housefly :
    "House flies feed on liquid or semiliquid substances beside solid material which has been softened by saliva or vomit. Because of their large intake of food, they deposit feces constantly..."

14. SergeantSnorkel
    Medlem Nivå 1
    Vi får en del spindelnät (med spindlar i så klart) på utsidan av fönstren. Och på det vita fönsterblecket under spindelnätet blir det liknande små kulor. Det syns tydligt att det är precis under spindelnäten detta blir, så jag antar att det är något som spindlarna gör. Ibland ser det ut att vara lite väl mycket för att vara skit från en enda spindel, men jag kom på att prickarna kanske är skalen från insekterna de fångar? De kanske bara äter innehållet och slänger skalet? Kräftskiva typ.

Kolla i taket efter spindelnät! :)

15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag inser att experimentet var dåligt utfört.
    Jag gör om det med sockervatten och lite köttfärs i stället :)