Hej!
Ny på forumet. Har för ett par månader sedan köpt ett radhus, byggt -81. Detta har ett gammalt Bacho ACC aggregat installerat. Går inte så tyst men fungerar rätt hyggligt efter lite kärlek. Har sökt igenom en del på nätet men inte hittat det jag söker. Det är så att det skall finnas (typ år 1981...) en sommarkassett istället för den värmeåtervinnande dito som nu sitter i, naturligtvis finns den säkerligen inte att tillgå idag, men jag skulle vilja veta hur luften går i aggregatet för att eventuellt kunna tillverka en enkel variant själv. Känns onödigt att behöva få in uppvärmd luft sommartid då temperaturen med lätthet närmar sig +25 grader och över på övervåningen. Tanken är att med sommarkassettens hjälp att få ner innetemperaturen till "sovbara" grader. Är det någon som har bilder eller kanske ett flödesschema på detta aggregat? Tacksam för svar.
Mvh
S
2 200 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Flödesschema och skiss på gammal Bacho acc
-
6 jul 2012 07:01 #2
http://www.i3ahco.se/shop/varmeatervinningsaggregat/
Ring till Camilla på I3ahco. Malmö: Telefon 040-365 180
Inte omöjligt att de har någon begagnad liggandes på hyllorna. -
6 jul 2012 18:26 #3
Tack för svar!
Har skickat en förfrågan till företaget. Hoppas på tur.
Förgyllde förresten dagen genom att renovera fläktarna. Lagren var minst sagt slitna och lät rätt illa... Av det facila priset av 40kr så sitter det nu nya kvalitetslager i. Passade även på att göra rent "fläktbladen", skitigt var bara förnamnet :x
-
Medlem · västra götaland · 1 inlägg 29 nov 2012 20:1829 nov 2012 20:18 #4
ska försöka hitta ritning på sommaragg, som jag fick av Widens ventilation i enköping för några år sen,, har samma aggregat lika gammalt, har moderniserat det med ny underdel ifrån franke, modell 240-16 + konverteringsats finns vit & rostfri, kostar idag ca 2800 resp. 3300 + ca 500 för konverteringsats
mvh
RL- Laddar…