Tjena

Har införskaffat ett flipperspel att ha i källaren hemma, problemet är att ibland när jag slår på det så löser säkringen (c10) ut. Men bara ibland som sagt.

Det brukar bara vara att slå på säkringen igen, men ibland händer det att jag får göra det ett par ggr på raken innan spelet startar och det känns inte riktigt bra.

Eter att ha talat med andra flipperägare så verkar det som att detta inte är helt ovanligt.

Finns det något man kan göra åt detta, typ montera någon form av mjukstartsanordning.

När flippret stod på jobbet så hade jag ej dessa problem, kan det kanske bero på att det är längre kablar till proppskåpet?

MVH

Kalle Moreau

Verkar som du har en känslig säkring. :-/
Kan också bero på en dålig lödning på trafon. Eller att det är dålig kontakt i stickkontakten.
Antar att det var på jobbet du hade en längre ledning till elcentralen. Det förklarar isf varför säkringarna där höll.

ClasseClas
Med porslinssäkringar går det att välja snabb eller trög säkring. Frågan är om det finns liknande för moderna säkringar? Då skulle du kunna byta säkringen mot en med "trögare" beteende för att komma runt problemet.

ja det finns olika karraktärestik på elektroniska säkringar.

ClasseClas skrev:
Med porslinssäkringar går det att välja snabb eller trög säkring. Frågan är om det finns liknande för moderna säkringar? Då skulle du kunna byta säkringen mot en med "trögare" beteende för att komma runt problemet.
Då kan du få andra problem!
Det är inte bara att byta en automatsäkring typ B mot en C eller D.
Det finns tillfällen då du får ha en B10 men en C10 går inte!

Det sitter ingen stor transformator eller liknande i flipperspelet som "rycker" ordentligt innan den har blivit magnetiserad?
Då kan det hjälpa att sätta i en drossel som bromsar startströmmen.

Hej Sverre

Jodå, det sitter en stor trafo i spelet.

Den här drosseln du pratar om, hur kopplar jag in den?
Och vilket värde skall den ha?

MVH

Kalle M

Jag tror inte värdet är så kritiskt, bara den klara strömmen.
Huvudsaken är att du får in lite extra impedans som bromsar startströmmen.

Kan räcka att linda några varv 2,5 kvadrats FK runt en järnstång.
Man får nog prova lite.
Hela "härligheten" kopplas in i serie, lämpligtvis inne i flipperspelet.

Ett alternativ är ett transientströmskydd i form av ett NTC-motstånd.
Kolla t.ex. ELFA 60-291-77.
Denna har en resistans på 4Ω vid 25°, resistansen sjunker sedan när den värms upp. Den har en driftstemperatur på 150° så det är ju lämpligt att montera den där den inte kommer åt värmekänsligt material.

/m

Sverres analys är nog korrekt. Inkopplingsströmmen till en transformator är beroende på när på sinuskurvan spänningen bröts till spelet förra gången det användes, och detta ger ett "slumpmässigt" beteende när det gäller om säkringen löser ut eller inte. Lösningen är som sagt att dämpa strömpulsen med en serieimpedans i någon form, antingen ett motstånd eller en spole. Min gissning är att en spole är en bättre lösning oavsett utförande.

Om du vill prova om en serieimpedans hjälper så kan du ju koppla in spelet via en stor kabelvinda (väsentligen fungerar den som en spole) och se om problemet försvinner, precis som då spelet stod på jobbet. Då kan du sedan lösa det mer permanent när du vet vad lösningen borde vara.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.