Det här handlar väl i första hand om växter som finns i handeln och sprids den vägen. Det finns ingen efterfrågan på kirskål
Men på listan finns t.ex. jätteloka, och det är väl knappast nåt man hittar i trädgårdsbutiken?
Dessutom finns det massa djur där som t.ex. mårdhund. Finns väl inte heller direkt i djuraffären...
Ja, det har du rätt i, kanske är det så att kirskål inte är ett hot mot biologisk mångfald, däremot ett hot mot trädgårdsägare och det räknas inte.
Vi får ju in nya djur i vårt land, både däggdjur och insekter som har lättare att överleva när det blivit varmare. Främmande arter som inte hör hemma i vår natur saknar ofta naturliga fiender och kan konkurrera ut den naturliga floran och faunan. Den spanska skogssnigeln är väl ett bra exempel på en invasiv främmande art.
Vi har varit förhållandevis förskonade här i norr tack vare vårt kalla klimat, i andra delar av världen är detta ett stort problem men medvetenheten och kunskapen om främmande arter är också hög och det går inte att passera en gränskontroll med t.ex. mat i bagaget.
Jag tycker detta är bra, bara lite sent påkommet. Myndigheterna har nog varit lite senstartade och inte riktigt tagit detta på allvar.
Annars är det väl lite av ett mysterium varför inte kirskål finns med på listan...
Kirskål (=kärs) har funnits här sen förhistorisk tid.
Glöm munkarna, det var inte deras fel.
Så den räknas som inhemsk och inte invasiv och utgör f ö inget större bekymmer utom för den ambitiöse trädgårdsskötaren.
Alla växter (o djur o allt levande) har ju kommit hit nån gång efter istiden. För egen maskin eller med människans hjälp, oklart vilket för kärs.
Nya arter kommer ständigt, skandinavien är inte färdiginvaderat. Det märks ju tydlig på fåglarna, nya arter kommer till titt o tätt och det beror alls inte enbart på klimatförändringarna.
Kärsstjälkar går att använda som selleri i Bloody Mary och kan med fördel utrotas på det sättet.
Kärsstjälkar går att använda som selleri i Bloody Mary och kan med fördel utrotas på det sättet.
Vad bra!
Då kan vi rädda världen. inte bara genom att betala 2kr. för plastpåsarna, utan även genom en rejäl backanal. Själv föredrar jag det senare alternativet.
Jag känner mig inte helt övertygad om vad en backanal är men jag misstänker att jag skulle uppskatta en Bloody Mary betydligt mer än en backanal men tydligen kan man tycka annorlunda...