1 933 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
flera tryckexpansionskärl på olika höjd, går det?
Tja!
Jag håller på att montera 3 stycken 200 liters tryckexpansionskärl, nu undrar jag om jag kan sätta ett av dom ovanför dom andra två? skillnaden i förtryck blir ju 0,1 bar. men kan det bli något konstigt fenomen om jag gör så?
Jag håller på att montera 3 stycken 200 liters tryckexpansionskärl, nu undrar jag om jag kan sätta ett av dom ovanför dom andra två? skillnaden i förtryck blir ju 0,1 bar. men kan det bli något konstigt fenomen om jag gör så?
tyvärr inte, ska jag ha öppet kärl så hade jag fått sätta det högre än eller i närheten av nocken på garaget där pannan är. eller eventuellt på kallvinden i huset, men då kan jag inte köra garaget och huset som separata system ifall jag skulle vilja göra det. nu har jag trixat in alla tre 200 liters kärlen i pannrummet. sen ska jag sätta ett 150 liters tryckkärl vid tekniktanken i huset som bara kopplas in om jag separerar hus och garage.
Gammal tråd, men frågan är fortfarande aktuell
Jag planerar att ställa 2 st 200L tryckkärl på varandra
och jag ser inga konstigheter eller problem med det
Men det finns tydligen nått som jag bortsett från som hindrar mig
men vad:eek:
Min egna hemmasnickrade tes lyder:
Trycket fördelar sig j hela systemet, man kan ha olika stora tryckkärl på olika höjder i systemet, dom kommer att fyllas olika snabbt beroende på pelartryck, volym och förtryck, men alla kommer att "göra jobbet" enl. norm-beräkningar för expansionskärl i trycksystem.
Någon som vet mer kring detta
Jag planerar att ställa 2 st 200L tryckkärl på varandra
och jag ser inga konstigheter eller problem med det
Men det finns tydligen nått som jag bortsett från som hindrar mig
men vad:eek:
Min egna hemmasnickrade tes lyder:
Trycket fördelar sig j hela systemet, man kan ha olika stora tryckkärl på olika höjder i systemet, dom kommer att fyllas olika snabbt beroende på pelartryck, volym och förtryck, men alla kommer att "göra jobbet" enl. norm-beräkningar för expansionskärl i trycksystem.
Någon som vet mer kring detta
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Stänger man ventilen till båda har man ingen expansion, men det sitter en övertrycksventil någonstans och förhindrar en explosition.
Vet man vad man gör så tar man ett kärl i taget och klarar sig med det ena under den korta tid man kollar trycket.
Protte
Vet man vad man gör så tar man ett kärl i taget och klarar sig med det ena under den korta tid man kollar trycket.
Protte
Jo, det är lite knepigt det där om att man inte ska ha avstängare till kärlen, men man ska ha möjlighet att kunna stänga dem för service enl. manualen till kärlen för att kontrollera/justera förtrycket under kommande år, vettigt kan vara att sätta avstängare som man antingen tar bort vredet eller najar dem så dom inte kan stängas av misstag, och justera förtryck/service gör man ju klokast i att göra när systemet är "kallt" 
Men det är ingen som protesterar mot min tes att man kan ha olika storlekar på olika platser i ett trycksystem?
Det var i en annan tråd som det kom upp att någon pratat med en rörkrökare som sagt att om man har flera tryckkärl måste dom stå bredvid varandra och vara lika stora... Jag synar och dubblar
Men det är ingen som protesterar mot min tes att man kan ha olika storlekar på olika platser i ett trycksystem?
Det var i en annan tråd som det kom upp att någon pratat med en rörkrökare som sagt att om man har flera tryckkärl måste dom stå bredvid varandra och vara lika stora... Jag synar och dubblar
Jo det förstår jag men frågan var om det finns något förbud mot att sätta avstängning mot kärlet? Det enda som händer är ju att säkerhetsventilen öppnar om vattnet expanderar.prototypen skrev:
Däremot så får man inte stänga av säkerhetsventilen. Ofta sätts den ju på kärlet, vilket är fel även utan avstängning...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jag har 2 "pannrum" med 55 m kulvert emellan och dubbla kärl och det är inget konstig där. Det ena i källarplan och det andra ovan jord.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gjuta platta i flera omgångar, går det? Hur möta de olika gjutningarna?
Grund & Markarbeten -
Vägförening med flera sektioner och olika vinterunderhåll
Juridik -
Sju olika anmälare - Lockpris höjde priset med flera miljoner
Artikelkommentarer -
Flytspackla fall mot flera olika brunnar?
Badrum -
Bastuventilation, flera olika alternativ
Bastu