Byggahus.se

Flera organisationer sätter press på regeringen om elnätsavgifterna

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 266 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 17 446 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det är bra, men inte bara dämpa prisökningarna. De borde SÄNKA nuvarande avgifter istället, Jag är måttligt road av att betala för nedskrivningar av kolkraft i Tyskland och extrema vinster....

Samtidigt kan ju regeringen passa på att se över alla jäkla avgifter, skatter och moms som gör fakturorna obegripliga för de flesta.

3. O
    Medlem · Västra götaland · 61 inlägg

OppfinnarJocke

Medlem
    Hela idén med nätavgift borde avskaffas. Det är ju inte vi slutkunder som ska stå för fraktavgiften, det är el-säljaren som ska förhandla med nätägaren om vad frakten ska kosta. Vi slutkunder har ju ingenting att sätta emot mot nätägarens monopolställning, och gentemot oss kan de ta ut i stort sett ta vilka avgifter de vill.

4. T
    Medlem · stockholm · 2 240 inlägg
    Det är på gång: https://www.svk.se/aktorsportalen/elmarknad/elmarknadshubb/om-projektet/elhandlarcentrisk-modell/ även om elhandlaren bara kommer vidarefakturera nätavgiften och inte inte egentligen vara kund till nätbolaget.

• Laddar…
  5. D
    Medlem · E · 26 484 inlägg
    Det finns ingen annan som kan sätta press på elnätbolagen heller. De har som sagt monopol, så en sådan ändring påverkar inget.

6. D
    Det är olika bolag som inte kan flytta inkomster som de vill.

Är de flesta verkligen så obildade att de inte klarar att läsa en elfaktura? Då kan de knappast klara att läsa så mycket annat heller, men det är väl något pinsammare att erkänna.

Jag håller med om att nuvarande system med privata monopol inte är bra.

7. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Du missar min poäng.

Varför kan inte fakturan från nätbolaget vara lika enkel som kvittot du får från bensinpumpen? Jag har aldrig sett ett bensinkvitto där energiskatten och koldioxidskatten redovisas.

• Laddar…
  8. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Nej, inte som de vill. Nu måste de lägga tid på gömma det i bokföringen. Men nog fasen flyttas det pengar inom en koncern som t.ex Vattenfall.

• Laddar…
  9. D
    Nej, det är olikabolag som måste redovisa var för sig. Sedan händer det naturligtvis saker på koncern nivå.

10. mattiasp
    Husägare · Täby, Sthlm · 6 737 inlägg

mattiasp

Husägare
    När jag extrajobbade på bensinmack på 90-talet programmerade vi in så att skatten redovisades på kvittot. Det ledde till att de som faktiskt läste kvittot blev förvirrade och några få blev förbannade. Chefen kom och ändrade tillbaka efter ett tag.

• Laddar…
  11. halper
    Husägare · Gnesta · 1 326 inlägg

halper

Husägare
    Jag tycker inte det är svårt att läsa en elräkning (inte svårare än en flygbiljett med alla sina passageraravgifter mm) men däremot tycker jag det är svårt att förstå vad ett elhandelsbolag gör.

Två tredjedelar betalar jag till elnätsföretaget som jag inte kan välja (varav hälften är vårt abonnemang som jag får betala även om jag inte använder någon ström alls). Ett elhandelsbolag äger vare sig nätet eller (i många fall) några kraftverk, men vill förstås ha lite vinst ändå. Svårt att förstå hur det gynnar mig som konsument.

• Laddar…
  12. Nefrums
    Hobbysnickare · Lomma · 714 inlägg

Nefrums

Hobbysnickare
    Det är samma sak när du handlar på systemet, hur kul hade det varit att se att din flaska billig sprit för 200:- kostade 42 kr före skatt?

Eller att det på ditt lönebesked stod vad du har i lön före skatt, istället för "före" (dvs mellan) skatt som det står idag.

Man blir inte gladare av att veta hur mycket skatt man betalar.

13. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 5 472 inlägg

hsd

Medlem
    Med tanke på vad vi betalar så är elnätet betalt flera gånger

• Laddar…
  14. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Precis. Det finns en historia om en VD som intervjuade kandidater till ekonomichefsjobbet, en av frågorna var "Vad blir en miljon plus en miljon? "

Den som fick jobbet ställde motfrågan "Vad vill du att det ska bli?".

• Laddar…
  15. N
    Medlem · 35 inlägg

Nanashi

Medlem
    Låter som en variant av klassikern med ingenjören, ekonomen och juristen. "Vad blir 2 + 2?"

"4" svarade ingenjören.
    "Vad vill du att det ska bli?" frågade ekonomen.
    "Och vad är du beredd att ge för att det ska bli så?" fyllde juristen på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.