I vår central har man på några ställen utökat en grupp genom att helt enkelt ansluta en till kabel till säkringen. Är det tillåtet, eller behöver det åtgärdas med en kopplingsdosa utanför centralen? Det känns som om det skulle kunna finnas risk för glapp.
Jesper
Jesper
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent funktionellt: Det beror på hantverket / hantverkarens skicklighet.
Klämmor i en dosa utanför kan också utgöra brandrisk - stor eller liten beroende på material och utförande.
Sitter trådarna löst när man (med avslagen huvudbrytare) drar/rycker i dem? Om de är fasta kan Du känna Dig rätt så trygg.
Klämmor i en dosa utanför kan också utgöra brandrisk - stor eller liten beroende på material och utförande.
Sitter trådarna löst när man (med avslagen huvudbrytare) drar/rycker i dem? Om de är fasta kan Du känna Dig rätt så trygg.
Tillägg:
I överkant av bilden ser man änden på en skena - den som går i underkant av säkringarna och matar fram ström till dem.
I änden av skenan ser man koppar.
Det är NEJ NEJ NEJ - det skall sitta ett isolerskydd över änden! (Där har Du 400V mellan skenor, och huvudsäkringen bakom, förhoppningsvis dock via jordfelsbrytare)
I överkant av bilden ser man änden på en skena - den som går i underkant av säkringarna och matar fram ström till dem.
I änden av skenan ser man koppar.
Det är NEJ NEJ NEJ - det skall sitta ett isolerskydd över änden! (Där har Du 400V mellan skenor, och huvudsäkringen bakom, förhoppningsvis dock via jordfelsbrytare)
Tack för svaren, och påpekandet om strömskenan!
Jag har ryckt i alla trådar, och de sitter ordentligt allihop. Eftersom det inte verkar vara ett otillåtet sätt att koppla, så får det vara som det är (fast jag får fixa skydd till ändarna på skenorna).
Jag har ryckt i alla trådar, och de sitter ordentligt allihop. Eftersom det inte verkar vara ett otillåtet sätt att koppla, så får det vara som det är (fast jag får fixa skydd till ändarna på skenorna).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan Cylinda S 6354E anslutas till trefas och jord utan neutralledare?
Kök -
Flera objekt till salu i samma område - byta mäklare?
Köpa & Sälja hus -
Flera ledare i samma rör
El -
Hur koppla flera taklampor till vägguttag på ett snyggt sätt?
Belysning -
mig trådledare lämplig anpassning till svetspistolen
Verktyg & Maskiner