Byggahus.se
Ska bygga ett enplans fritidshus med pulpettak i snözon 3,5-4 med mina bröder.

När man tittar på traguidens dimensioneringsexempel för bärlinor/grundbalkar bilr det då (för zon 4) ca 1,6 m mellan plintarna om man använder 2 st 45x220 C24 och 3,6 m mellan plintarna om man använder 90x405 L40 limträ.

Jag har ganska gott om plats på plintarna (stora) och skulle därför vilja ha så långt avstånd som möjligt mellan dessa. Om man använde tex 4 st 45x220 C24 ordentligt hopspikade och med förskjutna skarvar. Hur mycket kunde man då ökat avståndet mellan plintarna utan att få för mycket nedböjning? Eller spelar det inte så stor roll eftersom det är "höjden" på balken som ger mest? Någon som har en aning?
 
Jo, fast jag tänkte inte sätta ihop dem dem "ovan under", alltså;
I
I utan alla fyra i bredd, alltså; IIII
(om du förstår min "bild" ;-)

Det skulle alltså ge en "balk" med måtten 180x220 (4x45=180)

Det är klart det inte blir starkt som en limträbalk men hemma på gården har vi ju 2 vånings timmer uthus med tegeltak som står på plintar med 300x300 som bärlina? (Var det så mycket bättre timmer förr? ;-)
 
Blir starkare om ni bara spikar ihop 2 & 2, sedan spårar/fräser 12mm breda spår längs med K24 balkarna och i spåret limmar utsågade bitar av ex K-plypa 12mm.

Motsvarar nog minst den limträbalk ni nämner, och det går rätt snabbt att spåra ut för plyfa, och 1 skiva räcker långt.

Det är den tekniken "Swelite" och många andra använder.
Ring en konstruktör och fråga ( det räknar han ut på 1 minut ), det kanske t.o.m räcker med lite tätare enkla K24 i denna lösningen.

http://www.environdec.com/reg/stepwise/stepepd0009se.pdf

MvH Jawen
 
  • Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Snyggt Jawen! Tackar!

Dock så undrar jag om "plyfa"-balkarna håller för att vara bärlinor? Jag menar då inte belastningsmässigt, där är de nog goda nog, utan mer för att de i mitt fall ska sitta under ett hus som bärlinor i en öppen plintgrund. (Visserligen inklädda men ändå... Då känner jag mig nog bättre med massivt virke eller limträ). Till taket funderar jag dock på denna typ av balk.

Men annars åter till min tanke. Huset blir 7x10m. Limträ är lite dyrt för budgeten. 4st K24 är lätt att jobba med och snabbt gjort. Blir det verkligen så kasst. Jag tycker ju att det ökade antalet borde minska varje plankas "del av lasset" med en fjärdedel... :-S
Men jag tänker väl fel...
 
Om man skruvar ihop 4st balkar sida i sida (alltså inte förskjutet) ökar kapaciteten 4 ggr jämfört med 1 balk för laster i BALKARNAS PLAN. Vad du måste tänka på är att köra in tillräckligt med skruv så att lasterna kan fördelas jämnt mellan dessa element. Om du däremot har krafter rätvinkligt balkens plan och krafter i balkens riktning måste du vara försiktig med denna lösning. För en simpel bärlina borde det dock vara ok.
Inte heller så säker på om man som hemmapulare kan sätta ihop fullgoda balkar typ Swelite. Åtminstone när det gäller limträ är det rätt speciella lim och förutsättningar för att få fullgod styrka och beständighet. Känner dock inte till Swelite så jag kan ha fel i detta fall.

Har förresten för mig att träguiden räknar med en väldigt låg taklutning, ökar du denna minskar snölasten rejält.
 
Kalubah, vad menar du med balkarnas plan och vinkelrät mot balken? Är det väggen ovanför?

I mitt fall blir det ju bärlinorna - golvreglarna ovanpå i 90 graders vinkel - syl till väggen 90 grader mot golvreglarna (dvs "ovanpå och följer" bärlinan)

Är det någon som har en formel för hur man skulle kunna räkna ut vilken styrka och nedböjning man skulle få på min typ av balk? Har letat men hittar vara för sammansatta tråbalkar av T typ...

Tackar för hjälpen so far
 
Trodde jag förstod vad du menade men efter ditt förra inlägg är jag inte så säker längre... :S Skicka gärna en bild.
Anyway, angående formler, du vet ju hur stor balken ska vara enligt träguiden. Om du uppföljer följande är du på säkra sidan:
b1*h1^2 < b2*h2^2

b1=Ursprungliga balkens tvärsnittsbredd
h1=Ursprungliga balkens tvärsnittshöjd
b2="Din" sammansatta balks tvärsnittsbredd
h2="Din" sammansatta balks tvärsnittshöjd
^2=upphöjt till 2...
Detta förutsätter naturligtvis att du har minst lika bra virkeskvalite som i träguiden. Teoretiskt ska du kunna få din sammansatta balk att bli lika stark som om den varit massiv men det krävs att du spikar/skruvar ordentligt. Beroende på hur du har tänkt sätta ihop reglarna kan det krävas enormt mycket spik...
 
OK
Men om jag återgår till min ursprungliga ide då.
Och nöjer mig med 2 st "ihopspikade" 45x220
Hur skulle man kunna ta reda på vad de klarar?
Eftersom syllen ovanpå är en 45x220 så ligger den ju lika mycket på båda "Ihopspikade 45x220" (OBS jag tänker mig alltså 2 st 45x220 ihopspikade och alldeles bredvid den ligger en likadan ihopspikade 2 st 45x220. Alltså två paralella bärlinor bredvid varandra men inte alla 4 45x200 ihopspikade) Hoppas att ngn fattar :-D

Är tyvärr så dålig på cad så jag bifogar en handritning på hur jag tänkte. Längst ned ser man plintarna och de 4 st 45x220 uppifrån.

Hur starkt skulle en sådan konstruktion bli?

Tack för hjälpen so far. Mvh
 
bild bärlina.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och så glömde man ju bilagan

bilden är alltså av bärlinor o golvbjälkar uppifrån med en detaljbild av en bärlina på runda plintar uppifrån.

som sagt. hoppas ngn fattar hur jag menar ... :blushing:
 
Ok, jag missuppfattade vad du menade med att förskjuta balkarna. Förstår inte riktigt varför du vill lägga skarvar i fält? Lägg dem på stöden istället. (Överkurs: För kontinuerliga spann kan det löna sig att lägga skarvarna ca 20% in i spännvidden). Om jag förstår din skiss rätt så fungerar det nog inte så bra för din yttre bärlina. Syllen kommer att utöva ett mycket större tryck på den inre av balkarna och då balkarna inte är ihopspikade kommer inga krafter att föras över till den yttre. Däremot kan jag tänka mig att det kan fungera på den inre bärlinan. Vill du öka kapaciteten på din yttre bärlina måste du spika/skruva ihop alla 4 balkar. Förutsatt att drar in tillräckligt med skruv kan du öka spannet från 1,6m till 2,2m.
Lösningen känns lite tveksam, jag skulle nog vara försiktig och lägga mig något under. Går du vidare med detta, låt en konstruktör ta sig en ordentlig titt.
 
OK Kalubah tack f det.

Hmmm tillbaka till tänkarverkstaden då. Den ena yttre bärlinan skall nämligen gärna vara 22m...det blir lite svårt att få den på plats med de måtten uppe i skogen om det skall vara limträ ;-)
Lättare om man kunde spika ihop 45x220 liksom.

Visste inte att syllen trycker så mycket mer på innerkant. Intressant. Du menar alltså att det skulle göra en betydande skillnad även i min typ av underbyggnad/golv?
Jag menar den 220 breda syllen ligger ju ovanpå båda mina bärlinor (de som ligger precis bredvid varandra). Om sedan den inre skulle tyngas ned något mer initialt så borde väl ganska snabbt trycket på golvbjälkarna (som ju ligger 90 grader mot bärlinorna) börja pressa på den yttre när den inre sjunker och därigenom fördela trycket, eller?

Mvh
 
Blir starkare om ni bara spikar ihop 2 & 2, sedan spårar/fräser 12mm breda spår längs med K24 balkarna och i spåret limmar utsågade bitar av ex K-plypa 12mm.

Motsvarar nog minst den limträbalk ni nämner, och det går rätt snabbt att spåra ut för plyfa, och 1 skiva räcker långt.

Det är den tekniken "Swelite" och många andra använder.
Ring en konstruktör och fråga ( det räknar han ut på 1 minut ), det kanske t.o.m räcker med lite tätare enkla K24 i denna lösningen.

http://www.environdec.com/reg/stepwise/stepepd0009se.pdf

MvH Jawen
Kul med hemmabyggd balk!

Orginalbalken förstår jag att och varför den funkar bra. Men, om man gör en själv som du beskriver, så blir distansmaterialet skarvat var 2,4m. Det måste vara väldigt olämpligt. Har du någon uppfattning om hur man brukar hantera skarvarna i distansmaterialet?