Byggahus.se

Flera insatsslangar i samma rökkanal?

1. R
    Medlem · Stockholm · 9 inlägg

RillE-d

Medlem
    Hallå på er alla.

I mitt fritidshus så har vi något som kallas storspjäll i köket på nedre våningen,det är en ventkanat som är typ 11/2sten gånger 1sten. Nu ska jag sätta in en kamin på övervåningen och ska då dra ett rör till kamin och ett ner till köket som vent men jag fattar inte hur jag ska avsluta det på övervåningen. Jag tänkte bara dra ut slangen genom skorsten, men nu när jag börjar läsa runt lite så kanske det inte är så lätt. är det någon här inne som har någon koll på hur man går tillväga.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Prata med sotaren , så du inte får problem framöver , han är allsmäktig då gäller skorstenar och vet allt vad som man får eller inte får göra med den

3. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 529 inlägg

PNO

Medlem
    Det normala när man drar "rör", dvs slang, i skorstenen är att man nära anslutningen av eldstaden sätter en kona som blir övergång mellan murad pipa och rör. Vid själva anslutningen av eldstaden så har man normalt alltid en murad pipa. Eftersom man ändå behöver ta hål för att dels montera konan och dels ansluta eldstaden så är det inget problem att renovera den lilla biten av den murade kanalen då man normalt kommer åt bra.

För normala insatsrörssystem så går det alltså inte att göra som du vill göra. Det är också tveksamt ur brandskyddssynpunkt då kanaler med olika funktion ska ha isolering sinsemellan. Det går ju inte att åstadkomma om du drar ner två lösa slangar. Dessutom måste du kolla att nuvarande skorsten har tillräckligt avstånd till brännbart material för att användas som rökgång.

Kolla i första hand om du har någon annan pipa som du kan använda för endera kamin eller ventilation. Den pipan måste enligt ovan ligga tillräckligt långt från brännbart material.

Har du inte det, så kolla med en skorstensfirma om det finns någon lösning. Jag har sett varianter där man satt i någon form av distanser mellan rör/slangar för att hålla isär dom är man drar i flera rör i stora pipor. Men jag vet inte vad de heter och om de är användbara i din skorsten. Jag vet inte heller om det finns någon bra lösning på anslutningen på övervåningen. Det borde ju gå med en böj som muras in, men det är som sagt inte så man gör normalt.

4. R
    Medlem · Stockholm · 9 inlägg

RillE-d

Medlem
    Det var sotarens idé att dra ner slang så det ska inte vara något problem . Men jag glömde fråga hur man går tillväga när rören slutar på olika nivåer. Jag får väl ringa han och se vad han har för lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.